Przedszkole Publiczne w ZSP w Mostach
Roczny plan pracy
Przedszkola Publicznego w ZSP w Mostach
na rok szkolny 2023/2024
Plan zaopiniowany pozytywnie
Uchwałą Rady Pedagogicznej nr..../2023 z dnia .......2023r.
Zawartość planu rocznego na rok szkolny 2023/2024
Wstęp
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2022/2023. Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
Podstawa prawna
Wnioski wynikające z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola |
Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024 (w zakresie dotyczącym przedszkoli): |
|
|
Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
Europa |
|||
1 |
Udział w projekcie edukacyjnym „Poznajemy Europę” wg pomysłów nauczycielek. Kształtowanie poczucia przynależności do Europy. Budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi. |
Maj |
Wszystkie nauczycielki |
2 |
Obchody „Dnia Języka Angielskiego” we współpracy z nauczycielem języka angielskiego. Zdobycie wiedzy na temat kultury, geografii i historii krajów anglojęzycznych, rozwijanie ciekawości i tolerancji wobec innych nacji, kultur, i zwyczajów, |
kwiecień |
Koordynator: nauczyciel j. angielskiego- Ewa Marek |
3 |
Realizacja tematyki tygodniowej w ramach projektu edukacyjnego „Poznajemy Europę”. Poznanie cech charakterystycznych dla wybranych krajów europejskich tj. flaga państwa, położenie na mapie, najważniejsze święta narodowe, język, zwyczaje, potrawy narodowe itp. Unia Europejska: poznanie flagi Unii Europejskiej oraz nazw krajów, które należą do UE. |
Maj |
Wszystkie nauczycielki |
4 |
Wykorzystanie do pracy z dziećmi zasobów multimedialnych na temat Europy zamieszczonych na stronie https://europa.eu/learning-corner/learning-materials_pl |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
5 |
Wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy. Wyjście do biblioteki w celu wypożyczenia w/w publikacji. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
7 |
Obchody „Międzynarodowego Dnia Tańca” w przedszkolu, ustanowionego przez Komitet Tańca Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI-UNESCO) - zapoznanie z tańcami europejskimi oraz polskimi tańcami narodowymi z wykorzystaniem filmów edukacyjnych/prezentacji lub podczas spotkania z instruktorem tańca |
Kwiecień |
Nauczyciele grupy |
8 |
"Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw europejskich. Wykorzystanie przez nauczycieli bajek opublikowanych na blogu: „Z bajką przez świat” https://zbajkaprzezswiat.blogspot.com/p/bajka-europejska_30.html lub publikacji książkowych. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
Polska |
|||
1 |
Udział w akcji społecznej: „Narodowe czytanie 2023”, propagującej znajomość literatury narodowej, Adaptacja dzieła E. Orzeszkowej: „Nad Niemnem” do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym przez nauczycieli lub z wykorzystaniem scenariusza A. Konefał |
Wrzesień |
Anna Lewandowska |
2 |
Realizacja tematyki tygodniowej: "Polska moja ojczyzna" |
listopad |
Nauczyciele grup |
3 |
Uroczysta akademia w ramach obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości - wspólne śpiewanie hymnu narodowego. Udział w akcji MEiN: "Szkoła do hymnu" |
Listopad |
Nauczyciele grup |
4 |
Zapoznanie dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. „Wars i Sawa”, „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”, „Smok wawelski” |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
5 |
„Eko-syrenka warszawska”- konkurs plastyczny |
Listopad |
Anna Lewandowska |
6 |
Obchody „Dnia flagi” . Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych. |
Maj |
Nauczyciele grup |
7 |
Wykorzystanie książek i publikacji do rozwijania u dzieci poczucia tożsamości narodowej – stworzenie przez nauczycieli bibliografii we współpracy z Biblioteką w Mostach . |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty:
• rozwijanie u u dzieci poczucia tożsamości narodowej • poznanie życia ludności w krajach Europy, • kształtowanie poczucia przynależności do Europy • budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi • zdobycie wiedzy o wybranych krajach Europy |
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny |
|||
1 |
Przeprowadzenie zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie m.in. z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu oraz podstawą programową wychowania przedszkolnego. Określenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami. |
Wrzesień |
Wychowawcy grup |
2 |
Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i wzajemnymi potrzebami w zakresie współpracy. |
Wrzesień |
Wychowawcy grup |
3 |
Poznanie opinii rodziców na temat przedszkola i potrzeb w zakresie współpracy oraz możliwości wsparcia przedszkola ze strony rodziców (ankieta) |
Wrzesień |
Wychowawcy grup |
4 |
Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i trudnościach dzieci. |
W ciągu roku szkolnego |
Wychowawcy grup |
5 |
Opracowanie gazetek ściennych/cyfrowych dla rodziców dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu/ tworzenie folderów z zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci. |
Wrzesień-czerwiec |
Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
6 |
Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola: pomoc w organizacji kącików tematycznych, organizację uroczystości, konsultacje w sprawie wyboru tematyki warsztatów dla rodziców, umożliwienie rodzicom wyrażenia opinii w sprawach organizacyjnych poprzez ankiety Google itp. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7 |
Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
8 |
Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami wg potrzeb: psychologiem, logopedą, terapeutą pedagogicznym lub pedagogiem specjalnym. |
W razie potrzeb |
Nauczyciel odpowiedzialny: |
9 |
Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną |
W razie potrzeb |
Nauczyciele grup |
10 |
Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce). |
Cały rok szkolny |
Wychowawcy grup |
11 |
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych w ramach tzw. „godziny dostępności”. |
W razie potrzeb |
Nauczyciele grup |
12 |
Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w przedszkolu i w plenerze. Planowane spotkania: 1. „Poznajmy się”- festyn integracyjny z udziałem Rodziców. |
Wrzesień Cały rok szkolny |
Wszyscy pracownicy przedszkola |
13 |
Zorganizowanie zajęć otwartych dla rodziców w każdej grupie. |
Wg harmonogramu zajęć otwartych |
Nauczyciele wszystkich grup |
14 |
Wspólne organizowanie nauczycieli wraz z rodzicami uroczystości i imprez zaplanowanych w "Kalendarzu świąt i uroczystości". |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
Kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra |
|||
1 |
Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
2 |
Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem poprzez komunikator Skype/pisanie listów, zachęcanie dzieci do wysyłania pocztówek do przedszkola/grupy przedszkolnej z miejsc odwiedzanych przez przedszkolaki ze swoimi rodzinami podczas wakacji. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4 |
Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5 |
Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
6 |
"Przedszkolni Wolontariusze" - promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. "Góra grosza”, "Szlachetna paczka", „Pola Nadziei”, „Dzień Piżamy”. Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7 |
Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności |
grudzień |
Nauczyciele grup |
8 |
Udział w akcji MEiN: "Razem na święta" zachęcającej dzieci do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za drugą osobę. |
grudzień |
Nauczyciele grup |
9 |
Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska - niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie. |
luty |
Katarzyna Matławska |
10 |
Zbiórka nakrętek/puszek i przekazanie na wybrany cel dobroczynny. |
Cały rok szkolny |
Anna Lewandowska |
11 |
Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych" nawiązujących do wartości dobra w życiu człowieka: Dzień przyjaciela |
10.06 |
Wszystkie nauczycielki |
12 |
Informowanie rodziców na bieżąco np. w formie postów o działaniach przedszkola na rzecz wspierania rodziny |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
Diagnoza potrzeb rozwojowych dzieci i ich wspieranie |
|||
Potrzeba bezpieczeństwa |
|||
1 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola. Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele/ pracownicy obsługi wszystkich grup
Dyrektor |
2 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola. |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
Nauczyciele wszystkich grup
Dyrektor |
3 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
Nauczyciele wszystkich grup |
4 |
Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej. |
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
6 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
7 |
Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. |
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
8 |
Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku |
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
9 |
Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli. |
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
10 |
Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy. Wycieczka do miasteczka ruchu drogowego, na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
11 |
Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi. Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści. |
Wybrany miesiąc |
Nauczyciele wszystkich grup |
12 |
Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej – spotkanie z ratownikiem medycznym |
luty |
Nauczyciele wszystkich grup |
13 |
Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy. Organizacja: "Dnia praw dziecka" w przedszkolu. |
listopad |
Nauczyciele wszystkich grup |
14 |
Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy. |
Styczeń/luty |
Nauczyciele wszystkich grup |
Potrzeba poznawcza |
|||
1 |
Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań w przedszkolu przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno – wychowawczej. |
Cały rok szkolny
Narada podsumowująca rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
2 |
Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
3 |
Diagnozowanie i analizowanie osiągnięć dzieci w poznawczej sferze rozwoju. Analizowanie nabytych umiejętności dziecka, samodzielności oraz podejmowanej aktywności na rzecz własnego rozwoju. Formułowanie wniosków z diagnozy i wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
4 |
Rozwijanie dziecięcych zainteresowań poprzez organizację dni tematycznych w przedszkolu, zapraszanie hobbystów, przedstawicieli różnych zawodów oraz organizację wyjść i wycieczek |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
5 |
„Aktywne piątki” - umożliwienie dzieciom zaplanowania dnia w przedszkolu według „katalogu aktywności”. |
Cały rok szkolny |
Anna Lewandowska |
6 |
Przygotowanie kącików zainteresowań w salach oraz na terenie przedszkolnego placu zabaw m.in.: przyrodniczego, plastycznego, muzycznego, innych i zaangażowanie w ich organizację rodziców dzieci. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
7 |
Organizacja kącików do zabaw tematycznych oraz tematycznych wystaw książek podczas realizacji tematów kompleksowych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
8 |
Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych odpowiednio do sytuacji okolicznościowych lub realizowanych tematów kompleksowych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
Potrzeba kontaktu emocjonalnego i społecznego / potrzeba przynależności |
|||
1 |
Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu. |
Wrzesień |
Nauczyciele grup…………. |
2 |
Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem. |
Wrzesień |
Natalia Misztal |
3 |
Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej na temat relacji w grupie przedszkolnej |
Wg planu pracy psychologa |
Psycholog |
4 |
Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5 |
Ograniczenie zachowań agresywnych w przedszkolu – zajęcia przeprowadzone przez pedagoga specjalnego/psychologa |
Wg planu pracy specjalistów |
psycholog/pedagog specjalny |
6 |
Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne z pedagogiem specjalnym/psychologiem. |
Wg planu pracy specjalistów |
psycholog/pedagog specjalny |
Potrzeba akceptacji i uznania, kształtowania poczucia własnej wartości |
|||
1 |
Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych |
Cały rok |
Nauczyciele grup |
2 |
Nauczanie rówieśnicze – umożliwienie dzieciom przeprowadzenia zajęć lub zabaw, podczas których mają możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań, pasji, wiedzy z wybranej przez nie dziedziny w ramach realizacji projektu edukacyjnego „Aktywne piątki” |
Cały rok szkolny |
Anna Lewandowska |
3 |
Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie „Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
4 |
Nauka rozwiązywania konfliktów przez dzieci podczas codziennego pobytu w przedszkolu. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
5 |
Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego w ramach realizacji Planu Daltońskiego. |
Cały rok |
Nauczyciele grup |
6 |
Czytanie dzieciom książek o przyjaźni i budowaniu relacji społecznych np. „Edzio i przyjaciele”Astrid Desbordes, „Przestańcie się kłócić” Pellissier Caroline , Aladjidi Virginie, „Mogę grać z wami?” Willems Mo, „Oskar i rzeczy” Kivirahk Andrus , „Jesteś moim przyjacielem”/”Przyjaciele na zawsze” Engler Michael |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
Spodziewane efekty: • budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom • kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych • poznanie warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka • podniesienie świadomości edukacyjnej rodziców • zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców • inicjowanie działalności społecznej na rzecz przedszkola • lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych • rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw. • nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków . • wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych; • rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie, • rozwijanie umiejętności samodzielnego formułowanie sądów i wypowiadanie się na forum grupy • nabywanie poczucia pewności siebie |
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym |
|||
Zadania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1 |
Wymiana doświadczeń z dyrektorami i nauczycielami, którzy już pracowali z dziećmi cudzoziemskimi – wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów (MEiN, kurator oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa, itp.) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
2 |
Optymalizacja form komunikacji z dzieckiem i rodzicem przybyłym z zagranicy, w razie potrzeby rozszerzenie o formy komunikacji alternatywnej |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
3 |
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich, przy wspierającym udziale specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej lub placówki doskonalenia nauczycieli. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4 |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie porad/konsultacji/warsztatów (zgodnie z potrzebami) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty: • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci z doświadczeniem migracyjnym • uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców
|
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1 |
Podział zadań związanych z diagnozowaniem dzieci: obserwacje „przesiewowe” – nauczyciele, pogłębione – specjaliści wg zasady: - logopeda: mowa/mutyzm wybiórczy/dzieci obcojęzyczne - pedagog specjalny: objawy niedostosowania społecznego/dzieci z rodzin dysfunkcyjnych - psycholog: obszar emocjonalny rozwoju dziecka |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele
Nauczyciele specjaliści |
2 |
Przeprowadzenie obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o arkusze będące składową programu wychowania przedszkolnego |
wrzesień-październik |
Nauczyciele grup |
3 |
Badanie rozwoju mowy przez logopedę. Badania psychologiczne/badania prowadzone przez pedagoga specjalnego/terapeutę pedagogicznego/psychologa w ramach „diagnozy pogłębionej” |
Listopad/kwiecień/ czerwiec |
Psycholog Terapeuta pedagogiczny Pedagog specjalny |
4 |
Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej oraz końcowej – określenie mocnych i słabych stron grupy |
Październik/ kwiecień |
Nauczyciele grup we współpracy ze specjalistami |
5 |
Współpraca nauczycieli ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu – ustalenie zasad i harmonogramu współpracy |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup we współpracy ze specjalistami |
6 |
Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. Organizacja konsultacji dla rodziców w formie porad indywidualnych/warsztatów/konsultacji |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
8 |
Wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem |
listopad-czerwiec |
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
9 |
Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
10 |
Prace powołanych zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej: - planowanie pracy, - prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych, - organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami, - podsumowanie wyników pracy. |
Wg harmonogramu zespołu |
Zespołu ds. ppp |
11 |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich formach wskazanych w rozporządzeniu ws. ppp tj: • bieżąca praca z dzieckiem • zajęcia rozwijające uzdolnienia • zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęć o charakterze terapeutycznym; • zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (w razie potrzeby) • porady i konsultacje |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
12 |
Doskonalenie wewnętrznych procedur i narzędzi do organizowania, udzielania i dokumentowania udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
13 |
Diagnoza dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazanie pisemnej informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole |
Do 30.04.2024 |
Anna Lewandowska |
Współpraca z podmiotami działającymi na rzecz wsparcia rodziny |
|||
1 |
Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Goleniowie w procesie diagnostycznym i post diagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. Opracowywanie informacji na temat dzieci przez nauczycieli na potrzeby opracowywanych przez poradnię opinii/orzeczeń |
W ciągu roku szkolnego |
Dyrektor |
2 |
Współpraca z instytucjami szkoleniowymi/metodykami – przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli podnoszących ich kompetencje w zakresie współpracy z rodzicami/zasad udzielania wsparcia rodzinie/reagowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych oraz przeprowadzanie warsztatów dla rodziców |
W ciągu roku szkolnego |
Dyrektor |
3 |
Współpraca z Powiatową Komendą Policji w Goleniowie. - współpraca z policją w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, włączenie się policji w działalność profilaktyczną przedszkola |
W razie potrzeb |
Dyrektor Wszyscy nauczyciele |
4 |
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Goleniowie - współpraca z asystentami rodziny, pomoc uprawnionym rodzicom w uzyskaniu dofinansowania dożywiania w przedszkolu i innych form pomocy |
W razie potrzeb |
Dyrektor
Nauczyciele grup |
6 |
Powiatowe Centrum Pomocy w Rodzinie – współpraca z centrum i opiekunami dzieci w przypadku uczęszczania do przedszkola dzieci objętych pieczą zastępczą |
W razie potrzeb |
Dyrektor Pedagog specjalny |
7 |
Praca nauczycieli/nauczycieli specjalistów w zespole ds. „Niebieskie Karta” |
W razie potrzeb |
Wyznaczeni nauczyciele/specjaliści |
8 |
Sąd – wnioskowanie o wgląd w sytuację rodziny w przypadku podejrzenia, że dobro dziecka jest zagrożone lub już naruszone |
W razie potrzeb |
Dyrektor Pedagog specjalny |
Spodziewane efekty: • uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców • optymalizacja działań podejmowanych w przedszkolu w zakresie wsparcia rodziny • rozszerzenie zakresu i form współpracy z instytucjami zewnętrznymi • podniesienie jakości wsparcia udzielanego rodzinom przedszkolaków |
Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej. |
|||
|
|
|
|
1 |
Codzienna aktywność ruchowa przedszkolaków w formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym codzienna (w miarę możliwości) organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej grupie wiekowej. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
2 |
Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. opowieść ruchowa, gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów oraz ruchu rozwijającego W. Sherborne |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
3 |
Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
5 |
Udział w akcji „Spartakiada Przedszkolaka”- edycja jesienna i wiosenna. Propagowanie zdrowego stylu życia. |
Październik-marzec |
Nauczyciele grup |
6 |
Udział w akcji: „Sprintem do Maratonu” organizowanej przez wydawnictwo: „Bliżej Przedszkola”, mającej na celu promocja zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu, w tym czasu na świeżym powietrzu |
Maj |
Paulina Marcinkowska- Felis |
9 |
„Dzień pustej klasy” - udział przedszkolaków w międzynarodowym święcie edukacji na świeżym powietrzu. |
Czerwiec |
Nauczyciele: …....................... |
12 |
Wzbogacenie bazy przedszkola w przybory sportowe do codziennej gimnastyki i zabaw ruchowych. |
W ciągu roku szkolnego |
Dyrektor |
Spodziewane efekty: chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych oraz w ćwiczeniach gimnastycznych; • zachęcenie dzieci do udziału w spacerach, wycieczkach • poznanie przez dzieci różnorodnych form aktywnego wypoczynku • poznanie przez dzieci zasad rywalizacji sportowej • nabycie przez dzieci umiejętności współpracy w zespole podczas aktywności ruchowej • doskonalenie umiejętność pokonywania przez dzieci własnych słabości • ukształtowanie umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez aktywność fizyczną |
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1 |
Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie umiejętności metodycznych w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych |
wrzesień |
Lider WDN- Ewa Marek |
3 |
Udział w europejskiej inicjatywie : CODE WEEK 2023 |
7-22.10.2023 |
Ewa Marek |
4 |
Udział w ogólnopolskim projekcie p. Anny Świć: „Uczymy Dzieci Programować” |
Wg harmonogramu programu |
Wszystkie nauczycielki |
5 |
Bezpieczne korzystanie z internetu „Dzień bezpiecznego internetu” – inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego. |
luty |
Anna Lewandowska Ewa Marek |
7 |
Planowanie zajęć z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem maty do kodowania, gier edukacyjnych z użyciem robotów: Photon, „GeniBot” |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki |
8 |
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami: • nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem, • korespondencyjnej wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami (telefon, poczta elektroniczna, Skype), • wymiana informacji miedzy nauczycielem, a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie zadań/ propozycji jako posty, • tworzenie poczty grupowej. |
W razie potrzeb |
Dyrektor |
9 |
Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów "Polityki bezpieczeństwa danych osobowych" m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele |
Spodziewane efekty: • wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z internetu/gier komputerowych • zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu • optymalizacja wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość |
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Przedszkola……………….. zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr ……… z dnia ………………
„Choćbyśmy nawet mogli stać się uczonymi uczonością drugich, mądrzy możemy być jedynie własną mądrością.”
72-132 Mosty
Mosty 4