"By się rozwijać potrzebuję innych ludzi (...) gdy się nudzę, włączam sobie gry lub filmik. Nie potrafię inaczej, nie wiem, jak mogę inaczej".
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

Roczny Plan Pracy Przedszkola 2025/2026

 

 

Roczny plan pracy

Przedszkola Publicznego w ZSP w Mostach

na rok szkolny 2025/2026

 

 

Wstęp

 

      Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025.

      Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:

- kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2025/2026

- treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz statutu przedszkola

- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego

- wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2025/2026.

 

Podstawa prawna

 

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2025/2026

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r.  w sprawie nadzoru pedagogicznego

Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek

Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego  2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli

Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r.  w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych

Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki

Rozporządzenie  MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

 

 

 

 

 

1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2025/2026

 

Wnioski wynikające z nadzoru sprawowanego

 przez dyrektora przedszkola

Kierunki polityki oświatowej państwa

na rok szkolny 2025/2026

 (w zakresie dotyczącym przedszkoli):

1.     Wykorzystanie nowatorskich rozwiązań skutkowało wzrostem   kreatywności i innowacyjnego podejścia nauczycieli, co                                       w istotny sposób wpłynęło na przyrost wiedzy i umiejętności dzieci, a przede wszystkim rozwój ich postawy twórczej przejawiającej się w chęci do podejmowania samodzielnych działań i eksperymentowania.

2.     Kształtowanie kompetencji cyfrowych dzieci odbywa się                           z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu multimedialnego, przy zachowaniu warunków odpowiedzialnego i bezpiecznego posługiwania się tym sprzętem.

3.     Nauczyciele poszczególnych grup oraz specjaliści prowadzą dokumentację przebiegu nauczania w dzienniku elektronicznym zgodnie z obowiązującymi przepisami, na bieżąco.

4.     Nauczyciele poszczególnych grup są zobowiązani do zmodyfikowania dokumentacji współpracy z rodzicami, tak aby możliwe było wykazanie wspierania rodziców w zakresie nabywania przez dzieci samodzielności oraz uczenia dzieci odpowiedzialności i bezpiecznego korzystania ze sprzętu multimedialnego.

5.     Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej przebiega w sposób zgodny z przyjętymi w przedszkolu procedurami. Nauczyciele i specjaliści dokumentują udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we właściwy sposób, biorąc pod uwagę wyniki rozpoznania wewnętrznego.  Efektywność udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w istotny sposób wpływa na wzrost zaufania rodziców do przedszkola oraz zacieśnienie współpracy między nauczycielami co z kolei ma bezpośredni wpływ na rozwój dzieci i rozwój zawodowy nauczycieli.

6.     Należy utrzymać i kontynuować dobry poziom współpracy przedszkola z rodzicami i  środowiskiem lokalnym, poszukiwać nowych form i przestrzeni do współpracy.

7.      Wzmocnić działania mające na celu skuteczne prowadzenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej , współpracę z PPP, współpracę z pedagogiem i psychologiem.

8.     Nauczyciele stosują zasadę indywidualizacji, m.in. realizują wnioski do indywidualizacji, w pracy z dziećmi realizują doradztwo zawodowe. Udokumentowane to jest                                       w obowiązującej dokumentacji pedagogicznej.

9.     Nauczycielki prowadzą doskonalenie zawodowe- najczęściej są to webinary i wykorzystują zdobytą wiedzę w toku codziennej pracy.

10.   Dzieci zapewnioną mają  pomoc psychologiczno- pedagogiczną adekwatną do możliwości i potrzeb dzieci. W tym zakresie nawiązana jest ścisła współpraca z rodzicami.

11.  W sposób ciągły należy analizować poziom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego dzieci, kontrolować skuteczność wdrażanych procedur i regulaminów.

12.  W trosce o rozwój psychiczny dzieci należy dbać o ton głosu przy zwracaniu się do nich- dbać o poziom komunikacji nauczyciel- dziecko.

13.  Zadbać o pełne uczestnictwo w życiu przedszkola dzieci                           z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.

14.   Opracować założenia wspólnej innowacji, która realizowana będzie w ramach zajęć rozwijających kreatywność- Edukacja leśna we wszystkich trzech oddziałach wiekowych                                      z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych poszczególnych grup.

15.  Należy systematycznie pogłębiać wiedzę nauczycieli, również w formie samokształcenia, o zasadach bezpieczeństwa podczas organizacji zajęć i zabaw ruchowych oraz innych zabaw                           w przedszkolu i poza jego terenem, o zakresie obowiązków                     w tym obszarze.

16.  Zwrócić jeszcze większą uwagę na bezpieczeństwo                                   w szczególności podczas pobytu na placu zabaw. Przed każdym wyjściem dzieci na plac zabaw należy przypominać zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń. W  przypadku zabawy na placu zabaw kilku grup, nauczyciele zobowiązani są tak zorganizować pobyt dzieci na placu, aby optymalnie obserwować ich zachowania podczas zabawy.

17.  Uświadomić nauczycieli o ich prawnej odpowiedzialności za niedopełnienie  obowiązków związanych z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa podczas organizowanych zabaw ruchowych w Sali i na świeżym powietrzu.

18.  Należy kontynuować organizacje pomocy psychologiczno-pedagogicznej w codziennej pracy nauczycieli, zgodnie                                   z potrzebami dzieci, pamiętając o tym, aby podejmowane działania były dostosowane do możliwości dzieci, mierzalne, podzielone na etapy, krótkoterminowe, tak aby dzieci miały szybkie poczucie sukcesu i sprawstwa i tym samym motywacje do podejmowania kolejnych wyzwań.

19.  W dalszym ciągu należy poszukiwać skutecznych sposobów wzmocnienia koncentracji uwagi oraz utrzymania dyscypliny               w grupie podczas zajęć, stosować pozytywne wzmocnienia.

20.  Nadal poszukiwać ciekawych metod pracy, inspirujących dzieci do efektywnej i twórczej nauki i rozwoju, dzielić się doświadczeniem podczas współpracy i pracy zespołowej.

 

 

I.      Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

II.    Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności                         za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.

III.  Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw                                i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.

IV.  Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci                             i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.

V.    Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych                        w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

VI.  Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań.                                                                                                          2.1 Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026

I. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania treści przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych

Edukacja matematyczno-przyrodnicza poprzez doświadczanie i eksplorację świata

Zadania do realizacji

Nauczyciele

Termin realizacji

Organizowanie zajęć i zabaw matematyczno-badawczych z wykorzystaniem darów natury (owoce, warzywa, liście, kamyki, szyszki, kasztany), które sprzyjają rozwijaniu umiejętności klasyfikowania, przeliczania, porównywania wielkości, masy czy objętości. Realizacja projektu edukacyjnego „Matematyka w darach natury odkryta”.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Prowadzenie eksperymentów przyrodniczo-matematycznych np. obserwacja wzrostu roślin w różnych warunkach i porównywanie wysokości roślin, doświadczenia z wodą (parowanie, kondensacja, objętość, miary płynów). Prowadzenie ogródków dziecięcych na przedszkolnym placu zabaw.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

„Matematyczne spacery” – liczymy, mierzymy, porównujemy. Liczenie drzew, kwiatów, schodów, ptaków na spacerze. Szacowanie długości ścieżki, mierzenie krokami, patykami, linijką. Porównywanie: co jest większe/mniejsze, wyższe/niższe, dłuższe/krótsze?

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

„Matematyczny Dzień Zdrowego Śniadania” – kuchnia jako przestrzeń do działań matematycznych Mierzenie, ważenie składników (np. kubki mąki, liczba plasterków owoców), Tworzenie symetrycznych kanapek, układanie produktów według koloru, wielkości, kształtu.

Wszystkie nauczycielki

21.10.2025 r.

Stworzenie kalendarza pogody w każdej grupie przedszkolnej. Codzienne notowanie pogody za pomocą symboli i kolorów. Prowadzenie rozmów na temat zmian w przyrodzie (pora roku, temperatura, opady).

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Zakładanie zielonego ogródka w doniczkach, skrzynkach w ogrodzie przedszkolnym: wysiew nasion, hodowla cebulek, obserwacja wzrostu, mierzenie roślinek, prowadzenie dziennika ogrodnika.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Zajęcia z użyciem zmysłów – np. rozpoznawanie zapachów, kształtów, faktur materiałów przyrodniczych, ich ważenie, mierzenie, sortowanie.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Wycieczki tematyczne:

•        Łąka, las, ogród botaniczny, gospodarstwo wiejskie.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

 

 

 

Kreatywność i działania twórcze w edukacji matematyczno-przyrodniczej

Zadania do realizacji

Nauczyciele

Termin realizacji

Realizacja prac plastycznych inspirowanych matematyką (symetria, rytmy, figury geometryczne, mozaiki) oraz światem przyrody (rysowanie cyklu życia roślin, kolaże z darów natury, układanie mandali z materiału przyrodniczego).

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Tworzenie przez dzieci własnych gier matematycznych i pomocy dydaktycznych (domino liczbowe, memory, układanki geometryczne, liczmany).

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Nauka piosenek matematycznych.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Projektowanie gier terenowych  typu escape room, w których dzieci rozwiązują zadania matematyczno-przyrodnicze.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Organizacja przestrzeni edukacyjnej

Zadania do realizacji

Nauczyciele

Termin realizacji

Stworzenie „Kącika Małego Matematyka” oraz „Kącika Badacza Przyrody” w salach – wyposażonych w pomoce, książki, układanki, przedmioty codziennego użytku (np. wagi, miarki, pojemniki), które dzieci mogą wykorzystywać w swobodnych zabawach.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Angażowanie rodziców w tworzenie i uzupełnianie kącików – np. poprzez przynoszenie materiałów, wspólne majsterkowanie z dziećmi.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Sezonowe aktualizowanie kącików przyrodniczych – zbieranie liści, kasztanów, gałązek, dokumentowanie zmian w przyrodzie.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Zabawy tematyczne w sali związane z matematyką, przyrodą, fizyką, biologią.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Dzień pustej klasy - przyroda jako przestrzeń do eksploracji i formułowania wniosków,  zbieranie danych przyrodniczych (pogoda, dźwięki, kolory, kształty), doświadczenia przyrodnicze: z ziemią, wodą, światłem, cieniem.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

Integracja różnych dziedzin nauki

Zadania do realizacji

Nauczyciele

Termin realizacji

Zapraszanie gości: rodziców wykonujących zawody związane z nauką (matematycy, fizycy, inżynierowie, lekarze, technicy), którzy mogą poprowadzić ciekawe warsztaty lub pokazy dla dzieci.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Organizacja „Tygodnia Nauki i Eksperymentów”.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Realizacja „Quizu Przyrodniczego” jako podsumowanie roku szkolnego – zabawa zespołowa w formie turnieju, z pytaniami dotyczącymi roślin, zwierząt, zjawisk przyrodniczych, umożliwiająca wykazanie się umiejętnościami matematycznymi.

Wszystkie nauczycielki

12.06.2026 r.

Zadania dla specjalistów zatrudnionych w przedszkolu

Wspieranie dzieci poprzez diagnozowanie specyficznych trudności w uczeniu się oraz organizowanie zajęć specjalistycznych – indywidualizacja procesu nauczania i rozwijanie kompetencji analitycznych.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

 

Spodziewane efekty:

  • wsparcie rozwoju poznawczego dzieci zarówno uzdolnionych, jak i tych z trudnościami – poprzez rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz rozwijanie umiejętności obserwacji, analizy i wnioskowania,
  • kształtowanie podstaw myślenia matematycznego i przyczynowo-skutkowego poprzez działania praktyczne (klasyfikowanie, przeliczanie, szacowanie, mierzenie, porównywanie),
  • rozwijanie kompetencji przyrodniczych i naukowych poprzez codzienne doświadczenia i eksperymenty – dzieci uczą się planować, testować i wyciągać wnioski,
  • wzbogacanie wiedzy matematycznej i przyrodniczej w sposób dostosowany do możliwości rozwojowych dziecka – jako element kształtowania gotowości szkolnej,
  • budowanie pozytywnego stosunku do przyrody i nauki, kształtowanie postawy badawczej, ciekawości i szacunku wobec otaczającego świata,
  • kształtowanie empatii i przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez kontakt z naturą, prowadzenie obserwacji, uprawianie roślin, tworzenie zielników,
  • wzmacnianie poczucia sprawczości i motywacji do działania – dzieci samodzielnie planują i realizują doświadczenia, projektują pomoce, prezentują wyniki,
  • angażowanie rodziców w proces edukacji, w tym współtworzenie przestrzeni edukacyjnej i kącików tematycznych,
  • wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli o nowoczesne, aktywizujące metody dydaktyczne, wspierające interdyscyplinarność,
  • kształtowanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie rówieśniczej – poprzez zadania badawcze, gry zespołowe, quizy i obserwacje w parach lub zespołach,
  • rozwijanie twórczości dzieci poprzez prace plastyczne inspirowane przyrodą i matematyką oraz własne projekty edukacyjne (gry, pomoce, układanki).

 

II. Przedszkole miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych

Kształtowanie postaw patriotycznych

Edukacja patriotyczna

Zadania do realizacji

Nauczyciele

Termin realizacji

Realizacja tematyki: „Polska – moja Ojczyzna” – praca z mapą, zdjęciami, wierszami, pieśniami patriotycznymi. Poznawanie symboli narodowych.   Wprowadzenie pojęć: godło, flaga, hymn – ich znaczenie i zastosowanie. Rozpoznawanie barw narodowych – obchody „Dnia Flagi”. Nauka hymnu państwowego oraz piosenek i wierszy patriotycznych.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Uroczystości z okazji rocznicy odzyskania niepodległości – wspólne śpiewanie hymnu, udział w ogólnopolskiej akcji „Szkoła do hymnu”.

Wszystkie nauczycielki

10.11.2025 r.

Poznawanie stolicy i historii Polski. Praca z prezentacjami, ilustracjami, książkami na temat Warszawy, dawnych stolic Polski. Czytanie dzieciom legend, projekcja filmów edukacyjnych na temat Polski.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Kształtowanie tożsamości regionalnej

Spotkania z przedstawicielami lokalnej społeczności. Zaproszenie regionalistów, rzemieślników, strażaków, sołtysa, wójta/burmistrza. Prezentacja lokalnych zawodów i tradycyjnych form pracy (np. garncarstwo, hafciarstwo, pszczelarstwo).

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Nauka i śpiew piosenek ludowych i przyśpiewek. Wprowadzenie prostych piosenek ludowych z regionu w ramach zajęć muzycznych. Zabawy taneczno-ruchowe z elementami tańców ludowych. Współpraca z Klubem Seniora.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Tworzenie kącików regionalnych w salach – eksponowanie symboli, książek i pamiątek związanych z regionem.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Wycieczki i spacery edukacyjne po okolicy

Odwiedziny w miejscach charakterystycznych dla regionu: rynek, pomniki, zabytki. Wizyta w lokalnym muzeum, izbie regionalnej, bibliotece – poznanie historii i kultury miejscowości. Obserwacja krajobrazu, przyrody i zmian sezonowych w otoczeniu.

Grupa „Żółta”

Grupa „Niebieska”

21.05.2026 r.

Kształtowanie postaw demokratycznych i odpowiedzialności społecznej

Tworzenie w każdej grupie: „Kodeksu Przedszkolaka”.  Wspólne ustalanie zasad obowiązujących w sali i przedszkolu. Graficzne przedstawienie zasad (np. w formie plakatów) i podpisanie przez dzieci.

Regularne odwoływanie się do kodeksu – w sytuacjach konfliktowych i wychowawczych.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Wprowadzenie dyżurów dziecięcych. Realizacja działań związanych z Planem Daltońskim.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Włączenie dzieci w rolę jury podczas konkursów, quizów czy zawodów – kształtowanie umiejętności argumentowania i dokonywania sprawiedliwych ocen.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

„Mały Ekolog – Odpowiedzialny Obywatel” – działania proekologiczne jako element postawy obywatelskiej (segregacja śmieci, zbiórka baterii, sadzenie roślin).

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Kształtowanie postawy zaangażowania społecznego

Promowanie idei wolontariatu poprzez włączanie dzieci w akcje charytatywne: „Szlachetna Paczka”.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Zorganizowanie spotkań z osobami działającymi społecznie – wolontariuszami, pracownikami organizacji pozarządowych, seniorami.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Wprowadzenie inicjatywy „Pomocne Dłonie” – dzieci wspólnie realizują projekt pomagania innym (np. sprzątanie okolicy przedszkola, wykonywanie ozdób dla seniorów, tworzenie paczek dla schroniska).

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Edukacja o prawach dziecka

Pogadanki na temat Praw Dziecka z jednoczesnym omówieniem obowiązków i ról dzieci w domu i przedszkolu.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Praca z ilustracjami, książkami oraz scenkami sytuacyjnymi na temat praw i obowiązków (np. „Mam prawo do zabawy, ale i obowiązek posprzątania zabawek”).

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

 

 

 

Dbałość o bezpieczeństwo własne i innych

Budowanie kultury bezpieczeństwa w przedszkolu

Zapewnienie zgodności działań z obowiązującymi procedurami bezpieczeństwa; cykliczne przypomnienia zasad dzieciom i rodzicom.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola.

Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Organizacja spacerów poznawczych po przedszkolu i okolicy – nauka bezpiecznego poruszania się, korzystania z infrastruktury. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Kształtowanie umiejętności reagowania w sytuacjach zagrożenia/pierwsza pomoc

Przeprowadzenie próbnych ewakuacji z udziałem straży pożarnej, omówienie zasad zachowania się                          w sytuacjach awaryjnych.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Nauka numerów alarmowych i sposobów wzywania pomocy w nagłych sytuacjach (inscenizacje, prace plastyczne).

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Współpraca ze służbami mundurowymi

Spotkania zawodoznawcze: z policjantem, strażakiem, żołnierzem, ratownikiem medycznym – edukacja                     w zakresie bezpieczeństwa i budowanie zaufania do służb.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Udział w akcji „Bezpieczne ferie / Bezpieczne wakacje” – omówienie bezpiecznych zachowań latem i zimą, rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych i ich skutków.

 

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

 

Spodziewane efekty:

  • rozwijanie u dzieci poczucia tożsamości narodowej poprzez poznawanie symboli narodowych, tradycji, legend i ważnych wydarzeń historycznych,
  • nabycie przez dzieci umiejętności rozpoznawania symboli narodowych (godło, flaga, hymn), a także umiejętność ich nazywania, rozróżniania i rozumienia ich znaczenia w kontekście wspólnoty narodowej,
  • opanowanie umiejętności odpowiedniego zachowania się w obecności symboli narodowych i religijnych oraz w miejscach pamięci (np. przy pomnikach, podczas uroczystości),
  • pogłębianie wiedzy dzieci o Polsce – jej stolicy, historii, krajobrazie i dziedzictwie kulturowym poprzez pracę z mapą, książkami, ilustracjami, piosenkami i filmami edukacyjnymi,
  • rozwijanie postaw patriotycznych i szacunku do Ojczyzny m.in. poprzez udział w uroczystościach takich jak Dzień Flagi, Święto Niepodległości, czy udział w akcjach „Szkoła do hymnu”, „BohaterON”,
  • kształtowanie tożsamości regionalnej przez poznawanie kultury, strojów, kuchni i gwary lokalnej – dzieci uczą się rozpoznawać i doceniać unikalność własnego regionu,
  • rozbudzanie szacunku do lokalnej społeczności i zawodów regionalnych poprzez spotkania z przedstawicielami różnych profesji (np. strażakiem, rzemieślnikiem, regionalistą),
  • nabycie przez dzieci umiejętności współdecydowania – poprzez uczestnictwo w tworzeniu kodeksów grupowych, pełnieniu dyżurów, czy funkcjonowaniu w Dziecięcej Radzie Przedszkola,
  • rozwijanie umiejętności argumentowania, podejmowania decyzji i rozwiązywania konfliktów, dzięki pełnieniu roli jury, zabawom decyzyjnym  i projektom grupowym,
  • nabycie umiejętności dostrzegania potrzeb innych i podejmowania działań pomocowych, m.in. przez udział w projektach charytatywnych i inicjatywach typu „Pomocne Dłonie”,
  • utrwalanie zasad życia społecznego i obywatelskiego poprzez realizację zabaw i zadań wspierających budowanie odpowiedzialności za grupę  i  otoczenie,
  • rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na spacerze i w przestrzeni publicznej,
  • nabycie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrożenia oraz znajomość podstawowych zasad reagowania – dzieci wiedzą, jak się zachować podczas ewakuacji, kogo prosić o pomoc, jak wezwać służby ratownicze,
  • poznanie numerów alarmowych i sposobów ich użycia, rozwijanie świadomości w zakresie udzielania pierwszej pomocy i działania w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia,
  • wyrobienie postawy zaufania i szacunku wobec służb mundurowych – policji, straży pożarnej, ratowników, poprzez bezpośrednie spotkania i udział w akcjach edukacyjnych,
  • rozumienie znaczenia przestrzegania zasad i reguł – dzieci potrafią wyjaśnić, dlaczego warto działać zgodnie z ustaleniami grupy i dbać o wspólne bezpieczeństwo,
  • rozwijanie umiejętności współpracy, empatii i życzliwości poprzez wspólne działania społeczne, uroczystości międzypokoleniowe (np. Dzień Babci i Dziadka), czy zabawy z elementami integracyjnymi,
  • kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie jako osoby ważnej i mającej wpływ, co buduje u dzieci poczucie sprawczości, motywację i poczucie bycia częścią wspólnoty.

 

 

III. Promocja zdrowego trybu życia w przedszkolu – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej dzieci

Rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku codziennej aktywności ruchowej

Zadania do realizacji

Nauczyciele

Termin realizacji

Codzienna dawka ruchu – systematyczne organizowanie zajęć ruchowych, gier i zabaw (z przyborami i bez), w tym zabaw naśladowczych, rytmicznych, bieżnych, skocznych, rzutnych i równoważnych.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Kształtowanie prawidłowej postawy ciała – ćwiczenia ogólnorozwojowe, edukacja ergonomiczna podczas zabaw przy stoliku oraz w kącikach tematycznych.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Codzienne zajęcia na świeżym powietrzu – spacery, terenowe zabawy edukacyjne, gry ruchowe niezależnie od pory roku i pogody (w miarę możliwości).

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Zabawy taneczno-ruchowe – zumba, aerobik przedszkolaka, tańce integracyjne, rytmika przy piosenkach dziecięcych.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Organizacja własnych wydarzeń sportowych i inicjatyw związanych z aktywnościami fizycznymi

„Olimpiada Przedszkolaka” – wspólne sportowe święto.

    Wszystkie nauczycielki

16 września 2025.r.

Wizyta w szkole podstawowej – udział w lekcji WF, zapoznanie z salą gimnastyczną.

Najstarsza grupa

Czerwiec 2026

Rozwijanie zainteresowań sportowych dzieci – spotkania z lokalnymi sportowcami i trenerami, wizyty na stadionach, basenach, halach sportowych.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Uzupełnianie bazy sportowej przedszkola – zakup przyborów (piłki, szarfy, tunele, pachołki, zestawy do ćwiczeń równowagi).

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Kształtowanie zachowań prozdrowotnych – zdrowe odżywianie i higiena

Realizacja bloków tematycznych nt. zdrowego stylu życia – zdrowe żywienie, budowa ciała, profilaktyka, higiena i samopoczucie.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Utrwalanie nawyków higienicznych – mycie rąk, zębów, właściwe ubieranie się, zasady higieny po zabawie na dworze czy korzystaniu z toalety.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Promowanie zdrowej diety – wprowadzanie tematycznych dni ze śniadaniami przygotowanymi przez dzieci.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Warsztaty z udziałem specjalistów – dietetyk, lekarz, pielęgniarka, higienistka szkolna – rozmowy i zabawy na temat zdrowia

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Udział w programach i kampaniach zdrowotnych:

„Mamo, Tato, wolę wodę” – zachęta do picia wody i ograniczenia słodzonych napojów

„Zdrowo i sportowo” – całościowy projekt edukacyjny o zdrowiu i ruchu

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Wizyty zawodoznawcze – do sklepów ze zdrową żywnością, gabinetu dietetyka czy apteki.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Zadania dla specjalistów zatrudnionych w przedszkolu

Realizacja działań profilaktycznych i edukacyjnych promujące zdrowy styl życia, aktywność fizyczną oraz kształtowanie nawyków prozdrowotnych

 

 

 

 

 

Spodziewane efekty:

 

  • nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zdrowia, aktywności fizycznej i prawidłowego odżywiania,
  • kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego oraz innych osób z otoczenia,
  • rozwijanie nawyku codziennej aktywności fizycznej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych, zajęciach gimnastycznych i inicjatywach sportowych,
  • kształtowanie umiejętności określanych mianem życiowych, takich jak samodzielność, dbanie o higienę, reagowanie na potrzeby organizmu,
  • promowanie zachowań sprzyjających zdrowiu – wybór zdrowych produktów, picie wody, ograniczanie cukru, regularny ruch, odpoczynek,
  • zwiększenie świadomości dzieci dotyczącej wpływu ruchu i diety na dobre samopoczucie i zdrowie,
  • nabycie umiejętności prawidłowego wezwania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia,
  • poznanie podstawowych numerów alarmowych i sposobów reagowania w nagłych sytuacjach,
  • poznanie specyfiki pracy zawodów medycznych (lekarz, pielęgniarka, ratownik), budowanie zaufania do tych zawodów i oswajanie lęków,
  • wzrost jakości oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych podejmowanych przez nauczycieli w zakresie promocji zdrowia i bezpieczeństwa,
  • wdrażanie dzieci do bezpiecznego i świadomego korzystania z przestrzeni przedszkola, placu zabaw, otoczenia – także w kontekście profilaktyki urazów i zachowań ryzykownych,
  • podniesienie jakości oraz ewaluacja działań podejmowanych przez nauczycieli na rzecz zdrowia dzieci,
  • przekazanie dzieciom trwałych wzorców „zdrowego życia” poprzez osobisty przykład dorosłych, zabawy, warsztaty i doświadczenia praktyczne.

 

 

IV. Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.

Zadania do realizacji

Nauczyciele

Termin realizacji

Budowanie bezpiecznego i wspierającego środowiska w przedszkolu/grupie przedszkolnej

 

 

Realizacja zajęć integracyjnych i wzmacniających relacje w grupie – cykliczne zabawy zespołowe, zajęcia                                         z elementami metody KLANZY, wspólne projekty sprzyjające współdziałaniu.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Rozwijanie empatii i umiejętności rozpoznawania emocji – zajęcia dydaktyczne, bajkoterapia, praca z książkami psychologicznymi.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Stworzenie „Kącika emocji” – przestrzeń, w której dzieci uczą się rozpoznawać i nazywać emocje, wyciszać się, odpoczywać.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Systematyczne prowadzenie kręgów rozmów/poranków emocji – codzienne rozmowy o nastrojach, potrzebach, relacjach z rówieśnikami.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Profilaktyka przemocy rówieśniczej

 

 

Wprowadzenie mediacji rówieśniczych w sytuacjach konfliktowych – dzieci uczą się rozmawiać                       o problemie, szukać rozwiązań, przepraszać.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Prowadzenie zajęć nt. rozpoznawania zachowań agresywnych i sposobów reagowania: rozmowy                                     o konsekwencjach przemocy.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Kształtowanie umiejętności asertywnych i samoobrony psychicznej – ćwiczenia w wyrażaniu opinii, odmawianiu, obronie własnych granic.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Warsztaty z psychologiem lub pedagogiem nt. przeciwdziałania przemocy, wykluczeniu, wyśmiewaniu

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Wsparcie dzieci w kryzysach emocjonalnych

 

 

Wczesne rozpoznawanie trudności emocjonalnych i społecznych – obserwacja dzieci, prowadzenie kart obserwacji, rozmowy z rodzicami.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Stała współpraca z psychologiem przedszkolnym/PPP – diagnoza sytuacji dziecka, konsultacje, indywidualne wsparcie lub terapia.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Prowadzenie zajęć relaksacyjnych i wyciszających – elementy jogi dla dzieci, ćwiczenia oddechowe, muzykoterapia, bajkoterapia.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Wsparcie rodziców w zakresie zdrowia psychicznego dzieci – organizacja spotkań z psychologiem, udostępnianie materiałów edukacyjnych, dyżury konsultacyjne.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Profilaktyka uzależnień i zachowań ryzykownych

Realizacja programów profilaktycznych:

„Czyste powietrze wokół nas” (dot. dymu tytoniowego)

„Mamo! Tato! Nie pal przy mnie”.

 

 

 

Najstarsza grupa

Cały rok szkolny

 

Spodziewane efekty:

  • nabycie przez dzieci umiejętności rozumienia emocji, potrzeb i trudności innych osób, co sprzyja budowaniu pozytywnych relacji rówieśniczych i wspiera rozwój empatii;
  • doskonalenie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowany społecznie – dzieci uczą się nazywać emocje, rozpoznawać je u siebie i innych oraz stosować strategie radzenia sobie z napięciem;
  • wzrost kompetencji społecznych – dzieci rozwijają umiejętności współpracy, słuchania, czekania na swoją kolej, dzielenia się, negocjowania, wyrażania opinii i dochodzenia do kompromisów;
  • ograniczenie zachowań agresywnych i impulsywnych poprzez wdrażanie zasad mediacji rówieśniczych, scenek sytuacyjnych, pracy nad konsekwencjami zachowań i modelowanie postaw;
  • wzrost poczucia bezpieczeństwa i przynależności do grupy przedszkolnej – dzięki systematycznym zabawom integracyjnym, porannym kręgom emocji i stworzeniu bezpiecznych przestrzeni (kącik emocji);
  • rozwijanie postawy akceptacji i tolerancji wobec różnic – dzieci nabywają umiejętność funkcjonowania w grupie zróżnicowanej pod względem potrzeb, możliwości i zachowań;
  • umiejętność radzenia sobie z konfliktami – poprzez wprowadzanie prostych technik mediacji, dzieci uczą się rozwiązywania sporów bez przemocy;
  • wzmacnianie odporności psychicznej dzieci (resilience) – poprzez poznawanie technik relaksacyjnych, bajek terapeutycznych, ćwiczeń wyciszających i wspólne rozmowy o trudnych emocjach;
  • wzrost świadomości dzieci w zakresie zachowań ryzykownych i szkodliwości używek – poprzez udział w programach profilaktycznych i zajęciach tematycznych (w formie dostosowanej do wieku);
  • rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości i sprawczości – dzieci uczą się, że mają wpływ na relacje z rówieśnikami i atmosferę w grupie;
  • poprawa jakości współpracy z rodzicami – dzięki konsultacjom, spotkaniom informacyjnym i edukacyjnym wspierającym zdrowie psychiczne dzieci oraz przeciwdziałanie przemocy i izolacji społecznej;
  • zwiększenie skuteczności interwencji wychowawczych i terapeutycznych – dzięki stałej współpracy nauczycieli z psychologiem/pedagogiem specjalnym oraz regularnej diagnozie potrzeb emocjonalnych dzieci.

 

V. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych                  w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

Kształtowanie bezpiecznych i higienicznych nawyków cyfrowych u dzieci

Zadania do realizacji

Nauczyciele

Termin realizacji

Wprowadzenie pojęcia „świata cyfrowego” w sposób dostosowany do wieku – poprzez bajki edukacyjne, ilustracje i proste analogie (np. komputer jako skrzynka z wiedzą i zabawą, ale wymagająca ostrożności).

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Rozmowy o bezpiecznym korzystaniu z mediów cyfrowych – bajki i prezentacje edukacyjne nt. higieny cyfrowej (np. „Mądry przedszkolak w sieci”).

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edukacja rodziców w zakresie higieny cyfrowej i bezpieczeństwa online

Przygotowanie tablicy informacyjnej / gazetki / broszury pt. „Małe dzieci w świecie wielkich ekranów” – z praktycznymi wskazówkami:

czas ekranowy a rozwój

jak rozmawiać z dzieckiem o Internecie

polecane aplikacje edukacyjne

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Zamieszczenie cyklicznych postów/artykułów na stronie i Facebooku przedszkola – nt. bezpiecznego korzystania z mediów i aktualnych zagrożeń.

    Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Wykorzystanie nowoczesnych technologii przez nauczycieli w sposób przemyślany i edukacyjny

Szkolenia i doskonalenie kadry pedagogicznej w zakresie:

•        korzystania z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (ZPE)

•        wdrażania technologii cyfrowych w pracy dydaktycznej (np. aplikacje do zabaw interaktywnych, tablice multimedialne, generatory ćwiczeń).

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Wprowadzenie elementów programowania i kodowania bez ekranu – zabawy unplugged z matą do kodowania, strzałkami, sekwencjami, robotami edukacyjnymi (np. BeeBot, Ozobot).

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Stworzenie „Cyfrowego Kącika Odkrywców” – miejsce, gdzie dzieci pod okiem nauczyciela korzystają z wybranych narzędzi (mikroskop cyfrowy, słuchawki, tablet z aplikacją edukacyjną).

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Promowanie AI jako wsparcia pracy nauczyciela – np. korzystanie z narzędzi do tworzenia materiałów edukacyjnych, generowania quizów, rysunków czy plakatów tematycznych.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

 

Spodziewane efekty:

  • nabycie przez dzieci podstawowych nawyków higieny cyfrowej, takich jak ograniczanie czasu przed ekranem, przerwy w korzystaniu z urządzeń, dbanie o wzrok i postawę ciała;
  • kształtowanie świadomości zagrożeń w środowisku cyfrowym, dostosowanej do wieku dzieci – unikanie kontaktu z obcymi online, nieklikanie nieznanych treści, sygnalizowanie niepokojących sytuacji dorosłym;
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania faktów i fikcji – dzieci uczą się zadawać pytania, sprawdzać źródła (w sposób symboliczny) i oddzielać informacje prawdziwe od zmyślonych;
  • rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności analitycznych – poprzez zabawy w kodowanie, programowanie bez użycia komputera oraz gry rozwijające uważność i sekwencjonowanie;
  • wzmacnianie postawy refleksyjnej i uważności wobec treści cyfrowych – dzieci stają się bardziej świadome, jak i po co korzystają z mediów;
  • poznanie zasad odpowiedzialnego użytkowania urządzeń cyfrowych – dzielenie się, proszenie o pomoc, nieużywanie w niewłaściwym czasie lub miejscu.
  • podniesienie kompetencji cyfrowych kadry pedagogicznej – umiejętność wykorzystywania nowoczesnych narzędzi w sposób metodycznie uzasadniony (np. aplikacje, ZPE, roboty edukacyjne, tablice interaktywne);
  • świadome stosowanie narzędzi opartych na AI – tworzenie quizów, materiałów graficznych, pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji;
  • umiejętność planowania zajęć z wykorzystaniem technologii, które wspierają rozwój dziecka, a nie go zastępują;
  • wdrażanie innowacyjnych metod edukacyjnych – takich jak kodowanie unplugged, eksperymentowanie z urządzeniami cyfrowymi w sposób wspierający poznawanie świata.
  • zwiększenie świadomości rodziców na temat wpływu ekranów na rozwój dziecka – poprzez edukację w formie plakatów, broszur i komunikatów online;
  • wzrost zaangażowania rodziców w budowanie zdrowych nawyków cyfrowych w domu – np. wspólne planowanie czasu ekranowego, korzystanie z rekomendowanych aplikacji edukacyjnych;
  • zwiększenie otwartości rodziców na konsultacje i wsparcie w przypadku niepokojących zachowań cyfrowych dzieci.
  •  

VI. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości dzieci poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.

Stosowanie elementów oceniania kształtującego w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej

Zadania do realizacji

Nauczyciele

Termin realizacji

Określanie celów zajęć w języku zrozumiałym dla dzieci, formułowanie prostych pytań typu: „Po co to robimy?”

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Udzielanie dzieciom opisowej informacji zwrotnej o ich działaniach (co już potrafią, co mogą poprawić),

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Włączanie elementów samooceny poprzez pytania: „Z czego jesteś dziś dumny?”, „Co ci się udało?”.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

Umożliwienie dzieciom współdecydowania o procesie uczenia się i planowania aktywności

Wdrażanie elementów dziecięcej sprawczości przez pytanie: „Co dziś chcielibyście robić?”, „Który temat Was interesuje?”

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Wprowadzenie „Zadań tygodnia” – realizacja założeń Planu Daltońskiego.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Współtworzenie planu dnia przez dzieci, szczególnie w ramach aktywności własnej i swobodnej

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Kształtowanie i rozwijanie twórczej ekspresji dzieci w różnych formach aktywności

Umożliwienie dzieciom wyrażania rozumienia świata poprzez taniec, gesty, rysunki, konstrukcje z materiałów naturalnych i technicznych

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Stymulowanie aktywności poznawczej w codziennym otoczeniu edukacyjnym

Organizacja przestrzeni edukacyjnej sprzyjającej samodzielnemu odkrywaniu (kąciki tematyczne i czasowe)

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Prowadzenie zajęć inspirowanych realnymi sytuacjami np. sklep, kuchnia, teatr, budowa, apteka

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności wnioskowania

Organizacja zajęć i zabaw z elementami rozwiązywania zagadek, łamigłówek, zagadnień logicznych

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

Wykorzystywanie historyjek obrazkowych do ćwiczeń z kolejnością zdarzeń, przyczyną i skutkiem

Wszystkie nauczycielki

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spodziewane efekty:

 

W zakresie oceniania kształtującego:

  • nabycie przez dzieci umiejętności formułowania celu działania i refleksji nad jego rezultatem,
  • rozwinięcie umiejętności dokonywania samooceny i oceny koleżeńskiej w formie adekwatnej do wieku (np. wypowiedzi: „Jestem z siebie dumny, bo…”, „Jeszcze muszę poćwiczyć…”),
  • wzrost motywacji wewnętrznej do nauki poprzez dostrzeganie postępów,
  • kształtowanie umiejętności przyjmowania informacji zwrotnej i wykorzystywania jej do poprawy działania.

 

 

W zakresie wzmacniania sprawczości dzieci:

  • zwiększenie poczucia wpływu dzieci na przebieg dnia przedszkolnego,
  • rozwinięcie umiejętności podejmowania decyzji i planowania działań,
  • kształtowanie postawy zaangażowania i odpowiedzialności za wspólną przestrzeń i czas,
  • wzrost kreatywności i otwartości na własne pomysły i inicjatywy.

W zakresie rozwijania twórczej ekspresji:

  • nabycie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji: muzycznej, ruchowej, teatralnej, plastycznej, konstrukcyjnej,
  • rozwój kompetencji komunikacyjnych i narracyjnych – dzieci uczą się opowiadać, prezentować, improwizować,
  • kształtowanie odwagi do wystąpień publicznych i dzielenia się swoimi zainteresowaniami,
  • budowanie pozytywnego obrazu własnych możliwości i osiągnięć.

W zakresie stymulowania aktywności poznawczej:

  • rozwój ciekawości poznawczej i gotowości do samodzielnego odkrywania świata,
  • nabycie umiejętności posługiwania się pojęciami w różnych kontekstach sytuacyjnych i zabawowych,
  • kształtowanie umiejętności obserwowania, porównywania, klasyfikowania i wyciągania wniosków,
  • rozwój orientacji przestrzennej, myślenia przyczynowo-skutkowego i logicznego.

W zakresie stosowania metod aktywizujących:

  • rozwinięcie u dzieci umiejętności współpracy w parach i zespołach,
  • nabycie umiejętności rozwiązywania problemów poprzez poszukiwanie różnych rozwiązań,
  • rozwój myślenia analitycznego, kreatywności oraz elastyczności poznawczej,
  • wzrost poziomu zaangażowania i aktywności dzieci na zajęciach dydaktycznych.

W zakresie kontaktu z kulturą i edukacją poprzez święta nietypowe:

  • rozbudzenie pasji i zainteresowań w obszarze literatury, sztuki, nauki i logiki,
  • rozwój wyobraźni i myślenia abstrakcyjnego poprzez działania twórcze i eksperymentalne,
  • budowanie kultury myślenia i refleksji nad własnym procesem uczenia się.

W zakresie działań specjalistów:

  • indywidualne dostosowanie wsparcia do stylu uczenia się dziecka,
  • zwiększenie efektywności procesu dydaktycznego poprzez zastosowanie aktywizujących metod w terapii i pracy specjalistycznej,
  • wzmacnianie kompetencji poznawczych, emocjonalnych i społecznych jako fundamentu przyszłego sukcesu szkolnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Przedszkola Publicznego w ZSP w Mostach  zatwierdzony                                                                                              uchwałą Rady Pedagogicznej nr ……… z dnia ………………

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2018-09-18 07:38:40
Data edycji: 2025-09-07 20:17:06
Ilość wyświetleń: 10335

Kalendarz

Konkursy

ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU!
Więcej informacji
GodłoBIP

„Choćbyśmy nawet mogli stać się uczonymi uczonością drugich, mądrzy możemy być jedynie własną mądrością.”

Michel de Montaigne

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej