Roczny plan pracy
Przedszkola Publicznego w ZSP w Mostach
na rok szkolny 2025/2026
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025.
Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
- kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2025/2026
- treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz statutu przedszkola
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
- wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2025/2026.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2025/2026
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
Wnioski wynikające z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola |
Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 (w zakresie dotyczącym przedszkoli): |
1. Wykorzystanie nowatorskich rozwiązań skutkowało wzrostem kreatywności i innowacyjnego podejścia nauczycieli, co w istotny sposób wpłynęło na przyrost wiedzy i umiejętności dzieci, a przede wszystkim rozwój ich postawy twórczej przejawiającej się w chęci do podejmowania samodzielnych działań i eksperymentowania. 2. Kształtowanie kompetencji cyfrowych dzieci odbywa się z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu multimedialnego, przy zachowaniu warunków odpowiedzialnego i bezpiecznego posługiwania się tym sprzętem. 3. Nauczyciele poszczególnych grup oraz specjaliści prowadzą dokumentację przebiegu nauczania w dzienniku elektronicznym zgodnie z obowiązującymi przepisami, na bieżąco. 4. Nauczyciele poszczególnych grup są zobowiązani do zmodyfikowania dokumentacji współpracy z rodzicami, tak aby możliwe było wykazanie wspierania rodziców w zakresie nabywania przez dzieci samodzielności oraz uczenia dzieci odpowiedzialności i bezpiecznego korzystania ze sprzętu multimedialnego. 5. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej przebiega w sposób zgodny z przyjętymi w przedszkolu procedurami. Nauczyciele i specjaliści dokumentują udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we właściwy sposób, biorąc pod uwagę wyniki rozpoznania wewnętrznego. Efektywność udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w istotny sposób wpływa na wzrost zaufania rodziców do przedszkola oraz zacieśnienie współpracy między nauczycielami co z kolei ma bezpośredni wpływ na rozwój dzieci i rozwój zawodowy nauczycieli. 6. Należy utrzymać i kontynuować dobry poziom współpracy przedszkola z rodzicami i środowiskiem lokalnym, poszukiwać nowych form i przestrzeni do współpracy. 7. Wzmocnić działania mające na celu skuteczne prowadzenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej , współpracę z PPP, współpracę z pedagogiem i psychologiem. 8. Nauczyciele stosują zasadę indywidualizacji, m.in. realizują wnioski do indywidualizacji, w pracy z dziećmi realizują doradztwo zawodowe. Udokumentowane to jest w obowiązującej dokumentacji pedagogicznej. 9. Nauczycielki prowadzą doskonalenie zawodowe- najczęściej są to webinary i wykorzystują zdobytą wiedzę w toku codziennej pracy. 10. Dzieci zapewnioną mają pomoc psychologiczno- pedagogiczną adekwatną do możliwości i potrzeb dzieci. W tym zakresie nawiązana jest ścisła współpraca z rodzicami. 11. W sposób ciągły należy analizować poziom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego dzieci, kontrolować skuteczność wdrażanych procedur i regulaminów. 12. W trosce o rozwój psychiczny dzieci należy dbać o ton głosu przy zwracaniu się do nich- dbać o poziom komunikacji nauczyciel- dziecko. 13. Zadbać o pełne uczestnictwo w życiu przedszkola dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. 14. Opracować założenia wspólnej innowacji, która realizowana będzie w ramach zajęć rozwijających kreatywność- Edukacja leśna we wszystkich trzech oddziałach wiekowych z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych poszczególnych grup. 15. Należy systematycznie pogłębiać wiedzę nauczycieli, również w formie samokształcenia, o zasadach bezpieczeństwa podczas organizacji zajęć i zabaw ruchowych oraz innych zabaw w przedszkolu i poza jego terenem, o zakresie obowiązków w tym obszarze. 16. Zwrócić jeszcze większą uwagę na bezpieczeństwo w szczególności podczas pobytu na placu zabaw. Przed każdym wyjściem dzieci na plac zabaw należy przypominać zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń. W przypadku zabawy na placu zabaw kilku grup, nauczyciele zobowiązani są tak zorganizować pobyt dzieci na placu, aby optymalnie obserwować ich zachowania podczas zabawy. 17. Uświadomić nauczycieli o ich prawnej odpowiedzialności za niedopełnienie obowiązków związanych z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa podczas organizowanych zabaw ruchowych w Sali i na świeżym powietrzu. 18. Należy kontynuować organizacje pomocy psychologiczno-pedagogicznej w codziennej pracy nauczycieli, zgodnie z potrzebami dzieci, pamiętając o tym, aby podejmowane działania były dostosowane do możliwości dzieci, mierzalne, podzielone na etapy, krótkoterminowe, tak aby dzieci miały szybkie poczucie sukcesu i sprawstwa i tym samym motywacje do podejmowania kolejnych wyzwań. 19. W dalszym ciągu należy poszukiwać skutecznych sposobów wzmocnienia koncentracji uwagi oraz utrzymania dyscypliny w grupie podczas zajęć, stosować pozytywne wzmocnienia. 20. Nadal poszukiwać ciekawych metod pracy, inspirujących dzieci do efektywnej i twórczej nauki i rozwoju, dzielić się doświadczeniem podczas współpracy i pracy zespołowej.
|
I. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. II. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych. III. Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów. IV. Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień. V. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. VI. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
|
I. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania treści przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych |
||
Edukacja matematyczno-przyrodnicza poprzez doświadczanie i eksplorację świata |
||
Zadania do realizacji |
Nauczyciele |
Termin realizacji |
Organizowanie zajęć i zabaw matematyczno-badawczych z wykorzystaniem darów natury (owoce, warzywa, liście, kamyki, szyszki, kasztany), które sprzyjają rozwijaniu umiejętności klasyfikowania, przeliczania, porównywania wielkości, masy czy objętości. Realizacja projektu edukacyjnego „Matematyka w darach natury odkryta”. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Prowadzenie eksperymentów przyrodniczo-matematycznych np. obserwacja wzrostu roślin w różnych warunkach i porównywanie wysokości roślin, doświadczenia z wodą (parowanie, kondensacja, objętość, miary płynów). Prowadzenie ogródków dziecięcych na przedszkolnym placu zabaw. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
„Matematyczne spacery” – liczymy, mierzymy, porównujemy. Liczenie drzew, kwiatów, schodów, ptaków na spacerze. Szacowanie długości ścieżki, mierzenie krokami, patykami, linijką. Porównywanie: co jest większe/mniejsze, wyższe/niższe, dłuższe/krótsze? |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
„Matematyczny Dzień Zdrowego Śniadania” – kuchnia jako przestrzeń do działań matematycznych Mierzenie, ważenie składników (np. kubki mąki, liczba plasterków owoców), Tworzenie symetrycznych kanapek, układanie produktów według koloru, wielkości, kształtu. |
Wszystkie nauczycielki |
21.10.2025 r. |
Stworzenie kalendarza pogody w każdej grupie przedszkolnej. Codzienne notowanie pogody za pomocą symboli i kolorów. Prowadzenie rozmów na temat zmian w przyrodzie (pora roku, temperatura, opady). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Zakładanie zielonego ogródka w doniczkach, skrzynkach w ogrodzie przedszkolnym: wysiew nasion, hodowla cebulek, obserwacja wzrostu, mierzenie roślinek, prowadzenie dziennika ogrodnika. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Zajęcia z użyciem zmysłów – np. rozpoznawanie zapachów, kształtów, faktur materiałów przyrodniczych, ich ważenie, mierzenie, sortowanie. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Wycieczki tematyczne: • Łąka, las, ogród botaniczny, gospodarstwo wiejskie. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny
|
Kreatywność i działania twórcze w edukacji matematyczno-przyrodniczej |
||
Zadania do realizacji |
Nauczyciele |
Termin realizacji |
Realizacja prac plastycznych inspirowanych matematyką (symetria, rytmy, figury geometryczne, mozaiki) oraz światem przyrody (rysowanie cyklu życia roślin, kolaże z darów natury, układanie mandali z materiału przyrodniczego). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Tworzenie przez dzieci własnych gier matematycznych i pomocy dydaktycznych (domino liczbowe, memory, układanki geometryczne, liczmany). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Nauka piosenek matematycznych. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Projektowanie gier terenowych typu escape room, w których dzieci rozwiązują zadania matematyczno-przyrodnicze. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Organizacja przestrzeni edukacyjnej |
||
Zadania do realizacji |
Nauczyciele |
Termin realizacji |
Stworzenie „Kącika Małego Matematyka” oraz „Kącika Badacza Przyrody” w salach – wyposażonych w pomoce, książki, układanki, przedmioty codziennego użytku (np. wagi, miarki, pojemniki), które dzieci mogą wykorzystywać w swobodnych zabawach. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Angażowanie rodziców w tworzenie i uzupełnianie kącików – np. poprzez przynoszenie materiałów, wspólne majsterkowanie z dziećmi. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Sezonowe aktualizowanie kącików przyrodniczych – zbieranie liści, kasztanów, gałązek, dokumentowanie zmian w przyrodzie. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Zabawy tematyczne w sali związane z matematyką, przyrodą, fizyką, biologią. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Dzień pustej klasy - przyroda jako przestrzeń do eksploracji i formułowania wniosków, zbieranie danych przyrodniczych (pogoda, dźwięki, kolory, kształty), doświadczenia przyrodnicze: z ziemią, wodą, światłem, cieniem. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny
|
Integracja różnych dziedzin nauki |
||
Zadania do realizacji |
Nauczyciele |
Termin realizacji |
Zapraszanie gości: rodziców wykonujących zawody związane z nauką (matematycy, fizycy, inżynierowie, lekarze, technicy), którzy mogą poprowadzić ciekawe warsztaty lub pokazy dla dzieci. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Organizacja „Tygodnia Nauki i Eksperymentów”. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Realizacja „Quizu Przyrodniczego” jako podsumowanie roku szkolnego – zabawa zespołowa w formie turnieju, z pytaniami dotyczącymi roślin, zwierząt, zjawisk przyrodniczych, umożliwiająca wykazanie się umiejętnościami matematycznymi. |
Wszystkie nauczycielki |
12.06.2026 r. |
Zadania dla specjalistów zatrudnionych w przedszkolu |
||
Wspieranie dzieci poprzez diagnozowanie specyficznych trudności w uczeniu się oraz organizowanie zajęć specjalistycznych – indywidualizacja procesu nauczania i rozwijanie kompetencji analitycznych. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Spodziewane efekty:
II. Przedszkole miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych |
||
Kształtowanie postaw patriotycznych |
||
Edukacja patriotyczna |
||
Zadania do realizacji |
Nauczyciele |
Termin realizacji |
Realizacja tematyki: „Polska – moja Ojczyzna” – praca z mapą, zdjęciami, wierszami, pieśniami patriotycznymi. Poznawanie symboli narodowych. Wprowadzenie pojęć: godło, flaga, hymn – ich znaczenie i zastosowanie. Rozpoznawanie barw narodowych – obchody „Dnia Flagi”. Nauka hymnu państwowego oraz piosenek i wierszy patriotycznych. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Uroczystości z okazji rocznicy odzyskania niepodległości – wspólne śpiewanie hymnu, udział w ogólnopolskiej akcji „Szkoła do hymnu”. |
Wszystkie nauczycielki |
10.11.2025 r. |
Poznawanie stolicy i historii Polski. Praca z prezentacjami, ilustracjami, książkami na temat Warszawy, dawnych stolic Polski. Czytanie dzieciom legend, projekcja filmów edukacyjnych na temat Polski. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie tożsamości regionalnej |
||
Spotkania z przedstawicielami lokalnej społeczności. Zaproszenie regionalistów, rzemieślników, strażaków, sołtysa, wójta/burmistrza. Prezentacja lokalnych zawodów i tradycyjnych form pracy (np. garncarstwo, hafciarstwo, pszczelarstwo). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Nauka i śpiew piosenek ludowych i przyśpiewek. Wprowadzenie prostych piosenek ludowych z regionu w ramach zajęć muzycznych. Zabawy taneczno-ruchowe z elementami tańców ludowych. Współpraca z Klubem Seniora. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Tworzenie kącików regionalnych w salach – eksponowanie symboli, książek i pamiątek związanych z regionem. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Wycieczki i spacery edukacyjne po okolicy Odwiedziny w miejscach charakterystycznych dla regionu: rynek, pomniki, zabytki. Wizyta w lokalnym muzeum, izbie regionalnej, bibliotece – poznanie historii i kultury miejscowości. Obserwacja krajobrazu, przyrody i zmian sezonowych w otoczeniu. |
Grupa „Żółta” Grupa „Niebieska” |
21.05.2026 r. |
Kształtowanie postaw demokratycznych i odpowiedzialności społecznej |
||
Tworzenie w każdej grupie: „Kodeksu Przedszkolaka”. Wspólne ustalanie zasad obowiązujących w sali i przedszkolu. Graficzne przedstawienie zasad (np. w formie plakatów) i podpisanie przez dzieci. Regularne odwoływanie się do kodeksu – w sytuacjach konfliktowych i wychowawczych. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Wprowadzenie dyżurów dziecięcych. Realizacja działań związanych z Planem Daltońskim. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Włączenie dzieci w rolę jury podczas konkursów, quizów czy zawodów – kształtowanie umiejętności argumentowania i dokonywania sprawiedliwych ocen. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
„Mały Ekolog – Odpowiedzialny Obywatel” – działania proekologiczne jako element postawy obywatelskiej (segregacja śmieci, zbiórka baterii, sadzenie roślin). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie postawy zaangażowania społecznego |
||
Promowanie idei wolontariatu poprzez włączanie dzieci w akcje charytatywne: „Szlachetna Paczka”. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Zorganizowanie spotkań z osobami działającymi społecznie – wolontariuszami, pracownikami organizacji pozarządowych, seniorami. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Wprowadzenie inicjatywy „Pomocne Dłonie” – dzieci wspólnie realizują projekt pomagania innym (np. sprzątanie okolicy przedszkola, wykonywanie ozdób dla seniorów, tworzenie paczek dla schroniska). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Edukacja o prawach dziecka |
||
Pogadanki na temat Praw Dziecka z jednoczesnym omówieniem obowiązków i ról dzieci w domu i przedszkolu. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Praca z ilustracjami, książkami oraz scenkami sytuacyjnymi na temat praw i obowiązków (np. „Mam prawo do zabawy, ale i obowiązek posprzątania zabawek”). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny
|
Dbałość o bezpieczeństwo własne i innych |
||
Budowanie kultury bezpieczeństwa w przedszkolu |
||
Zapewnienie zgodności działań z obowiązującymi procedurami bezpieczeństwa; cykliczne przypomnienia zasad dzieciom i rodzicom. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola. Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Organizacja spacerów poznawczych po przedszkolu i okolicy – nauka bezpiecznego poruszania się, korzystania z infrastruktury. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie umiejętności reagowania w sytuacjach zagrożenia/pierwsza pomoc |
||
Przeprowadzenie próbnych ewakuacji z udziałem straży pożarnej, omówienie zasad zachowania się w sytuacjach awaryjnych. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Nauka numerów alarmowych i sposobów wzywania pomocy w nagłych sytuacjach (inscenizacje, prace plastyczne). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Współpraca ze służbami mundurowymi |
||
Spotkania zawodoznawcze: z policjantem, strażakiem, żołnierzem, ratownikiem medycznym – edukacja w zakresie bezpieczeństwa i budowanie zaufania do służb. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Udział w akcji „Bezpieczne ferie / Bezpieczne wakacje” – omówienie bezpiecznych zachowań latem i zimą, rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych i ich skutków.
|
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Spodziewane efekty:
III. Promocja zdrowego trybu życia w przedszkolu – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej dzieci |
||
Rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku codziennej aktywności ruchowej |
||
Zadania do realizacji |
Nauczyciele |
Termin realizacji |
Codzienna dawka ruchu – systematyczne organizowanie zajęć ruchowych, gier i zabaw (z przyborami i bez), w tym zabaw naśladowczych, rytmicznych, bieżnych, skocznych, rzutnych i równoważnych. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie prawidłowej postawy ciała – ćwiczenia ogólnorozwojowe, edukacja ergonomiczna podczas zabaw przy stoliku oraz w kącikach tematycznych. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Codzienne zajęcia na świeżym powietrzu – spacery, terenowe zabawy edukacyjne, gry ruchowe niezależnie od pory roku i pogody (w miarę możliwości). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Zabawy taneczno-ruchowe – zumba, aerobik przedszkolaka, tańce integracyjne, rytmika przy piosenkach dziecięcych. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Organizacja własnych wydarzeń sportowych i inicjatyw związanych z aktywnościami fizycznymi |
||
„Olimpiada Przedszkolaka” – wspólne sportowe święto. |
Wszystkie nauczycielki |
16 września 2025.r. |
Wizyta w szkole podstawowej – udział w lekcji WF, zapoznanie z salą gimnastyczną. |
Najstarsza grupa |
Czerwiec 2026 |
Rozwijanie zainteresowań sportowych dzieci – spotkania z lokalnymi sportowcami i trenerami, wizyty na stadionach, basenach, halach sportowych. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Uzupełnianie bazy sportowej przedszkola – zakup przyborów (piłki, szarfy, tunele, pachołki, zestawy do ćwiczeń równowagi). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie zachowań prozdrowotnych – zdrowe odżywianie i higiena |
||
Realizacja bloków tematycznych nt. zdrowego stylu życia – zdrowe żywienie, budowa ciała, profilaktyka, higiena i samopoczucie. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Utrwalanie nawyków higienicznych – mycie rąk, zębów, właściwe ubieranie się, zasady higieny po zabawie na dworze czy korzystaniu z toalety. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Promowanie zdrowej diety – wprowadzanie tematycznych dni ze śniadaniami przygotowanymi przez dzieci. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Warsztaty z udziałem specjalistów – dietetyk, lekarz, pielęgniarka, higienistka szkolna – rozmowy i zabawy na temat zdrowia |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Udział w programach i kampaniach zdrowotnych: „Mamo, Tato, wolę wodę” – zachęta do picia wody i ograniczenia słodzonych napojów „Zdrowo i sportowo” – całościowy projekt edukacyjny o zdrowiu i ruchu |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Wizyty zawodoznawcze – do sklepów ze zdrową żywnością, gabinetu dietetyka czy apteki. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Zadania dla specjalistów zatrudnionych w przedszkolu |
||
Realizacja działań profilaktycznych i edukacyjnych promujące zdrowy styl życia, aktywność fizyczną oraz kształtowanie nawyków prozdrowotnych |
|
|
Spodziewane efekty:
IV. Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień. |
||
Zadania do realizacji |
Nauczyciele |
Termin realizacji |
Budowanie bezpiecznego i wspierającego środowiska w przedszkolu/grupie przedszkolnej |
|
|
Realizacja zajęć integracyjnych i wzmacniających relacje w grupie – cykliczne zabawy zespołowe, zajęcia z elementami metody KLANZY, wspólne projekty sprzyjające współdziałaniu. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Rozwijanie empatii i umiejętności rozpoznawania emocji – zajęcia dydaktyczne, bajkoterapia, praca z książkami psychologicznymi. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Stworzenie „Kącika emocji” – przestrzeń, w której dzieci uczą się rozpoznawać i nazywać emocje, wyciszać się, odpoczywać. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Systematyczne prowadzenie kręgów rozmów/poranków emocji – codzienne rozmowy o nastrojach, potrzebach, relacjach z rówieśnikami. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Profilaktyka przemocy rówieśniczej |
|
|
Wprowadzenie mediacji rówieśniczych w sytuacjach konfliktowych – dzieci uczą się rozmawiać o problemie, szukać rozwiązań, przepraszać. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Prowadzenie zajęć nt. rozpoznawania zachowań agresywnych i sposobów reagowania: rozmowy o konsekwencjach przemocy. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie umiejętności asertywnych i samoobrony psychicznej – ćwiczenia w wyrażaniu opinii, odmawianiu, obronie własnych granic. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Warsztaty z psychologiem lub pedagogiem nt. przeciwdziałania przemocy, wykluczeniu, wyśmiewaniu |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Wsparcie dzieci w kryzysach emocjonalnych |
|
|
Wczesne rozpoznawanie trudności emocjonalnych i społecznych – obserwacja dzieci, prowadzenie kart obserwacji, rozmowy z rodzicami. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Stała współpraca z psychologiem przedszkolnym/PPP – diagnoza sytuacji dziecka, konsultacje, indywidualne wsparcie lub terapia. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Prowadzenie zajęć relaksacyjnych i wyciszających – elementy jogi dla dzieci, ćwiczenia oddechowe, muzykoterapia, bajkoterapia. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Wsparcie rodziców w zakresie zdrowia psychicznego dzieci – organizacja spotkań z psychologiem, udostępnianie materiałów edukacyjnych, dyżury konsultacyjne. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Profilaktyka uzależnień i zachowań ryzykownych |
||
Realizacja programów profilaktycznych: „Czyste powietrze wokół nas” (dot. dymu tytoniowego) „Mamo! Tato! Nie pal przy mnie”.
|
Najstarsza grupa |
Cały rok szkolny |
Spodziewane efekty:
V. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. |
||
Kształtowanie bezpiecznych i higienicznych nawyków cyfrowych u dzieci |
||
Zadania do realizacji |
Nauczyciele |
Termin realizacji |
Wprowadzenie pojęcia „świata cyfrowego” w sposób dostosowany do wieku – poprzez bajki edukacyjne, ilustracje i proste analogie (np. komputer jako skrzynka z wiedzą i zabawą, ale wymagająca ostrożności). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Rozmowy o bezpiecznym korzystaniu z mediów cyfrowych – bajki i prezentacje edukacyjne nt. higieny cyfrowej (np. „Mądry przedszkolak w sieci”). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny
|
Edukacja rodziców w zakresie higieny cyfrowej i bezpieczeństwa online |
||
Przygotowanie tablicy informacyjnej / gazetki / broszury pt. „Małe dzieci w świecie wielkich ekranów” – z praktycznymi wskazówkami: czas ekranowy a rozwój jak rozmawiać z dzieckiem o Internecie polecane aplikacje edukacyjne |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Zamieszczenie cyklicznych postów/artykułów na stronie i Facebooku przedszkola – nt. bezpiecznego korzystania z mediów i aktualnych zagrożeń. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Wykorzystanie nowoczesnych technologii przez nauczycieli w sposób przemyślany i edukacyjny |
||
Szkolenia i doskonalenie kadry pedagogicznej w zakresie: • korzystania z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (ZPE) • wdrażania technologii cyfrowych w pracy dydaktycznej (np. aplikacje do zabaw interaktywnych, tablice multimedialne, generatory ćwiczeń). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Wprowadzenie elementów programowania i kodowania bez ekranu – zabawy unplugged z matą do kodowania, strzałkami, sekwencjami, robotami edukacyjnymi (np. BeeBot, Ozobot). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Stworzenie „Cyfrowego Kącika Odkrywców” – miejsce, gdzie dzieci pod okiem nauczyciela korzystają z wybranych narzędzi (mikroskop cyfrowy, słuchawki, tablet z aplikacją edukacyjną). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Promowanie AI jako wsparcia pracy nauczyciela – np. korzystanie z narzędzi do tworzenia materiałów edukacyjnych, generowania quizów, rysunków czy plakatów tematycznych. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Spodziewane efekty:
VI. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości dzieci poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce. |
||
Stosowanie elementów oceniania kształtującego w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej |
||
Zadania do realizacji |
Nauczyciele |
Termin realizacji |
Określanie celów zajęć w języku zrozumiałym dla dzieci, formułowanie prostych pytań typu: „Po co to robimy?” |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Udzielanie dzieciom opisowej informacji zwrotnej o ich działaniach (co już potrafią, co mogą poprawić), |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Włączanie elementów samooceny poprzez pytania: „Z czego jesteś dziś dumny?”, „Co ci się udało?”. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny
|
Umożliwienie dzieciom współdecydowania o procesie uczenia się i planowania aktywności |
||
Wdrażanie elementów dziecięcej sprawczości przez pytanie: „Co dziś chcielibyście robić?”, „Który temat Was interesuje?” |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Wprowadzenie „Zadań tygodnia” – realizacja założeń Planu Daltońskiego. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Współtworzenie planu dnia przez dzieci, szczególnie w ramach aktywności własnej i swobodnej |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Kształtowanie i rozwijanie twórczej ekspresji dzieci w różnych formach aktywności |
||
Umożliwienie dzieciom wyrażania rozumienia świata poprzez taniec, gesty, rysunki, konstrukcje z materiałów naturalnych i technicznych |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Stymulowanie aktywności poznawczej w codziennym otoczeniu edukacyjnym |
||
Organizacja przestrzeni edukacyjnej sprzyjającej samodzielnemu odkrywaniu (kąciki tematyczne i czasowe) |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Prowadzenie zajęć inspirowanych realnymi sytuacjami np. sklep, kuchnia, teatr, budowa, apteka |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności wnioskowania |
||
Organizacja zajęć i zabaw z elementami rozwiązywania zagadek, łamigłówek, zagadnień logicznych |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Wykorzystywanie historyjek obrazkowych do ćwiczeń z kolejnością zdarzeń, przyczyną i skutkiem |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok szkolny |
Spodziewane efekty:
W zakresie oceniania kształtującego:
W zakresie wzmacniania sprawczości dzieci:
W zakresie rozwijania twórczej ekspresji:
W zakresie stymulowania aktywności poznawczej:
W zakresie stosowania metod aktywizujących:
W zakresie kontaktu z kulturą i edukacją poprzez święta nietypowe:
W zakresie działań specjalistów:
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Przedszkola Publicznego w ZSP w Mostach zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr ……… z dnia ………………
„Choćbyśmy nawet mogli stać się uczonymi uczonością drugich, mądrzy możemy być jedynie własną mądrością.”
72-132 Mosty
Mosty 4