PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY 2022/2023
Program wychowawczo-profilaktyczny
Szkoły Podstawowej
- Lotników Polskich w Mostach
na lata 2022-2023
PODSTAWA PRAWNA
Zgodnie z art.26 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz.59) szkoła podstawowa od r. realizuje program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
- treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz
- treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
- „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny” - zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19.
- Statut Szkoły Podstawowej w Mostach.
Ponadto wykorzystano:
- Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” – sporządzony na zlecenie MEiN (oparty na wynikach badań wśród uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie kwiecień 2020 – styczeń 2021).
WPROWADZENIE DO PROGRAMU
Zadania wychowawcze szkoły są podporządkowane nadrzędnemu celowi, jakim jest wszechstronny rozwój ucznia w wymiarze emocjonalnym, społecznym, kulturalnym, moralnym, ekologicznym, zdrowotnym i intelektualnym. Szkoła jako środowisko wychowawcze ma za zadanie wspomagać uczniów w osiąganiu wszechstronnego rozwoju, kształtować postawy, umożliwić korygowanie deficytów w celu optymalizacji osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zapobiegać zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom i wsparcie uczniów w trudnych sytuacjach.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2020/2021,
- wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych,
- innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły, np. podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022, uwag i spostrzeżeń nauczycieli, uczniów oraz rodziców.
ZADANIA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Założenia ogólne:
Działalność wychowawczo-profilaktyczna w naszej szkole polega na wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
- psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
- społecznej - ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
- aksjologicznej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO:
- Wszechstronne kształtowanie poczucia przynależności uczniów do najbliższego środowiska, przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i społeczeństwie.
- Rozwijanie osobowości ucznia, jego aktywności intelektualnej i społecznej poprzez swobodę praktycznego działania i krytycznego myślenia.
- Wyposażanie uczniów w wiedzę, umiejętności i postawy, jakich potrzebują, żyjąc samodzielnie w społeczeństwie, podlegającym ciągłym zmianom oraz sprzyjanie ich dojrzewaniu do odpowiedzialnego życia w świecie dorosłych i podejmowania dalszego kształcenia.
- Skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego.
- Kształtowanie właściwej atmosfery i pozytywnego klimatu w szkole uwzględniającego dobro ucznia i twórczą, kreatywną postawę nauczycieli.
- Kształtowanie wewnętrznego przekonania młodzieży o potrzebie zachowań pro-zdrowotnych.
- Eliminowanie czynników ryzyka i kształtowanie zachowań asertywnych.
- Rozpowszechnianie prawdziwych i rzetelnych informacji o zagrożeniach współczesnego świata.
- Wyposażenie uczniów w wiedzę dotyczącą zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, zachęcanie do jej udzielania.
STRATEGIE I METODY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
- Strategie informacyjne:
- realizacja programów o charakterze wychowawczym i profilaktycznym
- spotkania ze specjalistami
- prezentacja filmów
- spektakle teatralne
- zajęcia warsztatowe.
- Metody edukacyjne:
- drama
- pogadanka
- rysunek
- burza mózgów
- dyskusja
- debata
- symulacja różnych sytuacji
- gry i zabawy dydaktyczne
- praca w grupach
- technika uzupełniania zdań.
- Strategie działań alternatywnych:
- uroczystości szkolne
- koła zainteresowań
- festyny
- wycieczki
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia
- zawody sportowe.
- Strategie interwencyjne:
- interwencja w środowisku domowym ucznia
- interwencja w środowisku szkolnym ucznia
- pomoc psychologiczno – pedagogiczna (specjalista).
- Osoby odpowiedzialne za realizację zadań:
- dyrektor szkoły
- wychowawcy klas
- nauczyciele przedmiotów, wychowawcy świetlicy, bibliotekarz
- pedagog szkolny
- rodzice
- pielęgniarka szkolna
- specjaliści (logopeda, terapeuta pedagogiczny, socjoterapeuta).
Zadania:
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wdrażanie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób; ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się i korzyści płynących z aktywności fizycznej oraz stosowania profilaktyki;
- kształtowanie hierarchii systemu wartości;
- indywidualizowanie i wspomaganie rozwoju każdego ucznia z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości;
- wzmacnianie wśród uczniów poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodu, więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną;
- poznawanie miejsc pamięci narodowej, kultywowanie ważnych postaci i wydarzeń historycznych, świąt narodowych i symboli państwowych;
- współpraca szkoły z rodzicami i środowiskiem; zachęcanie uczniów do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat;
- rozwijanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych;
- wychowanie dzieci w duchu tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka;
- kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego, w tym upowszechnianie wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju; motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska; rozwijanie zainteresowań ekologią;
- tworzenie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami;
- przygotowanie uczniów do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci;
- zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki;
EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU:
Uczniowie:
- zachowują się kulturalnie w szkole, środowisku i miejscach publicznych
- zdobywają umiejętności efektywnej komunikacji
- szybciej aklimatyzują się w środowisku
- lepiej radzą sobie ze stresem
- bez stosowania agresji radzą sobie w trudnych sytuacjach
- budują pozytywny obraz swojej osoby
- dokonują wyborów, stają się bardziej samodzielni
- są asertywni i nie ulegają presji rówieśniczej
- stają się bardziej tolerancyjni, szanują odmienność innych
- pogłębiają i wzmacniają systemy wartości (przyjaźń, koleżeństwo, uczciwość, zaufa- nie)
- zdobywają wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i fizycznego
- starają się właściwie zorganizować naukę i wykorzystać czas wolny dla pełnego rozwoju
- pogłębiają wiedzę na temat uzależnień i ich skutków
- znają zasady zdrowego odżywiania i stosują je w codziennym życiu.
Nauczyciele:
- stanowią osobisty przykład (autorytet) dla uczniów
- potrafią rozpoznawać niepokojące sygnały (wczesne objawy uzależnienia i innych zagrożeń)
- współpracują z rodzicami, pedagogiem i środowiskiem w celu poprawy sytuacji wychowawczej.
Rodzice:
- mogą liczyć na wsparcie i pomoc nauczycieli, pedagoga w procesie wychowania dzieci
- są informowani o możliwości specjalistycznej pomocy
- poznają motywy sięgania młodzieży po środki uzależniające
- pogłębiają wiedzę na temat uzależnień, zachowań agresywnych
- mają możliwość pogłębiania wiedzy w kwestii zdrowego stylu życia.
WIZJA SZKOŁY
Nasza szkoła to miejsce, w którym każdy uczeń ma szansę stać się wartościowym człowiekiem. Przez odpowiednio przygotowany i realizowany program pracy wychowawczo-dydaktycznej, chcemy kształtować uczniów aktywnych, samodzielnych, którzy będą umieli poradzić sobie z problemami życiowymi. By umożliwić uczniom dalsze kształcenie i realizację własnych życiowych planów, stwarzamy w szkole warunki do ich właściwego rozwoju psychicznego, emocjonalnego i fizycznego.
Nauczyciele:
Tworzą i realizują programy wychowawcze, poszukują nowych, atrakcyjnych metod nauczania po to, aby absolwenci mogli w życiu prywatnym pełnić ważne i odpowiedzialne role, być przydatnymi dla kraju obywatelami.
Rodzice:
Biorą aktywny udział w życiu szkoły, wspierają jej działania i są przykładem pozytywnych zachowań dla swych dzieci. Pedagodzy pomagają i doradzają rodzicom w wychowaniu młodzieży.
Uczniowie:
W pełni wykorzystują swe możliwości nie tylko w czasie zajęć lekcyjnych, ale biorą także czynny udział w życiu społecznym, a szczególnie działają na rzecz pokrzywdzonych przez los. Odnoszą się do wszystkich z życzliwością i szacunkiem. Czują się związani ze środowiskiem lokalnym, kultywują tradycje i szanują dziedzictwo kulturowe regionu.
Dyrektor:
Właściwie zarządza finansami szkoły. Prawidłowo planuje i organizuje doskonalenie zawodowe nauczycieli. Dba o swych pracowników. Jest wobec nich wyrozumiały, ale i wymagający. Chętnie wprowadza innowacje w procesie nauczania, wychowania i zarządzania. Potrafi współpracować ze społecznością lokalną i organami administracji samorządowej. Promuje szkołę na zewnątrz.
Baza:
Szkoła posiada pracownie komputerowe z dostępem do Internetu, czytelnię multimedialną, świetlicę dla uczniów młodszych (I–III) oraz świetlicę dla uczniów starszych, stołówkę z zapleczem kuchennym, gabinet profilaktyki zdrowotnej, salę gimnastyczną z szatniami i natryskami, wewnętrzny i zewnętrzny plac zabaw, boisko wielofunkcyjne. Gabinety lekcyjne są wyposażone w nowoczesny sprzęt dydaktyczny, w tym sprzęt multimedialny, mają stałe łącze z internetem. Zaplecze socjalne zapewnia realizację potrzeb uczniów i pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny.
MISJA SZKOŁY
Jesteśmy szkołą, która stwarza warunki i klimat do wszechstronnego rozwoju osobowości młodego człowieka. Przygotowuje go do wyboru właściwych wartości, miejsca w rodzinie, społeczności lokalnej i państwie. W naszej pracy pedagogicznej odwołujemy się do 70-letniej tradycji szkoły i doświadczenia, co pozwala na zapewnienie celowej, mądrej i świadomej edukacji. Potrzeby uczniów ukierunkowują nasz sposób działania. Wszyscy nauczyciele są kompetentnymi pedagogami, dążącymi do samorozwoju i podnoszącymi ustawicznie swoje kwalifikacje oraz stosującymi nowoczesne metody nauczania.
Z uwagi na to, że jesteśmy szkołą wiejską, do której uczęszczają uczniowie z okolicznych miejscowości, pełnimy rolę ośrodka kultury dla wszystkich mieszkańców obwodu szkolnego. Aktywnie uczestniczymy w życiu społeczności lokalnej, znamy jej problemy i bierzemy udział w ich rozwiązywaniu.
Jesteśmy szkołą, która przekazuje wysoki poziom wiedzy i kształci umiejętności potrzebne do kontynuowania nauki na wyższym etapie kształcenia. Chcemy zapewnić uczniom odpowiedni poziom kształcenia i wychowania poprzez ciekawe zajęcia dydaktyczne oraz bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Stawiamy na pozytywną motywację uczenia się związaną z ciekawością poznawania świata, ludzi, samego siebie w aspekcie samorealizacji w przyszłej pracy zawodowej.
Nauczyciele przyjmują szczególną odpowiedzialność za wprowadzenie młodych ludzi do życia w społeczeństwie i kulturze polskiej.
Celem naszej szkoły jest kształcenie powierzonej nam młodzieży i wyposażenie jej w wiedzę i umiejętności niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie. Pragniemy, aby wszyscy nasi absolwenci kontynuowali naukę w szkołach ponadpodstawowych, a w przyszłości odpowiedzialnie i twórczo funkcjonowali w dorosłym życiu, by podołać wysokim wymaganiom wynikającym ze zmieniającej się rzeczywistości i stanu ludzkiej wiedzy.
W centrum naszych działań dydaktycznych znajduje się uczeń. Chcemy nauczyć go rozumieć otaczający go świat i samego siebie. W związku z tym pracujemy nad jego wszechstronnym rozwojem: intelektualnym, fizycznym i moralnym. Naszym podstawowym zadaniem jest kształtowanie pozytywnych form kontaktów między uczniami oraz uczniami i nauczycielami, a także innymi członkami najbliższego środowiska.
Szkoła rozwija model ucznia, który chce się uczyć i wie, czego i po co się uczy oraz krytycznie ocenia stan swojej wiedzy. Naszym uczniom zapewniamy rzetelną wiedzę przekazywaną im przez właściwie przygotowaną i doświadczoną kadrę pedagogów, która aktywnie wprowadza innowacje pedagogiczne w zakresie kształcenia, wychowania i nauczania. Jakość pracy szkoły poddawana jest corocznej ewaluacji wewnętrznej. Za wymierny wynik pracy nauczyciela przyjmujemy sukcesy jego uczniów w konkursach przedmiotowych, artystycznych i zawodach sportowych. Aby zapewnić wysoką jakość nauczania, na koniec każdej klasy przeprowadza się wewnętrzne badanie kompetencji, którego wyniki są szczegółowo analizowane, a następnie przekazywane uczniom i ich rodzicom.
Nauczyciele szkoły w Mostach utrzymują partnerskie stosunki z uczniami, a w sprawach konfliktowych dochodzą do porozumienia na drodze dyskusji, a nie narzucania swej woli. Kierują się w swym postępowaniu zasadami etyki zawodowej i wrażliwością na potrzeby młodzieży. Nasza szkoła służy społeczeństwu i przed nim ponosi odpowiedzialność w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej, której efektem będzie właściwe przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych. Opinie społeczności szkoły odgrywają dużą rolę w planowaniu jej pracy. Nauczyciele tak dobierają treści programowe, aby kształtować pluralizm światopoglądowy, tolerancję religijną i narodowościową oraz szacunek dla uznanych i ogólnie przyjętych wartości moralnych.
Szkoła podnosi atrakcyjność swej oferty edukacyjnej, organizując zajęcia pozalekcyjne, nie tylko w oparciu o przyznane środki finansowe, lecz wspólnie z Radą Rodziców prowadzi działania zmierzające do powiększenia budżetu szkoły. Szkoła pozyskuje fundusze unijne.
Zadaniem szkoły jest nie tylko dostarczanie wiedzy i umiejętności w zakresie tradycyjnych dyscyplin naukowych, ale także wspieranie poznawania mechanizmów kierujących demokratycznym społeczeństwem i gospodarką kraju.
Nasza szkoła zmierza do umocnienia poczucia tożsamości i wspólnoty narodowej, ochrony języka polskiego, szacunku dla polskiej tradycji i dziedzictwa kulturowego. Kształtuje wrażliwość estetyczną, umożliwiając uczestnictwo w kulturze regionalnej i ogólnopolskiej, ukazując jednocześnie zdobycze kultury światowej. Szkoła kształci w uczniach postawy proekologiczne, wpajając im miłość i szacunek do świata przyrody poprzez uczestnictwo w różnorodnych formach działalności edukacyjnej.
Szkoła podejmuje działania edukacyjne, a więc uczenie ważnych umiejętności psychospołecznych, np.: radzenie sobie ze stresem, właściwa komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów zgodnie z ogólnie przyjętymi normami, promowanie zdrowego stylu życia. Ważnym elementem tego rodzaju działań jest możliwość nawiązania bliskiego kontaktu z drugim człowiekiem. Nauczyciele dostarczają uczniom adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych. Znajomość ich konsekwencji spowoduje u ucznia podjęcie racjonalnego wyboru, a co za tym idzie zmianę postaw i zachowań.
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent naszej szkoły:
- posiada zainteresowania, pasje, jest twórczy, wykazuje się samodzielnością, ciekawy świata, korzysta z różnych źródeł informacji, wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce;
- umie samodzielnie rozwiązywać problemy z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi informatycznych i technik mediacyjnych; podejmuje działania i przewiduje ich konsekwencje;
- sprawnie komunikuje się w języku polskim oraz w dwóch językach obcych, występuje przed publicznością;
- potrafi uważnie słuchać, rozmawiać, współpracować w grupie, prezentuje swój punkt widzenia i szanuje poglądy innych;
- jest wrażliwy na potrzeby drugiego człowieka;
- świadomy swoich praw i praw innych ludzi: zna swoją wartość, swoje prawa, zna i respektuje prawa innych;
- postępuje zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami moralnymi;
- odważnie zajmuje stanowisko wobec przejawów zła, krzywdy, nietolerancji i przemocy;
- jest przygotowany do pełnienia różnych ról społecznych;
- świadomie i odpowiedzialnie przygotowuje się do życia w rodzinie;
- sprawnie obsługuje urządzenia multimedialne;
- dba o kulturę języka, komunikatywność i precyzję swoich wypowiedzi;
- umie kulturalnie dyskutować i właściwie reagować na krytykę;
- potrafi organizować pracę własną i właściwie wykorzystywać czas wolny;
- współorganizuje i uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym szkoły i środowiska;
- ma poczucie przynależności grupowej, regionalnej i narodowej;
- nie ulega nałogom, zna zasady higieny i stosuje je w codziennym życiu;
- szanuje ludzi o odmiennych poglądach, kulturach i religiach;
DIAGNOZA SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ
Każdego roku przeprowadzana jest diagnoza środowiska wychowawczego, analizuje się potrzeby i zasoby szkoły z zakresu wychowania i profilaktyki w szkole na podstawie:
- badań ankietowych skierowanych do rodziców na temat ich oczekiwań w realizacji treści profilaktycznych i wychowawczych
- spostrzeżeń wychowawcy na temat klasy
- analizy sytuacji wychowawczej w szkole:
- obserwacji bieżących zachowań uczniów na terenie szkoły, uwag wpisanych do dziennika
- półrocznych sprawozdań opracowanych przez wychowawcę, opiekunów organizacji, przewodniczących zespołów wychowawczych i pedagoga szkolnego.
W wyniku diagnozy i ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego wyłoniono następujące obszary problemowe:
- brak motywacji do nauki
- niewywiązywanie się z obowiązków szkolnych i pozaszkolnych
- niskie potrzeby edukacyjne
- niewłaściwa komunikacja interpersonalna w relacji uczeń-uczeń, uczeń-dorosły, dziecko-rodzic
- nierespektowanie norm społecznych
- stosowanie agresji fizycznej i werbalnej
- brak poczucia odpowiedzialności za własne czyny
- nieregularne uczęszczanie uczniów na zajęcia lekcyjne
- niewłaściwe korzystanie z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych (cyberprzemoc)
- niska frekwencja rodziców na spotkaniach ze specjalistami i wychowawcami oraz niewielkie zainteresowanie problemami dzieci
- niewłaściwa organizacja czasu wolnego
- zbyt mała aktywność uczniów w życiu klasy, szkoły, środowiska
- palenie papierosów, eksperymentowanie z alkoholem, używanie napojów energetyzujących
- otyłość.
KRYTERIA EFEKTYWNOŚCI
- Wszyscy uczniowie naszej szkoły są poddani oddziaływaniom tego programu.
- Wszyscy nauczyciele realizują Program Wychowawczo - Profilaktyczny, a w szczególności nauczyciele wychowawcy uwzględniają jego treści podczas planowania i realizacji klasowych planów pracy.
- Rodzice uczniów naszej szkoły znają i akceptują program oraz czynnie współpracują przy jego realizacji.
ZADANIA I OBOWIĄZKI PODMIOTÓW REALIZUJĄCYCH PROGRAM
Dyrektor szkoły:
- dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole;
- wspiera finansowo i organizacyjnie działania wychowawczo-profilaktyczne w środowisku szkolnym;
- stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej;
- kontroluje wypełnianie przez uczniów obowiązku szkolnego;
- organizuje doskonalenie zawodowe nauczycieli;
- dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły;
Pedagog szkolny:
- niesie wszechstronną pomocy dzieciom;
- ściśle współpracuje z policją, sądem dla nieletnich i innymi instytucjami wspomagającymi oświatę;
- diagnozuje problemy wychowawcze;
- poprzez działania wychowawcze kształtuje wśród uczniów i rodziców świadomość prawną w zakresie ponoszenia konsekwencji za popełniony czyn;
- doskonali swoje kompetencje w zakresie wychowania i profilaktyki;
Nauczyciel:
- reaguje na przejawy niedostosowania społecznego;
- wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów;
- udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów;
- odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem (w ramach zajęć szkolnych);
- świadczy pomoc psychologiczno-pedagogiczną w bieżącej pracy z uczniem;
Wychowawca klasy:
- prowadzi we współdziałaniu z pedagogiem szkolnym warsztaty i konsultacje dla rodziców;
- dąży do integracji zespołu klasowego, sprawuje opiekę wychowawczą nad powierzonymi mu uczniami poprzez tworzenie warunków wspomagających ich rozwój oraz przygotowuje uczniów do życia w rodzinie i w społeczeństwie;
- zna warunki życia i nauki swoich wychowanków;
- uczy pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości;
- realizuje treści i cele programowe programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
- koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w swojej klasie;
Rodzice:
- współdziałają z nauczycielami i wychowawcą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci;
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego swoich dzieci.
W oparciu o pięcioletni program wychowawczo-profilaktyczny, powołany przez dyrektora szkoły zespół nauczycieli, opracowuje roczny plan pracy, w którym uwzględnia się działania wychowawcze i profilaktyczne.
OBSZARY, STANDARDY, ZADANIA
OBSZAR 1: WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Cele:
- Świadome uczestnictwo rodziców w życiu społecznym szkoły i środowiska.
- Umocnienie roli szkoły w lokalnym środowisku.
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
W planowaniu i organizacji działań wychowawczo-dydaktycznych uczestniczą rodzice uczniów. |
Zachęcanie rodziców do uczestnictwa w życiu szkoły. |
Rodzice, uczniowie
|
Wychowawcy, dyrekcja szkoły
|
Wg kalendarza imprez szkolnych i klasowych
|
Podejmowanie wspólnych inicjatyw w zakresie rozwiązywania trudności lub eliminowania zagrożeń.
|
Rodzice, uczniowie
|
Wychowawcy, dyrekcja szkoły, pedagog
|
Wg potrzeb |
|
Rodzice inicjują i współorganizują czas wolny swoich dzieci |
Włączanie rodziców w organizację czasu wolnego uczniów. |
Rodzice
|
Wychowawcy, pedagog |
Zgodnie z planem pracy wychowawcy
|
Szkoła podejmuje działania integrujące lokalną społeczność |
Współpraca z organizacjami pozarządowymi, instytucjami i zakładami pracy działającymi w lokalnym środowisku.
|
Uczniowie, rodzice, przedstawiciele lokalnego środowiska
|
Dyrekcja, wychowawcy |
Wg potrzeb
|
OBSZAR 2: BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY UCZNIÓW
Cele:
- Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki.
Standardy |
Zadania |
Objęci zadaniem
|
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Bezpieczna szkoła sprzyja właściwemu rozwojowi dziecka. Uczniowie dbają o bezpieczeństwo własne oraz innych osób. |
Ochrona społeczności szkolnej przed zachorowaniem na
|
Rodzice, uczniowie, nauczyciele |
Dyrekcja, nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
Na bieżąco |
Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i poza nią.
|
Rodzice |
Wychowawcy, zespół ds. profilaktyki, pedagog |
Wg harmonogramu planu pracy wychowawcy klasy |
|
Upowszechnianie informacji o instytucjach udzielających pomocy osobom zagrożonym.
|
Rodzice
|
Pedagog |
Wg potrzeb |
|
Stosowanie zasad higieny pracy i ergonomii w pracy szkoły. |
Uczniowie
|
Wychowawcy, pedagog, dyrekcja szkoły, koordynator ds. bezpieczeństwa, społ. insp. pracy
|
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
|
Stosowanie zasad bezpieczeństwa w praktyce. |
Uczniowie
|
Wychowawcy, koordynator ds. bezpieczeństwa, SIP
|
Na bieżąco |
|
Realizacja programów profilaktycznych rekomendowanych przez instytucje i organizacje wspierające oświatę.
|
Uczniowie
|
Pedagog, wychowawcy |
Wg harmonogramu danego programu |
|
Troska o zdrowie i kondycję psychiczną uczniów.
|
Uczniowie |
Nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
Na bieżąco |
OBSZAR 3: KSZTAŁTOWANIE POSTAW OBYWATELSKICH. ROZWIJANIE SAMORZĄDNOŚCI WŚRÓD UCZNIÓW
Cele:
- Kształtowanie postawy świadomego uczestnictwa w życiu społecznym szkoły i środowiska.
- Motywowanie uczniów do działań prospołecznych.
Standardy |
Zadania
|
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uczniowie aktywnie i twórczo uczestniczą w życiu szkoły, pełnią role społeczne i obywatelskie |
Włączenie uczniów w procesy podejmowania decyzji i upowszechnianie aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły
|
Uczniowie, nauczyciele |
Nauczyciele |
Wrzesień |
Zachęcanie uczniów do pełnienia ról społecznych
|
Uczniowie, nauczyciele |
Wychowawcy, nauczyciele |
Wrzesień |
|
Promowanie aktywnej postawy uczniowskiej
|
Uczniowie, nauczyciele |
Wychowawcy, Nauczyciele, pedagog |
Cały rok
|
OBSZAR 4: TWORZENIE PRZYJAZNEGO KLIMATU W SZKOLE
Cele:
- Budowanie prawidłowych relacji i wzmacnianie więzi między wszystkimi członkami społeczności szkolnej.
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uczniowie są współodpowiedzialni za klimat i atmosferę panującą w szkole |
Badanie samopoczucia uczniów w szkole.
|
Uczniowie, nauczyciele |
Nauczyciele, pedagog |
Październik, luty |
Ustalenie i respektowanie zasad tworzenia właściwych stosunków między członkami społeczności szkolnej.
|
Uczniowie, nauczyciele |
Wychowawcy, nauczyciele |
Na bieżąco |
|
Udział uczniów w różnych formach zajęć oraz uroczystościach klasowych i szkolnych integrujących grupę lub zespół klasowy.
|
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Wg harmonogramu imprez szkolnych i klasowych |
|
Działania mające na celu ponowną integrację uczniów oraz uczniów i nauczycieli oraz zbudowanie dobrych relacji.
|
Uczniowie, nauczyciele |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog |
Na bieżąco |
|
Podejmowanie działań stwarzających warunki do poznania przez uczniów polskich i ukraińskich kultur obydwu krajów, ukazania różnic i podobieństw łączących Ukraińców i Polaków, wyjaśniania tradycji, obrzędów, zwyczajów i ważnych dla obydwu krajów wydarzeń.
|
Uczniowie, nauczyciele, rodzice |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog. |
Na bieżąco |
OBSZAR 5: WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH
Cele:
- Indywidualizowanie i wspomaganie rozwoju każdego ucznia z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości.
- Podniesienie poziomu nauczania w szkole.
- Wzmocnienie roli rodziny w tworzeniu właściwych postaw i motywacji do nauki.
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Szkoła zapewnia rozwój uczniom zdolnym, stwarza warunki do rozwoju indywidualnych talentów i uzdolnień
|
Rozpoznawanie uzdolnień uczniów. |
Uczniowie |
Pedagog, nauczyciele wychowawcy |
Na bieżąco |
Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w zakresie diagnozowania i określania form wsparcia.
|
Uczniowie |
Pedagog, nauczyciele wychowawcy |
Na bieżąco |
|
Rozwijanie zainteresowań i zamiłowań uczniów. |
Uczniowie
|
Nauczyciele |
Na bieżąco |
|
Umożliwienie uczniom weryfikowania wiedzy i umiejętności poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju konkursach i zawodach sportowych
|
Uczniowie
|
Nauczyciele |
Wg harmonogramów konkursów |
|
Promowanie osiągnięć uczniów.
|
Uczniowie
|
Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele |
Na bieżąco |
|
Realizowanie projektów edukacyjnych pod kierunkiem nauczycieli i samodzielnie.
|
Uczniowie |
Wychowawcy, nauczyciele |
Zgodnie z harmonogramem projektów |
|
Udział w innowacjach pedagogicznych. |
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Zgodnie z harmonogramem innowacji |
|
Szkoła wspiera uczniów z trudnościami edukacyjnymi |
Diagnozowanie uczniów z trudnościami edukacyjnymi.
|
Uczniowie
|
Wychowawcy, pedagog |
Zgodnie z potrzebami |
Objęcie uczniów pomocą psychologiczną –pedagogiczną. |
Uczniowie
|
Pedagog, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, dyrektor, nauczyciele
|
Zgodnie z potrzebami |
|
Motywowanie uczniów do zwiększonego wysiłku. |
Uczniowie
|
Wychowawcy nauczyciele przedmiotu
|
Na bieżąco |
|
Współpraca z rodzicami i wsparcie ich działań w zakresie udzielania pomocy uczniom w nauce.
|
Rodzice i uczniowie |
Wychowawcy, pedagog, nauczyciele |
Na bieżąco |
|
Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w zakresie diagnozowania i określania form wsparcia.
|
Uczniowie
|
Pedagog, wychowawcy |
Zgodnie z potrzebami |
|
Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudnościami w kontaktach z rówieśnikami.
|
Uczniowie
|
Pedagog, wychowawcy |
Zgodnie z potrzebami |
|
Dostosowanie wymagań związanych z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności nauczania zdalnego.
|
Uczniowie |
Dyrekcja szkoły, nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
Na bieżąco |
|
Szkoła wspiera rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno- wychowawczych |
Organizowanie pomocy rodzicom w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno- wychowawczych.
|
Rodzice
|
Wychowawcy, pedagog, dyrekcja szkoły |
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
Informowanie rodziców uczniów z Ukrainy, jakiego wsparcia może udzielić szkoła oraz do jakich osób, instytucji, urzędów mogą się zwrócić o pomoc. Wskazywanie im sposobów radzenia sobie w trudnej sytuacji, zarządzania emocjami.
|
Rodzice uczniów-uchodźców |
Wychowawcy, pedagog, dyrekcja szkoły |
Wg potrzeb |
|
Kadra pedagogiczna szkoły posiada odpowiednie kwalifikacje i umiejętności, umożliwiające realizację zadań dydaktyczno-wychowawczych
|
Uzupełnianie i zdobywanie dodatkowych kwalifikacji przez nauczycieli w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
Nauczyciele |
Dyrektor, lider Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli |
Zgodnie z planem Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli |
OBSZAR 6: KSZTAŁTOWANIE POSTAW PATRIOTYCZNYCH I TRADYCJI SZKOŁY
Cele:
- Wpajanie uczniom szacunku dla symboli narodowych, ojczyzny i tradycji szkoły.
- Wzmacnianie wśród uczniów poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodu, więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną.
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Szkoła rozwija postawy patriotyczne oraz tworzy i kultywuje tradycje narodowe I szkolne |
Poznawanie i kultywowanie historii własnego narodu, ważnych postaci historycznych, miejsc pamięci narodowej.
|
Uczniowie |
Wychowawcy, nauczyciele |
Wg planów pracy wychowawcy i planów dydaktycznych |
Poznawanie historii, zwyczajów i tradycji miejscowości i regionu
|
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Wg planów pracy wychowawcy |
|
Kultywowanie świąt państwowych i symboli narodowych |
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Wg kalendarza imprez i uroczystości szkolnych
|
|
Tworzenie i kultywowanie tradycji szkoły. |
Uczniowie, rodzice |
Wychowawcy, Nauczyciele, opiekunowie organizacji szkolnych
|
Wg kalendarza imprez i uroczystości szkolnych |
|
Dokumentowanie historii szkoły. |
Nauczyciele, uczniowie
|
Nauczyciele, administrator strony internetowej
|
Wg potrzeb |
|
Szkoła kształtuje pozytywny wizerunek i upowszechnia swoje osiągnięcia w środowisku |
Dbanie o wizerunek i mienie szkoły.
|
Uczniowie, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, nauczyciele, rodzice |
Na bieżąco |
Promocja szkoły w środowisku |
Uczniowie, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, nauczyciele, rodzice
|
Na bieżąco |
OBSZAR 7: KSZTAŁTOWANIE POSTAW MORALNYCH ZGODNIE Z OGÓLNIE PRZYJĘTYMI NORMAMI ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Cele:
- Kształtowanie postawy moralnej uczniów w oparciu o powszechnie uznane zasady i wartości.
- Przygotowywanie uczniów do dokonywania właściwych wyborów życiowych.
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uczniowie znają swoje prawa i obowiązki, przestrzegają ich w codziennym życiu szkolnym |
Egzekwowanie przestrzegania przez uczniów zapisów zawartych w dokumentach szkoły.
|
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele, rodzice |
Na bieżąco |
Uczniowie otrzymują właściwe wzorce postępowania do kształtowania wartościowych postaw moralnych
|
Dostarczanie uczniom właściwych wzorów postępowania.
|
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele rodzice |
Na bieżąco |
Kształtowanie świadomości przeżyć związanych z wojną i jej konsekwencjach dla zdrowia psychicznego.
|
Uczniowie, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, nauczyciele rodzice |
Wg potrzeb |
|
Uczniowie dostrzegają wartość każdego człowieka, szanują jego godność, wykazują tolerancję wobec odmienności innych ludzi i różnic światopoglądowych
|
Podejmowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych oraz znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej (działalność wolontariacka).
|
Uczniowie |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele, dyrekcja szkoły |
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
Uczenie tolerancji i budzenie szacunku wobec różnych religii, kultur, tradycji, szacunku wobec osób innej narodowości.
|
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Na bieżąco |
OBSZAR 8: POSTAWY SPOŁECZNE
Cele:
- Rozwijanie umiejętności interpersonalnych, komunikacyjnych.
- Kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich.
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa w szkole.
Standardy
|
Zadania
|
Objęci zadaniem
|
Odpowiedzialni
|
Termin realizacji
|
Uczniowie zachowują się zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami |
Zapoznanie z obowiązującymi w szkole zasadami zachowania się oraz normami współżycia społecznego. |
Uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Wg potrzeb
|
Wdrażanie i przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad zachowania się, poszanowania praw i potrzeb innych.
|
Uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Na bieżąco
|
|
Uczniowie potrafią właściwie komunikować się ze wszystkimi członkami społeczności szkolnej |
Wyposażenie w wiedzę i umiejętności na temat skutecznego komunikowania się. |
Uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Na bieżąco
|
Przestrzeganie właściwych relacji międzyludzkich w szkole i poza nią. |
Uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Na bieżąco
|
|
Wprowadzanie sposobów i form porozumiewania się z uczniami ukraińskimi, włączanie ich w życie szkoły, organizowanie wspólnego spędzania czasu podczas różnych, aranżowanych przez szkołę, sytuacji.
|
Uczniowie, wychowawcy, nauczyciele, rodzice |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog |
Wg potrzeb |
|
Uczniowie znają swoje prawa i obowiązki |
Zapoznanie z prawami dziecka wynikającymi z Konwencji o Prawach Dziecka. |
Uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
Poznanie i przestrzeganie obowiązków ucznia. |
Uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
|
Upowszechnianie informacji o instytucjach udzielających pomocy w przypadku łamania praw dziecka.
|
Uczniowie |
Wychowawcy klas, pedagog
|
Wg potrzeb
|
|
Rodzice i nauczyciele współdziałają w zapobieganiu problemom wychowawczym |
Wyposażanie w wiedzę i umiejętności z zakresu radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych |
Rodzice, nauczyciele |
Dyrekcja szkoły, wychowawcy, pedagog |
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
Angażowanie rodziców do rozwiązywania problemów wychowawczych.
|
Rodzice |
Dyrekcja szkoły, wychowawcy, pedagog
|
Na bieżąco |
|
Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie. Zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami potrafią rozwiązywać sytuacje problemowe.
|
Diagnozowanie sytuacji w zakresie bezpieczeństwa uczniów w szkole.
|
Uczniowie, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy klas, pedagog |
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
Budowanie poczucia bezpieczeństwa uczniów-uchodźców.
|
Uczniowie, rodzice, nauczyciele i inni pracownicy szkoły |
Wychowawcy klas, pedagog |
Wg potrzeb |
|
Kształcenie umiejętności nieagresywnego rozwiązywania konfliktów.
|
Uczniowie |
Wychowawcy klas, pedagog |
Wg planu pracy wychowawcy klasy i pedagoga |
|
Zapobieganie zachowaniom agresywnym i przemocy wobec innych. |
Uczniowie |
Wychowawcy klas, pedagog, osoby współpracujące ze szkołą
|
Na bieżąco |
OBSZAR 9: PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
Cele:
- Kształtowanie postaw wolnych od nałogów.
- Kształtowanie świadomości negatywnego działania środków psychoaktywnych.
- Kształtowanie postaw świadomego korzystania z Internetu i urządzeń multimedialnych.
Standard
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uczniowie znają konsekwencje zażywania środków uzależniających, niewłaściwego korzystania z Internetu i ich wpływu na zdrowie. Wiedzą, gdzie mogą uzyskać pomoc. Utrzymują właściwe kontakty z innymi użytkownikami sieci. |
1. Dostarczanie rzetelnej wiedzy o szkodliwości palenia papierosów i stosowania innych substancji uzależniających oraz możliwościach szukania pomocy.
|
Uczniowie |
Nauczyciele, wychowawcy klas, |
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
2. Kształtowanie postaw asertywnych wobec zażywania substancji uzależniających.
|
Uczniowie |
Wychowawcy klas, pedagog |
Na bieżąco |
|
3. Zintegrowanie całej społeczności szkolnej w działaniach zapobiegających uzależnieniom i przemocy. |
Rodzice, nauczyciele i instytucje działające na rzecz profilaktyki uzależnień
|
Dyrekcja szkoły, nauczyciele, pedagog |
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
|
4.Poznawanie metod radzenia sobie z własną i cudzą agresją.
|
Uczniowie |
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog |
Na bieżąco |
|
5. Zapobieganie zachowaniom związanym z cyberprzemocą.
|
Uczniowie |
Wychowawcy klas, pedagog |
Na bieżąco |
|
6. Realizacja ogólnopolskich programów profilaktycznych rekomendowanych przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Sanepid.
|
Wszyscy uczniowie, nauczyciele i rodzice |
Koordynatorzy poszczególnych programów, pedagog i wychowawcy |
Wg ustalonych terminów |
|
7. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie profilaktyki uzależnień.
|
Nauczyciele |
Dyrektor |
Wg potrzeb |
|
8. Współpraca z instytucjami i organizacjami prowadzącymi działalność w zakresie profilaktyki uzależnień.
|
Uczniowie |
Wychowawcy klas, pedagog |
Na bieżąco |
|
9.Realizacja skutecznych i sprawdzonych programów profilaktycznych, które pomogą zapobiec odreagowywaniu stresów czasu epidemii w szkodliwy sposób.
|
Uczniowie |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog |
Na bieżąco |
OBSZAR 10: PROMOCJA ZDROWEGO STYLU ŻYCIA.
Cele:
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów.
- Stosowanie zasad zdrowego stylu życia na co dzień.
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uczniowie prowadzą zdrowy styl życia. Przestrzegają zasad higieny. Mają wiedzę na temat prawidłowego odżywiania się i korzyści płynących z aktywności fizycznej oraz stosowania profilaktyki.
|
1. Wdrażanie uczniów do stosowania zasad zdrowego odżywiania i prawidłowej postawy ciała.
|
Uczniowie |
Opiekunowie Szkolnego Koła PCK, wszyscy nauczyciele |
Na bieżąco |
2. Udział w programach zdrowotnych finansowanych ze środków zewnętrznych. |
Uczniowie |
Dyrektor, Przewodniczący zespołu ds. profilaktyki |
Wg ustalonych terminów |
|
3. Przeciwdziałanie chorobom cywilizacyjnym. |
Uczniowie |
Nauczyciel przyrody, biologii, wychowania do życia w rodzinie, wychowawcy klas
|
Na bieżąco |
|
4. Promowanie zdrowego stylu życia, w tym właściwej organizacji czasu wolnego i aktywności fizycznej |
Uczniowie , nauczyciele |
Wychowawcy klas, nauczyciele prowadzący koła zainteresowań, nauczyciel świetlicy, dyrektor szkoły
|
Na bieżąco |
|
5 Kształtowanie sprawności fizycznej; uświadamianie znaczenia sportu w życiu; wzbudzanie motywacji do rozwijania indywidualnych predyspozycji sportowych; zachęcanie do podejmowania regularnej aktywności fizycznej. |
Uczniowie |
Nauczyciel wychowania fizycznego, wychowawcy |
Na bieżąco |
|
6. Wpajanie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń multimedialnych. |
Uczniowie |
Wychowawcy klas, nauczyciel informatyki, nauczyciel bibliotekarz
|
Na bieżąco |
OBSZAR 11: OCHRONA ŚRODOWISKA NATURALNEGO
CELE:
- Kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego, w tym upowszechnianie wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju.
- Motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska.
- Rozwijanie zainteresowań ekologią.
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uczniowie racjonalnie korzystają z zasobów przyrody.
Uczniowie znają zasady selektywnej zbiórki odpadów i recyklingu
|
1. Zapoznanie z obowiązującymi zasadami zbiórki surowców wtórnych i recyklingu.
|
Uczniowie |
wychowawcy klas, nauczyciele |
Wg planu pracy wychowawcy klasy |
2. Wdrażanie do poszanowania przyrody i jej zasobów. |
Uczniowie |
Nauczyciele biologii, chemii, przyrody, wychowawcy klas |
Na bieżąco |
|
3. Troska o stan środowiska naturalnego.
|
Uczniowie |
Nauczyciele
|
Na bieżąco |
|
4. Uświadomienie młodzieży konsekwencji degradacji środowiska naturalnego i konieczności podejmowania działań proekologicznych.
|
Uczniowie |
Koordynator konkursów o tematyce ekologicznej, nauczyciele
|
Na bieżąco |