Przedszkole Publiczne w Mostach
Roczny plan pracy
Przedszkola Publicznego w Mostach
na rok szkolny 2022/2023
Plan zaopiniowany pozytywnie
Uchwałą Rady Pedagogicznej nr..../2022 z dnia .......2022r.
Zawartość planu
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2021/2022.
Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
1. |
Priorytety pracy przedszkola na rok szkolny 2022/2023 wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa oraz wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola. |
2. |
Diagnoza pracy przedszkola na koniec roku szkolnego 2021/2022. |
3. |
Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji przyjętych zadań: 1) realizacja programów wychowania przedszkolnego/zapisów podstawy programowej. Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023 2) realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023 oraz wniosków z nadzoru pedagogicznego 2.1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji. 1) wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro/czynienie dobra 2) kształtowanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji 2.2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny 2.3. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży 2.3.1 Udział nauczycieli w projekcie: „Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym”. Stworzenie na bazie projektu programu własnego przedszkola. 2.3.2 Rozwijanie zdolności do doświadczania i wyrażania emocji we właściwy i konstruktywny sposób 2.3.3. Kształtowanie i wzmacnianie poczucie bezpieczeństwa w domu i przedszkolu 2.4. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy 2.5. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb 2.6. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. 2.7. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom w przedszkolach 3) realizacja wniosków z nadzoru pedagogicznego. |
4. |
Kalendarz imprez i uroczystości |
5. |
Przydział zajęć i zadań dodatkowych |
Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2022/2023
Diagnoza pracy przedszkola na koniec roku szkolnego 2021/2022
- Przedszkole jest bezpiecznym miejscem pracy pracowników przedszkola i pobytu dzieci. Bezpieczny plac zabaw i teren przy przedszkolu sprzyja codziennym zabawom na świeżym powietrzu i i umożliwia prowadzenie obserwacji przyrodniczych.
- Przedszkole charakteryzuje atrakcyjna oferta edukacyjna, nauczyciele stosują różnorodne, nowoczesne metody aktywizujące rozwój dzieci.
- Nauczyciele mają wysokie kwalifikacje i ustawicznie doskonalą swoje umiejętności.
- W przedszkolu panuje dobra atmosfera pracy i klimat sprzyjający współpracy na wielu płaszczyznach.
- Przedszkole zapewnia wszystkim potrzebującym dzieciom oraz ich rodzicom wsparcie psychologiczno-pedagogiczne.
- W przedszkolu realizowane są autorskie programy edukacyjne oraz działania innowacyjne.
- W przedszkolu realizowane są liczne projekty edukacyjne, które wspomagają pracę z dziećmi.
-Nauczyciele wykorzystują w pracy z dziećmi narzędzia i zasoby cyfrowe, które pozwalają przygotować je do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej.
- Przedszkole wychowuje do wartości oraz kształtuje właściwe postawy dzieci poprzez zajęcia dodatkowe i propagowanie idei wolontariatu.
- Przedszkole działa zgodnie z przyjętym kalendarzem imprez i uroczystości.
- Rozwijana jest współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz rozwoju dzieci.
1) Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego, zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Programy wychowania przedszkolnego |
||||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
||
1. |
Przedstawienie przez nauczycieli programu wychowania przedszkolnego wybranego do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnego z podstawą programową. |
Do końca roku szkolnego 2021/2022, przed zebraniem otwierającym |
Nauczyciele wszystkich grup |
|
Dopuszczenie przez dyrektora do użytku w przedszkolu programu wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
|
nowy rok szkolny |
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
2. |
Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań w przedszkolu przez nauczycieli w sprawozdaniu |
Cały rok szkolny
Rada podsumowująca rok szkolny
|
Nauczyciele wszystkich grup |
|
3. |
Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
|
4. |
Planowanie pracy tj. opracowywanie przez nauczycieli miesięcznych planów pracy wg jednolitych wytycznych opracowanych w przedszkolu. Monitorowanie realizacji podstawy programowej poprzez zamieszczanie w planach odnośników do podstawy i bieżącą weryfikację ich realizacji/nanoszenie uwag w planie. |
Do 25-go dnia każdego miesiąca poprzedzającego realizację planu |
Nauczyciele wszystkich grup |
|
2) Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023
1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji. |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
a) wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro/czynienie dobra |
|||
1. |
Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
2. |
Opracowanie i uzgodnienie z rodzicami systemu motywacyjnego w grupie, wspierającego motywację wewnętrzną dzieci. |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
3. |
Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4. |
Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5. |
Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
6. |
Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7. |
Udział w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" – moduł. |
Luty-maj |
Chętni nauczyciele |
8. |
Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru. Obcowanie ze sztuką jako źródłem piękna i doznań estetycznych. Alternatywa – wycieczki wirtualne. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
9. |
"Co to znaczy być szlachetnym?" - wytłumaczenie dzieciom postawy szlachetności na przykładach zaczerpniętych z życia dzieci. |
Wybrany przez nauczyciela |
Nauczyciele grup |
10. |
"Przedszkolni Wolontariusze" - promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
11. |
Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności. |
Grudzień |
Nauczyciele grup |
12. |
Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska - niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą |
Grudzień- luty |
Nauczyciele grup |
13. |
Zbiórka nakrętek - przekazanie na cel dobroczynny: „Zakręć się dla Mikołajka”. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
14. |
Udział w akcji MEiN: "Razem na święta" zachęcającej dzieci do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za drugą osobę. |
Grudzień |
Nauczyciele grup |
b) kształtowanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Prowadzenie „Dni projektowych” i umożliwienie dzieciom współdecydowania o wyborze zabaw i zajęć. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
2. |
Realizacja założeń Planu Daltońskiego- rozwijanie umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
3. |
Rozwijanie umiejętności samoobsługowych jako warunek samodzielności zgodnych z fundamentalnymi założeniami Planu Daltońskiego: – nauka mycia i wycierania rąk – nauka ubierania i zdejmowania butów – nauka ubierania i zdejmowania bluzek, getrów, kurtki itd. – nauka posługiwania się nożem i widelcem |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4. |
Tworzenie sytuacji sprzyjających samodzielności: – samodzielny dobór materiałów do wykonania zadania np. plastycznego – praca z dziećmi metodą stacyjek zadaniowych np. na każdym stoliku inne zadanie – dziecko musi wykonać kolejno wszystkie zadania, a ich wykonanie zaznaczyć na planszy - realizacja tygodni freblowskich, - praca z instrukcją daltońską, - tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nabywaniu kompetencji społecznych. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4. |
Ustalenie wspólnie z dziećmi zasad dyżurów: „prawa, lewa ręka”. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5. |
Udział dzieci w module projektu Mały Miś - prowadzenie zajęć przez dzieci według metody nauczania rówieśniczego. |
Wg harmonogramu projektu |
Nauczyciele grup |
6. |
Rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji poprzez zabawy i gry planszowe (gry polegające na wyborze drogi/ wyborze scenariusza). Zabawy słowne np „co byś zrobił, gdybyś…”. Wymyślanie alternatywnych zakończeń opowieści – elementy metody storyline. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty: -nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego, -rozwijanie empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na krzywdę drugiego człowieka,, -nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania, -nabycie przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość, -uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych, - zapoznanie dzieci z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie, - uwrażliwienie na cierpienie, samotność i potrzeby innych, - kształtowanie postaw prospołecznych, - rozwijanie empatii, - inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego, -kreowanie roli przedszkola jako centrum lokalnej aktywności,, -współdziałanie z organizacjami społecznymi, -angażowanie się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem, -kształtowanie umiejętności działania zespołowego. |
2. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny
|
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Przeprowadzenie zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie m.in. z programem wychowania przedszkolnego przyjętym w przedszkolu. Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami. Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i potrzebami w zakresie współpracy. |
Wrzesień |
Wychowawcy grup |
2. |
Poznanie opinii rodziców na temat przedszkola i potrzeb w zakresie współpracy oraz możliwości wsparcia przedszkola ze strony rodziców. |
Wrzesień |
Wychowawcy grup |
3. |
Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, kontaktów indywidualnych w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce). |
Cały rok szkolny |
Wychowawcy grup |
4. |
Udział w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" – moduł I. |
Wrzesień -maj |
Chętni nauczyciele |
5. |
Organizacja konsultacji dla rodziców w formie zależnej od aktualnych wytycznych GIS. (konsultacje z zachowaniem reżimu sanitarnego lub telefoniczne). |
Raz |
Wychowawcy grup |
6. |
Organizacja godzin dostępności w przedszkolu- prowadzenie konsultacji z dziećmi i ich rodzicami. |
Raz |
Wychowawcy grup |
7. |
Opracowanie gazetek ściennych i cyfrowych dla rodziców „Strefa Rodzica” dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu/ tworzenie folderów z zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci. |
Według potrzeb |
Anna Lewandowska Sylwia Walczak |
7. |
Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
8. |
Kontynuowanie współpracy z rodzicami jako ekspertami w swoich dziedzinach. Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców- preorientacja zawodowa. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
9. |
Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą. Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną |
W razie potrzeb |
Nauczyciele grup |
10. |
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych. |
W razie potrzeb |
Nauczyciele grup |
11. |
Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i trudnościach dzieci. |
W ciągu roku szkolnego |
Wychowawcy grup |
12. |
Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w plenerze, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi GIS. Wspólne organizowanie uroczystości i imprez zaplanowanych w harmonogramie imprez i uroczystości. |
Wrzesień, maj |
Wszyscy pracownicy przedszkola |
Spodziewane efekty: - budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom - budowanie wzajemnego zaufania - kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola - ujednolicenie oddziaływań wychowawczych - poznanie warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka - podniesienie świadomości edukacyjnej rodziców - zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców - inicjowanie działalności społecznej na rzecz przedszkola - zadowolenie rodziców z pracy przedszkola -podniesienie efektywności pracy szkoły - lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych. |
3. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci |
|||
a) rozwijanie zdolności do doświadczania i wyrażania emocji we właściwy i konstruktywny sposób |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Obchody Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego (10.10.2022). |
Październik |
Anna Lewandowska Sylwia Walczak |
2. |
Przeprowadzenie zajęć na temat emocji – całoroczne.
|
Wg potrzeb |
Chętni nauczyciele |
3. |
Przeprowadzenie rozmów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej: 1) nauka rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych 2) mini-trening odporności emocjonalnej: nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, nauka panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej |
Wg harmonogramu |
Psycholog |
4. |
Udział w projekcie „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – moduł II. |
Wg harmonogramu projektu |
Chętni nauczyciele |
5. |
„Zabawy i gry z emocjami” – przeprowadzenie cyklu zabaw rozwijających zdolność doświadczania i wyrażania emocji. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
b) kształtowanie i wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa w domu i przedszkolu |
|||
1. |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola. Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. |
Cały rok szkolny
|
Nauczyciele/ pracownicy obsługi wszystkich grup
Dyrektor |
2. |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola. |
Podczas pierwszego spotkania |
Nauczyciele wszystkich grup
Dyrektor |
3. |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków. Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
Nauczyciele wszystkich grup |
4. |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom |
wrzesień
|
Nauczyciele wszystkich grup |
5. |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
6. |
Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. |
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
7. |
Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
8. |
Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru |
wrzesień-październik |
Nauczyciele wszystkich grup |
9. |
Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy. Wycieczka na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
10. |
Kształtowanie odpowiednich postaw u dzieci w sytuacji zagrożenia – znajomość numerów ratunkowych. |
wrzesień-październik |
Nauczyciele wszystkich grup |
11. |
Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej – spotkanie z ratownikiem medycznym. |
Wg harmonogramu |
Katarzyna Matławska |
13. |
Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy. Organizacja: "Dnia praw dziecka" w przedszkolu. |
listopad |
Nauczyciele wszystkich grup |
14. |
Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla danych pór roku. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
c) kształtowanie pozytywnej samooceny i szacunku dla innych |
|||
1. |
Organizacja „Dnia Kropki”- święto celebrujące inność, kreatywność i rozwijanie ukrytego potencjału. |
Wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
2. |
Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych" np. Dzień osób starszych Dzień dobrych uczynków Dzień sąsiada |
3.10 19.05 9.06 |
Chętni nauczyciele |
3. |
Kontynuowanie współpracy z Kubem Seniora – kształtowanie szacunku dzieci do osób starszych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
d) rozwijanie zdolności do optymalnego funkcjonowania w przedszkolu/grupie rówieśniczej/ lokalnej społeczności |
|||
1. |
Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu. Organizacja festynu z udziałem Rodziców „PoznajMY się”. |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
2. |
Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
3. |
Ustalenie norm i zasad panujących w grupie. Kodeks dobrego zachowania i system motywacyjny omówiony |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
4. |
Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem. |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
5. |
Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
6. |
Ograniczenie zachowań agresywnych w przedszkolu. Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne. Uświadamianie dzieciom konsekwencji zachowań agresywnych. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7. |
Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
8. |
Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, organizacja „Poranków z relaksacją”, realizacja innowacji pedagogicznej „Joga-kids”. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
9. |
Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
e) rozwijanie zdolności do inicjowania i podtrzymywania głębszych relacji (przyjaźń, miłość) oraz uczenia się funkcjonowania w świecie w sposób produktywny |
|||
1. |
Obchody wybranych świąt nawiązujących do wartości takich jak dobro/przyjaźń/szacunek. |
Cały rok szkolny
|
Chętni nauczyciele |
2. |
Kształtowanie atmosfery życzliwości i akceptacji wśród dzieci, uświadomienie istoty charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń, kształtowanie umiejętności utrzymywania poprawnych kontaktów |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4. |
Czytanie dzieciom książek o przyjaźni i budowaniu relacji społecznych. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5. |
Rozwijanie umiejętności wartościowego spędzania czasu wolnego w domu/przedszkolu – ukazanie roli ruchu w życiu dziecka i spędzania czasu na świeżym powietrzu. Organizacja „Spartakiady Przedszkolaka” z udziałem Rodziców- edycja jesienna i wiosenna. |
Wg harmonogramu |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty: - rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, - nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków . - nabycie umiejętności, doświadczenia i wiedzy niezbędnych w życiu codziennym. - nabycie pożądanych nawyków i odruchów w sytuacji zagrożenia. - kształtowanie umiejętności bezpiecznego i kulturalnego zachowania się dziecka na drodze i w środkach komunikacji publicznej. - poznanie zasad zachowania się w obliczu niebezpieczeństw w kontaktach z żywiołami; - wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych; - nabycie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie - nabycie umiejętności nazywania przeżywanych przez dzieci emocji podstawowych i wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a nie inny sposób - dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka, - uświadomienie sobie przez dzieci, co to znaczy być czyimś przyjacielem i mieć przyjaciela, - rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie, -rozwijanie umiejętności samodzielnego formułowanie sądów i wypowiadanie się na forum grupy - nabywanie poczucia pewności siebie |
4. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej |
|||
1. |
ROZTROPNOŚĆ Organizowanie zabaw i aktywności kształcących umiejętność podejmowania i wdrażania właściwych decyzji. Projektowanie przez przedszkolaków "Planu dnia |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
2. |
SPRAWIEDLIWOŚĆ Organizowanie zabaw i aktywności kształcących u dzieci postawy fair-play i umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci. Organizowanie aktywności uczących dzieci, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie/podczas grania w grę planszową/czekania na dzień przedszkolnego dyżuru/zgłaszanie się podczas zajęć do odpowiedzi/czekanie na zabranie głosu w trakcie dyskusji. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
3. |
MĘSTWO Organizowanie zabaw i aktywności uczących dzieci rozwiązywania napotkanych przez nie trudności – zapobieganie postawom zniechęcenia, wzmacnianie dążeń do osiągnięcia obranego przez dzieci celu.
|
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
4. |
UMIARKOWANIE Kształtowanie u dzieci umiejętności mądrego korzystania
|
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
Wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy |
|||
1. |
Realizacja tematyki tygodniowej wg potrzeb grupy. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup. |
3. |
Przygotowanie prezentacji multimedialnej prezentującej wybrane obiekty dziedzictwa europejskiego |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup. |
4. |
Wykorzystanie do pracy z dziećmi zasobów multimedialnych na temat Europy zamieszczonych na stronie https://europa.eu/learning-corner/learning-materials_pl. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup. |
5. |
Wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup. |
7. |
"Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw europejskich. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup. |
8. |
Polska Realizacja tematyki tygodniowej: "Polska moja ojczyzna" Obchody Dnia Niepodległości Udział w akcji MEiN: "Szkoła do hymnu" Udział w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury"
|
W ciągu roku szkolnego
Wg kalendarza uroczystości
Wg harmonogramu projektów |
Nauczyciele grup.
|
Spodziewane efekty: - poznanie życia ludności w krajach Europy, - kształtowanie poczucia przynależności do Europy, -budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi, -zdobycie wiedzy o wybranych krajach Europy tj. położenie na mapie Europy, symbole narodowe, stolica, charakterystyczne zabytki oraz zabawy dziecięce, bajki , twórcy danego kraju, potrawy, kultura – muzyka, malarstwo, taniec. |
5. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
|
2. |
Optymalizacja form komunikacji z dzieckiem i rodzicem przybyłym z zagranicy. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup
|
3. |
Udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom (zgodnie z potrzebami). |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup
|
4. |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie porad/konsultacji. (zgodnie z potrzebami). |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup
|
Spodziewane efekty: - wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci z doświadczeniem migracyjnym, -uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców.
|
6. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie umiejętności metodycznych w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. |
wrzesień |
Lider WDN |
2. |
Uczestnictwo nauczycieli w grupie : „@aktywni – podążaj odważnie za nowoczesną edukacją” celem zdobycia inspirujących pomysłów na zajęcia z wykorzystaniem technologii cyfrowych. |
Cały rok szkolny |
Chętni nauczyciele |
4. |
Udział w ogólnopolskim projekcie p. Anny Świć: „Uczymy Dzieci Programować”. |
Wg harmonogramu programu |
Chętni nauczyciele |
5. |
Bezpieczne korzystanie z internetu.„Dzień bezpiecznego internetu” – inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego. |
luty |
Wszyscy nauczyciele |
6. |
Udział w projekcie: "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" – wykonywanie zadań z poszczególnych modułów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych/warsztat literackie on-line/sprawozdawczość na stronie www.mac.pl/malymis. |
Wg harmonogramu projektu |
Anna Lewandowska |
7. |
Planowanie zajęć z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem maty do kodowania, gier edukacyjnych z użyciem GeniBot, robota Photon, tablicy interaktywnej. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
8. |
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami: - nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem, - korespondencyjnej wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami (telefon, poczta elektroniczna, Skype), - wymiana informacji miedzy nauczycielem, a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie zadań/ propozycji jako posty, - tworzenie poczty grupowej. |
W razie potrzeb |
Dyrektor |
9. |
Ustalenie sposobu monitorowania postępów dzieci oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności dzieci, w tym informowania rodziców o postępach dziecka w nauce podczas edukacji zdalnej. |
W razie potrzeb |
Nauczyciele |
10. |
Ustalenie źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których dzieci i ich rodzice mogą korzystać: materiały dostępne na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii. |
W razie potrzeb |
Nauczyciele
|
11. |
Ustalenie sposobu dokumentowania realizacji zadań przedszkola z zakresu kształcenia na odległość |
W razie potrzeb |
Dyrektor |
12. |
Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów "Polityki bezpieczeństwa danych osobowych" m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele |
Spodziewane efekty: - wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z Internetu/gier komputerowych, - zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu, -optymalizacja wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość. |
7. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Współpraca nauczycieli ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu.
Aktualizacja przedszkolnych procedur w związku ze zwiększonym wymiarem godzin zajęć specjalistów.
Organizacja konsultacji dla rodziców w formie porad indywidualnych/warsztatów. |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele
Nauczyciele specjaliści |
2. |
Przeprowadzenie obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o „Arkusze potrzeb i kompetencji”. |
Wrzesień-październik |
Nauczyciele grup |
3. |
Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej – określenie mocnych i słabych stron grupy. |
Listopad |
Nauczyciele grup |
4. |
Badanie rozwoju mowy przez logopedę. Zajęcia logopedyczne: - przeprowadzenie badań przesiewowych - prowadzenie zajęć indywidualnych wg programu pracy logopedy. |
Październik |
Logopeda |
5. |
Badania psychologiczne/badania prowadzone przez pedagoga specjalnego w ramach „diagnozy pogłębionej”. |
Październik |
Psycholog
Pedagog specjalny |
6. |
Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7. |
Wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem. |
listopad-czerwiec |
Nauczyciele grup
|
8. |
Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
9. |
Prace powołanych zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej: - planowanie pracy, - prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych, - organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami, - podsumowanie wyników pracy. |
Wg harmonogramu zespołu |
Zespołu ds.ppp |
9. |
Diagnoza dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazanie pisemnej informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole. |
Do 30.04.2023 |
Anna Lewandowska Sylwia Walczak Katarzyna Matławska |
10. |
Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele |
Przydział zadań i zajęć dodatkowych:
L.p |
Zadanie |
Imię i nazwisko nauczyciela |
1. |
Promocja przedszkola- administrator strony internetowej oraz facebookowej przedszkola. |
Anna Lewandowska |
2. |
Koordynator ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Natalia Misztal |
3. |
Współpraca ze szkoła/pedagogiem |
Ewa Marek |
4. |
Aktualizacja strony internetowej przedszkola |
Anna Lewandowska |
5. |
Opieka nad gabinetem logopedycznym |
Sylwia Walczak |
6. |
Opieka nad placem zabaw |
Anna Lewandowska |
7. |
Współpraca z Komendą Powiatową Policji w Goleniowie |
Katarzyna Matławska |
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Przedszkola Publicznego w Mostach zatwierdzony
uchwałą Rady Pedagogicznej nr ……… z dnia………………
Członkowie rady pedagogicznej: |
Podpis: |
Anna Lewandowska |
|
Ewa Marek |
|
Katarzyna Matławska |
|
Paulina Marcinkowska-Felis |
|
Natalia Misztal |
|
Sylwia Walczak |
|
„Choćbyśmy nawet mogli stać się uczonymi uczonością drugich, mądrzy możemy być jedynie własną mądrością.”
72-132 Mosty
Mosty 4