Przedszkole Publiczne w ZSP w Mostach
Roczny plan pracy
Przedszkola Publicznego w ZSP w Mostach
na rok szkolny 2024/2025
Przedszkole Publiczne w Mostach
Roczny plan pracy
Przedszkola Publicznego w Mostach
na rok szkolny 2024/2025
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024.
Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
- kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2024/2025,
- treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz statutu przedszkola,
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego,
- wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2023/2024.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2024/2025:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe,
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego,
- Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek,
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli,
- Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…),
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
- Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach,
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki,
- Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
Wnioski wynikające z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola |
Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024 (w zakresie dotyczącym przedszkoli): |
|
1. Zastosowanie Planu Daltońskiego, innowacji, programów autorskich, metody projektu i innych nowatorskich rozwiązań skutkowało wzrostem kreatywności i innowacyjnego podejścia nauczycieli, co w istotny sposób wpłynęło na przyrost wiedzy i umiejętności dzieci, a przede wszystkim rozwój ich postawy twórczej przejawiającej się w chęci do podejmowania samodzielnych działań i eksperymentowania.
2. Przeprowadzenie zaplanowanych działań przy współpracy i współudziale rodziców, przyczyniło się do wzrostu zainteresowania kształtowaniem właściwych postaw dzieci.
3. Kształtowanie kompetencji cyfrowych dzieci odbywa się z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu multimedialnego, przy zachowaniu warunków odpowiedzialnego i bezpiecznego posługiwania się tym sprzętem. W dalszym ciągu należy wspierać rodziców w egzekwowaniu bezpiecznego korzystania ze sprzętu multimedialnego przez dzieci poza przedszkolem.
4. Przyjęta organizacja nauki języka obcego w przedszkolu wymaga doskonalenia kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczycieli w takim stopniu, aby każdy nauczyciel mógł samodzielnie realizować podstawę programową w zakresie nauczania języka obcego. Z uwagi na to, że przyjęte rozwiązanie ma charakter długofalowy, nauczanie języka obcego odbywa się z udziałem nauczyciela specjalisty, natomiast zadaniem nauczycieli wychowania przedszkolnego nabywających kwalifikacje jest utrwalanie wiedzy i umiejętności językowych dzieci w trakcie codziennych zabaw.
5. Organizacja przygotowania dzieci do nauki pisania, czytania i liczenia wymaga dostosowania do warunków realizacji podstawy programowej, w szczególności w zakresie zindywidualizowania oddziaływania wychowawczo-dydaktycznego, tak by dzieci nie uczyły się czynności złożonych w sposób grupowy. Zobowiązano nauczycieli do szerszego wykorzystania każdej nadarzającej się okazji do kształtowania umiejętności czytania, pisania i liczenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych metod.
6. Nauczyciele poszczególnych grup oraz specjaliści prowadzą dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami, na bieżąco. 7. Nauczyciele poszczególnych grup są zobowiązani do zmodyfikowania dokumentacji współpracy z rodzicami, tak aby możliwe było wykazanie wspierania rodziców w zakresie nabywania przez dzieci samodzielności oraz uczenia dzieci odpowiedzialności i bezpiecznego korzystania ze sprzętu multimedialnego.
8. W opinii nauczycieli wspomaganie ich w realizacji zadań jest skuteczne, ponieważ formy i tematyka wspomagania odpowiadają ich potrzebom, co w sposób bezpośredni przyczynia się do podnoszenia kwalifikacji lub doskonalenia kompetencji zawodowych, w szczególności w zakresie wdrażania do samodzielności i kształtowania postawy twórczej dzieci. Nauczyciele postrzegają przedszkole jako placówkę nowoczesną, przyjazną dzieciom i rodzicom oraz dającą im możliwość twórczego rozwoju zawodowego.
9. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej przebiega w sposób zgodny z przyjętymi w przedszkolu procedurami. Nauczyciele i specjalista dokumentują udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we właściwy sposób, biorąc pod uwagę wyniki rozpoznania wewnętrznego. Efektywność udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w istotny sposób wpływa na wzrost zaufania rodziców do przedszkola oraz zacieśnienie współpracy między nauczycielami co z kolei ma bezpośredni wpływ na rozwój dzieci i rozwój zawodowy nauczycieli. 10. Należy utrzymać i kontynuować dobry poziom współpracy przedszkola z rodzicami i środowiskiem lokalnym, poszukiwać nowych form i przestrzeni do współpracy. 11. Przestrzegać praw dziecka i norm społecznych w każdej sytuacji życia przedszkolnego. 12. Wzmocnić działania mające na celu skuteczne prowadzenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej , współpracę z PPP, współpracę z pedagogiem i psychologiem. 13. Kontynuować działania doskonalące pracę nauczycieli w zakresie przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. 14. Stosować w przedszkolu metody i formy pracy przyczyniające się do kształtowania kreatywnych postaw, rozwijania pomysłowości, wyobraźni i swobody twórczej dzieci. Wykorzystywać w pracy programy multimedialne, tablicę interaktywną, dostępne nowoczesne pomoce dydaktyczne. 15. Wycieczki są poprawnie udokumentowane a inne wyjścia z dziećmi poza teren przedszkola są dokumentowane w sposób zgodny z prawem. 16. Nauczyciele stosują zasadę indywidualizacji, m.in. realizują wnioski do indywidualizacji, w pracy z dziećmi realizują doradztwo zawodowe. Udokumentowane to jest w obowiązującej dokumentacji pedagogicznej. 17. Nauczyciele kształtują kompetencje określone w podstawie programowej w oparciu o nowatorskie programy i nowoczesne rozwiązania. 18. Nauczycielki prowadzą doskonalenie zawodowe- najczęściej są to warsztaty on-line i wykorzystują zdobytą wiedzę w toku codziennej pracy. 19. Dzieci zapewnioną mają pomoc psychologiczno- pedagogiczną adekwatną do możliwości i potrzeb dzieci. W tym zakresie nawiązana jest ścisła współpraca z rodzicami. 20.W sposób ciągły należy analizować poziom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego dzieci, kontrolować skuteczność wdrażanych procedur i regulaminów. 21.W trosce o rozwój psychiczny dzieci należy dbać o ton głosu przy zwracaniu się do nich- dbać o poziom komunikacji nauczyciel- dziecko. 22. Zadbać o pełne uczestnictwo w życiu przedszkola dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. 23. We współpracy ze specjalistami dokonywać na bieżąco oceny skuteczności podjętych w placówce działań pomocowych. 24. Zadbać należy o wysoką jakość prowadzonych codziennych zajęć z dziećmi, ich systematyczność, atrakcyjność. 25. W dalszym ciągu dbać o rozwój zawodowy zgodny z potrzebami placówki, jej koncepcji pracy. |
1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. 2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. 4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. 5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. 6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi. 7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego. |
PRIORYTET 1 Edukacja prozdrowotna w przedszkolu - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomoc |
|||
Zadania |
Termin |
Odpowiedzialni |
|
Rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej |
|||
1. |
Zapewnienie codziennej aktywności ruchowej przedszkolaków w formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym naśladowczych, z przyborami lub bez nich, umożliwiających wykonanie różnych form ruchu (zabawy bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne), |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
2. |
Przeprowadzanie ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała, Uświadamianie dzieciom konieczności zachowania ergonomii oraz higieny pracy i zabawy – prawidłowa postawa ciała podczas zabaw stolikowych/kolorowania, siedzenia w kręgu. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
3. |
Codzienna organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej grupie wiekowej (w miarę możliwości), w tym spacery, zajęcia terenowe. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
4. |
Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
5. |
Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik Wykorzystywanie w pracy metody aktywnego słuchania muzyki.
|
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
6. |
Udział w akcji społecznej „Narodowy Dzień Sportu 2024” – organizacja „Jesiennej Spartakiady Przedszkolaka”. |
16 września 2024 |
Wszyscy nauczyciele |
7. |
Organizacja „Poranków relaksacyjnych”- w ramach „Mindfulness dla dzieci”- dbanie o zdrowie psychiczne przedszkolaków- skupienie i wyciszenie. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
8. |
Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkań ze sportowcami oraz z trenerami różnych dyscyplin, organizacja wizyt zawodoznawczych do różnych obiektów sportowych tj. stadion/basen pływacki/hala sportowa. |
W ciągu roku szkolnego |
Anna Lewandowska |
9. |
Udział w akcji: „Sprintem do Niepodległości” mającej na celu promocja zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu, w tym czasu na świeżym powietrzu. |
Listopad 2024 |
Sylwia Walczak
|
10. |
„Dzień pustej klasy” - udział przedszkolaków w międzynarodowym święcie edukacji na świeżym powietrzu. |
13 czerwca |
Wszyscy nauczyciele |
11. |
Wyjście do Szkoły Podstawowej w Mostach - uczestnictwo dzieci w lekcji wychowania fizycznego prowadzonej przez nauczyciela szkoły. Zwiedzanie kompleksu sportowego |
Maj 2025 |
Ewa Marek Natalia Misztal Katarzyna Matławska |
12. |
Wzbogacenie bazy przedszkola w przybory sportowe do codziennej gimnastyki i zabaw ruchowych.
|
W ciągu roku szkolnego |
Dyrektor |
Spodziewane efekty: • zachęcenie dzieci do udziału w spacerach, wycieczkach • poznanie przez dzieci różnorodnych form aktywnego wypoczynku • poznanie przez dzieci zasad rywalizacji sportowej • nabycie przez dzieci umiejętności współpracy w zespole podczas aktywności ruchowej • doskonalenie umiejętność pokonywania przez dzieci własnych słabości • ukształtowanie umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez aktywność fizyczną. |
|||
Kształtowanie zachowań służących zdrowiu - zdrowe odżywianie i higiena |
|||
1. |
Pogłębienie wiedzy dzieci na temat zdrowia– tematyka na temat zdrowia i zdrowego odżywiania/ciała człowieka i higieny |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
2. |
Kształtowanie u przedszkolaków nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą: - ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu), - dbanie o higienę poprzez: mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
3. |
Kształtowanie u przedszkolaków nawyków spożywania zdrowej żywności, przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw. Samodzielne komponowanie, przygotowywanie kanapek w ramach realizacji Planu Daltońskiego. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
4. |
Profilaktyka uzależnień realizowana ze wsparciem psychologa zatrudnionego w przedszkolu warsztaty dla dzieci. |
W ciągu roku szkolnego |
Psycholog |
5. |
Działania profilaktyczne zmierzające do przeciwdziałania problemowi narkomanii, lekomanii, nikotynizmu uzależnieniu od komputera, gier, telewizji oraz telefonu komórkowego. Udział w programie: „Czyste powietrze wokół nas” przy współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Goleniowie. |
W ciągu roku szkolnego |
Ewa Marek Natalia Misztal Katarzyna Matławska |
6. |
Realizacja tematyki zwiększającej świadomość na temat roli i wagi aktywności fizycznej, odpowiedniego odżywiania i odpoczynku. |
Wg harmonogramu |
Wszyscy nauczyciele |
7. |
Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkania pielęgniarką. |
W ciągu roku szkolnego |
Anna Lewandowska |
Spodziewane efekty: • nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zdrowia • kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych • kształtowanie umiejętności określonych mianem życiowych • podniesienie jakości oraz ewaluacja działań podejmowanych na rzecz zdrowia dzieci przez nauczycieli • przekazanie dzieciom wzorców „zdrowego życia”. |
|||
Pierwsza pomoc |
|||
1. |
Zorganizowanie warsztatów z pierwszej pomocy przy współpracy Szpitalnego Centrum Medycznego. |
W ciągu roku szkolnego |
Anna Lewandowska
|
2. |
Utrwalenie znajomości numerów ratunkowych wśród dzieci oraz poznanie informacji, jakie należy udzielić dyspozytorowi pogotowia |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
Spodziewane efekty: • nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zachowania się w różnych zagrażających sytuacjach życiowych • nabycie umiejętności prawidłowego wezwania pomocy • poznanie specyfikacji pracy ratownika/lekarza/pielęgniarki |
|||
|
PRIORYTET 2 Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa |
|||
Zadania |
Termin |
Odpowiedzialni |
|
Edukacja obywatelska |
|||
1. |
Wdrażanie edukacji ku demokracji: współdecydowanie dzieci np. o zakupie pomocy, zabawek, dekoracji sali; umożliwienie dzieciom udziału w pracy jury podczas konkursów, zawodów i quizów. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
2. |
Rozwijanie zdolności skutecznego angażowania się na rzecz wspólnego lub publicznego interesu poprzez promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. "Góra grosza”, "Szlachetna paczka”, „Pola Nadziei”. Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
3. |
Organizacja: "Dnia praw dziecka" w przedszkolu przy jednoczesnym akcentowaniu obowiązków dzieci w domu i przedszkolu, zależnych od wieku i możliwości dzieci. |
21 listopada 2024 |
Paulina Marcinkowska- Felis |
4. |
Wdrażanie dzieci do świadomego podejmowania decyzji poprzez organizowanie gier i zabaw decyzyjnych (gry planszowe, symulacje społeczne). Umożliwienie dzieciom podejmowania prób decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej. Realizacja Planu Daltońskiego. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
5. |
Zorganizowanie wycieczek do obiektów użyteczności publicznej tj. urząd gminy, starostwo powiatowe celem poznania ich działalności na rzecz obywateli. |
Maj 2025 |
Katarzyna Matławska |
Spodziewane efekty: • wzmocnienie u dzieci wiary we własne możliwości • nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat praw dziecka • rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci (kompetencje obywatelskie) |
|||
Kształtowanie postaw społecznych |
|||
1. |
Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu. |
Wrzesień 2024 |
Wszyscy nauczyciele |
2. |
Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem. |
Wrzesień 2024 |
Wszyscy nauczyciele |
3. |
Przeprowadzenie rozmów na temat emocji w każdej grupie wiekowej na temat relacji w grupie przedszkolnej |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
4. |
Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
5. |
Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
6. |
Nauczanie rówieśnicze – umożliwienie dzieciom przeprowadzenia zajęć lub zabaw, podczas których mają możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań, pasji, wiedzy z wybranej przez nie dziedziny |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
7. |
Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie „Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach.
|
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
8. |
Nauka rozwiązywania konfliktów przez dzieci. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
9. |
Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego- realizacja Planu Daltońskiego.
|
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
Spodziewane efekty: • nabycie przez dzieci umiejętności dyskutowania i słuchania innych oraz umiejętności dokonywania wyborów • nabycie umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych • poznanie strategii radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych • doskonalenie umiejętności wyrażania własnych uczuć.
|
|||
Kształtowanie postaw patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę |
|||
1. |
Realizacja tematyki : "Polska moja ojczyzna". Rozwijanie poczucia przynależności narodowej − oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno Polski. |
Listopad 2024 |
Nauczyciele grup |
2. |
Uroczysta Akademia w ramach obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości - wspólne śpiewanie hymnu narodowego. Udział w akcji MEN: "Szkoła do hymnu". |
8 listopada 2024 |
Nauczyciele grup |
3. |
Zapoznanie dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. „Wars i Sawa”, „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”, „Smok wawelski”.
|
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
4. |
„Warszawa – stolica Polski”: zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymi z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych, publikacji książkowych- quiz
|
Maj 2025 |
Ewa Marek Natalia Misztal |
5. |
Obchody „Dnia flagi” - przemarsz ulicami miejscowości. Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych.
|
Maj 2025 |
Nauczyciele grup |
6. |
Wykorzystanie książek i publikacji do rozwijania u dzieci poczucia tożsamości narodowej – stworzenie przez nauczycieli bibliografii we współpracy z Biblioteką Pedagogiczną w Mostach
|
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7. |
Preorientacja zawodowa w przedszkolu – spotkanie z żołnierzami zawodowymi. |
Październik 2024 |
Sylwia Walczak |
Spodziewane efekty: • rozwijanie u u dzieci poczucia tożsamości narodowej • nabycie przez dzieci umiejętności rozpoznawania symboli narodowych (godło, flaga, hymn),umiejętności nazywania wybranych symboli związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach • opanowanie umiejętność odpowiedniego zachowania się w obecności symboli narodowych i religijnych oraz w miejscach szczególnie związanych z historia narodu i ojczyzny. |
|||
Edukacja dla bezpieczeństwa |
|||
1. |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola. Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. |
Cały rok szkolny
|
Nauczyciele/ pracownicy obsługi wszystkich grup Dyrektor |
2. |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. |
Podczas pierwszego zebrania z rodzicami |
Nauczyciele grup
Dyrektor |
3. |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. |
Podczas pierwszego zebrania z rodzicami |
Nauczyciele grup
|
4. |
Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5. |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej. |
wrzesień
|
Nauczyciele grup |
6. |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7. |
Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej. |
Wrzesień 2024 |
Nauczyciele grup |
8. |
Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku. |
Wrzesień 2024 |
Nauczyciele grup |
9. |
Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli. |
Wrzesień-październik 2025
|
Nauczyciele grup |
10. |
Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy. Wycieczka do miasteczka ruchu drogowego, na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
11. |
Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi. Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
12. |
Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkań policjantem/strażakiem/strażnikiem miejskim oraz organizacja wizyt zawodoznawczych do różnych obiektów tj. komenda policji/straży pożarnej |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
13. |
Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy. |
Listopad 2024
|
Nauczyciele grup |
14. |
Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy |
Luty 2025 |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty: • rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw. • nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków . • wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych; • rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie,
|
PRIORYTET 3 Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Wspieranie dobrostanu nauczycieli |
|||
1. |
Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dzieciom na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając zdrowy rozwój. Zachęcenie dzieci do planowania aktywności opartych na rytmie dnia, zapoznanie rodziców z ramowym rozkładem dnia grupy. Umieszczenie obrazkowego rytmu dnia w salach każdej z grup. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
2. |
Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie − przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie. Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji − współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych. Wprowadzenie podczas zajęć z dziećmi pojęcia „dobrostanu” jako stanu dobrego samopoczucia. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
3. |
Przeprowadzenie zajęć na temat emocji np. z wykorzystaniem opowiadań A. Konefał: „Gdzie mieszka złość? (złość) „Po deszczu zawsze wychodzi słońce” (smutek) „Nie bój się, Misiu” (strach) „ Nieśmiałość” (nieśmiałość) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4. |
Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej: 1) nauka rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, kształtowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie 2) mini-trening odporności emocjonalnej: nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, nauka panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji |
Wg harmonogramu |
Katarzyna Matławska Psycholog |
5. |
„Zabawy i gry z emocjami” – przeprowadzenie cyklu zabaw rozwijających zdolność doświadczania i wyrażania emocji |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
6. |
Przeprowadzenie przez specjalistów zatrudnionych w przedszkolu zabaw dla dzieci pomagających dostrzec własne mocne strony, umiejętności, wyjątkowość |
Cały rok szkolny |
Psycholog/ Pedagog |
7. |
Przeprowadzenie zajęć przez specjalistów zatrudnionych w przedszkolu na temat agresji: uświadomienie dzieciom, czym jest agresja i przemoc oraz jak sobie z nimi radzić; wdrażanie działań na rzecz ograniczania agresji i przemocy, kształtowanie umiejętności asertywnych; kształtowanie umiejętności zastępowania agresji, wnioskowania moralnego oraz kontroli emocji; kształtowanie poczucia odpowiedzialności oraz troski za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych. |
Wg planów nauczycieli specjalistów |
Psycholog Pedagog specjalny
|
8. |
Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
9. |
Wspieranie dobrostanu nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu poprzez wzajemne wsparcie, optymalizację pracy zespołów zadaniowych, umożliwienie udziału w warsztatach/kursach na temat wypalenia zawodowego i sposobów jego przeciwdziałania |
Cały rok szkolny |
Dyrektor Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
Spodziewane efekty: • nabycie przez dzieci umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych • doskonalenie umiejętności pokonywania barier w komunikacji międzyludzkiej • minimalizowanie zachowań agresywnych w przedszkolu
|
|||
Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych |
|||
1. |
Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
2. |
Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
3. |
Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4. |
Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu. |
|
|
5. |
Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska - niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie. |
Listopad/luty |
Anna Lewandowska Katarzyna Matławska |
6. |
Zbiórka puszek aluminiowych w ramach akcji „Przedszkolny Puszkożerca”. |
Czerwiec |
Sylwia Walczak Ewa Marek Natalia Misztal |
Spodziewane efekty: • ukształtowanie umiejętności przyjmowania przez dzieci perspektywy innych ludzi • rozwinięcie umiejętności zachowania się w określonej sytuacji społecznej w sposób empatyczny • rozwinięcie u dzieci umiejętności dokonywania autorefleksji i ewentualnej korekty swojego zachowania |
|||
Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym |
|
||
1. |
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie wprowadzania edukacji włączającej. – praca w zespołach |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
2. |
Organizacja otoczenia dzieci ze SPE, które sprzyja różnorodnej aranżacji przestrzeni edukacyjnej we współpracy z dziećmi i personelem obsługowym oraz rodzicami, |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
3. |
Bieżące oraz planowe wsparcie specjalistyczne (logopedy/terapeuty pedagogicznego/pedagoga specjalnego) na terenie przedszkola |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele specjaliści |
4. |
Wsparcie psychologa w ramach współpracy z Poradnią psychologiczno-pedagogiczną w Goleniowie. |
Cały rok szkolny |
Dyrektor |
Spodziewane efekty: • uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców • optymalizacja działań podejmowanych w przedszkolu w zakresie wsparcia rodziny • rozszerzenie zakresu i form współpracy z instytucjami zewnętrznymi • podniesienie jakości wsparcia udzielanego rodzinom przedszkolaków |
PRIORYTET 4 Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijania umiejętności metodycznych w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. |
wrzesień |
Lider WDN |
2. |
Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów "Polityki bezpieczeństwa danych osobowych" m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom. |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele |
3. |
Zapoznanie się nauczycieli z dokumentem: „Wytyczne etyczne dla nauczycieli dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji i danych w nauczaniu i uczeniu się” opracowanym przez Komisję Europejską https://learning-corner.learning.europa.eu/learning-materials/use-artificial-intelligence-ai-and-data-teaching-and-learning_pl w ramach zespołów samokształceniowych. Wdrożenie wytycznych do pracy nauczycieli przedszkola. |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele |
4. |
Udział w ogólnopolskim projekcie p. Anny Świć: „Uczymy Dzieci Programować”. |
Wg harmonogramu programu |
Wszyscy nauczyciele |
5. |
Planowanie zajęć z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem maty do kodowania, gier edukacyjnych z użyciem robota GeniBot/Photon.. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
6. |
Wykorzystywanie sztucznej inteligencji do tworzenia materiałów edukacyjnych i wyszukiwania informacji np. • ChatGPT-3 https://talkai.info/pl/chat/ - poznanie przez nauczycieli zasad pisania poleceń (prompt) • korzystanie z aplikacji opartych na Al w Canvie np. DALL-E, Murf-Al, Imagen • Używanie wtyczki do przeglądarki internetowej HARPA AI https://harpa.ai/ umożliwiającej szybsze wyszukiwanie informacji • Tworzenie prezentacji z wykorzystaniem TOME AI https://tome.app/ |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele |
7. |
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami: • nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem, • korespondencyjnej wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami (telefon, poczta elektroniczna, Skype), • wymiana informacji miedzy nauczycielem, a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie zadań/ propozycji jako posty, • tworzenie poczty grupowej.
|
W razie potrzeb |
Dyrektor |
Spodziewane efekty: • wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z internetu/gier komputerowych • zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu • optymalizacja wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość. |
PRIORYTET 5 Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. |
|||
Zadania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Wykorzystanie programu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej „ Dziecięca Matematyka” w celu zaplanowania płynnej realizacji działów edukacji matematycznej w poszczególnych grupach wiekowych. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
2. |
Systematyczne prowadzenie zajęć matematycznych oraz zabaw badawczych z wykorzystaniem naturalnych okazów (owoce, warzywa, kwiaty sezonowe, żołędzie, kasztany itp.) oraz przedmiotów codziennego użytku- matematyka sensoryczna. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
3. |
Wykonywanie przez dzieci prac plastycznych nawiązujących do treści matematycznych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4. |
Umożliwienie dzieciom podejmowania zabaw matematycznych: zabawy konstrukcyjne, łamigłówki, zabawy ruchowe, eksperymenty. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5. |
Umożliwienie dzieciom podejmowania próby projektowania i wykonywania pomocy dydaktycznych przydatnych do zabaw i zajęć kształtujących pojęcia matematyczne. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
6. |
Zapraszanie gości związanych ze światem nauki, informatyki, fizyki, matematyki (rodzice dzieci/nauczyciele szkół) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7. |
Wzbogacanie bazy przedszkolnej w pomoce dydaktyczne ułatwiające organizację i podnoszące atrakcyjność zajęć matematycznych i przyrodniczych |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele grup |
8. |
Założenie kalendarza pogody –systematyczne dokonywanie obserwacji |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
9. |
Zorganizowanie kącika przyrody, zagospodarowanie ogródków przedszkolnych - gromadzenie materiału przyrodniczego i uzupełnianie go na bieżąco (sezonowość), Zielony ogródek – wysiewanie nasion do skrzynek, założenie hodowli |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
10. |
Spacery i wycieczki, obserwacja przyrody. Rozumienie istoty zmian zachodzących w świecie roślin i zwierząt, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów zapachów. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
11. |
Wycieczka na łąkę. Poznanie ekosystemu łąki- zależności pomiędzy światem roślin i zwierząt. Zakładanie zielnika, zbieranie roślin rosnących na łące. Zwrócenie uwagi na lecznicze właściwości roślin. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
12. |
Realizacja innowacji pedagogicznych: „Maluchów przygody wśród przyrody”, „Leśna przygoda”. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty: • wsparcie rozwoju poznawczego dzieci zarówno uzdolnionych, jak i dzieci z trudnościami - rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz umiejętności obserwacji i wnioskowania • wzbogacania wiedzy matematycznej i przyrodniczej, kształtowanie dojrzałości szkolnej • wzbogacenie warsztatu nauczycieli • budzenie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez kształtowanie właściwych postaw i zachowań.. |
|||
|
|||
|
PRIORYTET 6 Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi. |
|||
Zadania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Poznanie siebie „Bohater dnia” - umożliwienie dzieciom przedstawienia swoich zainteresowań, pasji, hobby, opowiadania o sobie w grupie rówieśniczej.
|
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup
Psycholog |
2. |
Świat zawodów i rynek pracy Przeprowadzenie tematyki: „Zawody” w każdej z grup Umożliwienie dzieciom odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie Organizacja kącików tematycznych związanych z danym zawodem – umożliwienie dzieciom podejmowanie próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup
Psycholog |
4. |
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Umożliwienie dzieciom podejmowania prób decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej np. poprzez planowanie dnia w przedszkolu, wybór zabaw/ćwiczeń fizycznych wykonywanych w grupie. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup
Psycholog |
5. |
Organizowanie wycieczek zawodoznawczych. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
6. |
Organizacja spotkań na terenie przedszkola z przedstawicielami rożnych zawodów/prezentacje multimedialne i filmy edukacyjne. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty: • poznanie przez dzieci swoich mocnych i słabych stron • zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami • ukształtowanie motywacji do działania • pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci. |
PRIORYTET 7 Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym |
|||
Zadania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Wymiana doświadczeń z dyrektorami i nauczycielami, którzy już pracowali z dziećmi cudzoziemskimi – wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów (MEN, kurator oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa, itp.). |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup
|
2. |
Optymalizacja form komunikacji z dzieckiem i rodzicem przybyłym z zagranicy, w razie potrzeby rozszerzenie o formy komunikacji alternatywnej. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup
|
3. |
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich, przy wspierającym udziale specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej lub placówki doskonalenia nauczycieli. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
4. |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie porad/konsultacji/warsztatów (zgodnie z potrzebami). |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
5. |
Wykorzystanie książek do rozwijania u dzieci z doświadczeniem migracyjnym poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej - stworzenie przez nauczycieli bibliografii we współpracy z Biblioteką Pedagogiczną w Mostach. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
Spodziewane efekty: • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci z doświadczeniem migracyjnym • uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców |
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Przedszkola Publicznego w Mostach zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr ……… z dnia ………………
Członkowie rady pedagogicznej: |
Podpis: |
1. Dyrektor Jolanta Tomicka |
|
2. Anna Lewandowska |
|
3. Katarzyna Matławska |
|
4. Paulina Marcinkowska-Felis |
|
5. Ewa Marek |
|
6. Natalia Misztal |
|
7. Sylwia Walczak |
|
„Choćbyśmy nawet mogli stać się uczonymi uczonością drugich, mądrzy możemy być jedynie własną mądrością.”
72-132 Mosty
Mosty 4