Program wychowawczo-profilaktyczny
Szkoły Podstawowej
na lata 2022-2023
PODSTAWA PRAWNA
Zgodnie z art.26 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz.59) szkoła podstawowa od r. realizuje program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
Podstawa prawna:
Ponadto wykorzystano:
WPROWADZENIE DO PROGRAMU
Zadania wychowawcze szkoły są podporządkowane nadrzędnemu celowi, jakim jest wszechstronny rozwój ucznia w wymiarze emocjonalnym, społecznym, kulturalnym, moralnym, ekologicznym, zdrowotnym i intelektualnym. Szkoła jako środowisko wychowawcze ma za zadanie wspomagać uczniów w osiąganiu wszechstronnego rozwoju, kształtować postawy, umożliwić korygowanie deficytów w celu optymalizacji osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zapobiegać zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom i wsparcie uczniów w trudnych sytuacjach.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
ZADANIA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Założenia ogólne:
Działalność wychowawczo-profilaktyczna w naszej szkole polega na wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO:
STRATEGIE I METODY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Zadania:
EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU:
Uczniowie:
Nauczyciele:
Rodzice:
Nasza szkoła to miejsce, w którym każdy uczeń ma szansę stać się wartościowym człowiekiem. Przez odpowiednio przygotowany i realizowany program pracy wychowawczo-dydaktycznej, chcemy kształtować uczniów aktywnych, samodzielnych, którzy będą umieli poradzić sobie z problemami życiowymi. By umożliwić uczniom dalsze kształcenie i realizację własnych życiowych planów, stwarzamy w szkole warunki do ich właściwego rozwoju psychicznego, emocjonalnego i fizycznego.
Nauczyciele:
Tworzą i realizują programy wychowawcze, poszukują nowych, atrakcyjnych metod nauczania po to, aby absolwenci mogli w życiu prywatnym pełnić ważne i odpowiedzialne role, być przydatnymi dla kraju obywatelami.
Rodzice:
Biorą aktywny udział w życiu szkoły, wspierają jej działania i są przykładem pozytywnych zachowań dla swych dzieci. Pedagodzy pomagają i doradzają rodzicom w wychowaniu młodzieży.
Uczniowie:
W pełni wykorzystują swe możliwości nie tylko w czasie zajęć lekcyjnych, ale biorą także czynny udział w życiu społecznym, a szczególnie działają na rzecz pokrzywdzonych przez los. Odnoszą się do wszystkich z życzliwością i szacunkiem. Czują się związani ze środowiskiem lokalnym, kultywują tradycje i szanują dziedzictwo kulturowe regionu.
Dyrektor:
Właściwie zarządza finansami szkoły. Prawidłowo planuje i organizuje doskonalenie zawodowe nauczycieli. Dba o swych pracowników. Jest wobec nich wyrozumiały, ale i wymagający. Chętnie wprowadza innowacje w procesie nauczania, wychowania i zarządzania. Potrafi współpracować ze społecznością lokalną i organami administracji samorządowej. Promuje szkołę na zewnątrz.
Baza:
Szkoła posiada pracownie komputerowe z dostępem do Internetu, czytelnię multimedialną, świetlicę dla uczniów młodszych (I–III) oraz świetlicę dla uczniów starszych, stołówkę z zapleczem kuchennym, gabinet profilaktyki zdrowotnej, salę gimnastyczną z szatniami i natryskami, wewnętrzny i zewnętrzny plac zabaw, boisko wielofunkcyjne. Gabinety lekcyjne są wyposażone w nowoczesny sprzęt dydaktyczny, w tym sprzęt multimedialny, mają stałe łącze z internetem. Zaplecze socjalne zapewnia realizację potrzeb uczniów i pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny.
Jesteśmy szkołą, która stwarza warunki i klimat do wszechstronnego rozwoju osobowości młodego człowieka. Przygotowuje go do wyboru właściwych wartości, miejsca w rodzinie, społeczności lokalnej i państwie. W naszej pracy pedagogicznej odwołujemy się do 70-letniej tradycji szkoły i doświadczenia, co pozwala na zapewnienie celowej, mądrej i świadomej edukacji. Potrzeby uczniów ukierunkowują nasz sposób działania. Wszyscy nauczyciele są kompetentnymi pedagogami, dążącymi do samorozwoju i podnoszącymi ustawicznie swoje kwalifikacje oraz stosującymi nowoczesne metody nauczania.
Z uwagi na to, że jesteśmy szkołą wiejską, do której uczęszczają uczniowie z okolicznych miejscowości, pełnimy rolę ośrodka kultury dla wszystkich mieszkańców obwodu szkolnego. Aktywnie uczestniczymy w życiu społeczności lokalnej, znamy jej problemy i bierzemy udział w ich rozwiązywaniu.
Jesteśmy szkołą, która przekazuje wysoki poziom wiedzy i kształci umiejętności potrzebne do kontynuowania nauki na wyższym etapie kształcenia. Chcemy zapewnić uczniom odpowiedni poziom kształcenia i wychowania poprzez ciekawe zajęcia dydaktyczne oraz bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Stawiamy na pozytywną motywację uczenia się związaną z ciekawością poznawania świata, ludzi, samego siebie w aspekcie samorealizacji w przyszłej pracy zawodowej.
Nauczyciele przyjmują szczególną odpowiedzialność za wprowadzenie młodych ludzi do życia w społeczeństwie i kulturze polskiej.
Celem naszej szkoły jest kształcenie powierzonej nam młodzieży i wyposażenie jej w wiedzę i umiejętności niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie. Pragniemy, aby wszyscy nasi absolwenci kontynuowali naukę w szkołach ponadpodstawowych, a w przyszłości odpowiedzialnie i twórczo funkcjonowali w dorosłym życiu, by podołać wysokim wymaganiom wynikającym ze zmieniającej się rzeczywistości i stanu ludzkiej wiedzy.
W centrum naszych działań dydaktycznych znajduje się uczeń. Chcemy nauczyć go rozumieć otaczający go świat i samego siebie. W związku z tym pracujemy nad jego wszechstronnym rozwojem: intelektualnym, fizycznym i moralnym. Naszym podstawowym zadaniem jest kształtowanie pozytywnych form kontaktów między uczniami oraz uczniami i nauczycielami, a także innymi członkami najbliższego środowiska.
Szkoła rozwija model ucznia, który chce się uczyć i wie, czego i po co się uczy oraz krytycznie ocenia stan swojej wiedzy. Naszym uczniom zapewniamy rzetelną wiedzę przekazywaną im przez właściwie przygotowaną i doświadczoną kadrę pedagogów, która aktywnie wprowadza innowacje pedagogiczne w zakresie kształcenia, wychowania i nauczania. Jakość pracy szkoły poddawana jest corocznej ewaluacji wewnętrznej. Za wymierny wynik pracy nauczyciela przyjmujemy sukcesy jego uczniów w konkursach przedmiotowych, artystycznych i zawodach sportowych. Aby zapewnić wysoką jakość nauczania, na koniec każdej klasy przeprowadza się wewnętrzne badanie kompetencji, którego wyniki są szczegółowo analizowane, a następnie przekazywane uczniom i ich rodzicom.
Nauczyciele szkoły w Mostach utrzymują partnerskie stosunki z uczniami, a w sprawach konfliktowych dochodzą do porozumienia na drodze dyskusji, a nie narzucania swej woli. Kierują się w swym postępowaniu zasadami etyki zawodowej i wrażliwością na potrzeby młodzieży. Nasza szkoła służy społeczeństwu i przed nim ponosi odpowiedzialność w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej, której efektem będzie właściwe przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych. Opinie społeczności szkoły odgrywają dużą rolę w planowaniu jej pracy. Nauczyciele tak dobierają treści programowe, aby kształtować pluralizm światopoglądowy, tolerancję religijną i narodowościową oraz szacunek dla uznanych i ogólnie przyjętych wartości moralnych.
Szkoła podnosi atrakcyjność swej oferty edukacyjnej, organizując zajęcia pozalekcyjne, nie tylko w oparciu o przyznane środki finansowe, lecz wspólnie z Radą Rodziców prowadzi działania zmierzające do powiększenia budżetu szkoły. Szkoła pozyskuje fundusze unijne.
Zadaniem szkoły jest nie tylko dostarczanie wiedzy i umiejętności w zakresie tradycyjnych dyscyplin naukowych, ale także wspieranie poznawania mechanizmów kierujących demokratycznym społeczeństwem i gospodarką kraju.
Nasza szkoła zmierza do umocnienia poczucia tożsamości i wspólnoty narodowej, ochrony języka polskiego, szacunku dla polskiej tradycji i dziedzictwa kulturowego. Kształtuje wrażliwość estetyczną, umożliwiając uczestnictwo w kulturze regionalnej i ogólnopolskiej, ukazując jednocześnie zdobycze kultury światowej. Szkoła kształci w uczniach postawy proekologiczne, wpajając im miłość i szacunek do świata przyrody poprzez uczestnictwo w różnorodnych formach działalności edukacyjnej.
Szkoła podejmuje działania edukacyjne, a więc uczenie ważnych umiejętności psychospołecznych, np.: radzenie sobie ze stresem, właściwa komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów zgodnie z ogólnie przyjętymi normami, promowanie zdrowego stylu życia. Ważnym elementem tego rodzaju działań jest możliwość nawiązania bliskiego kontaktu z drugim człowiekiem. Nauczyciele dostarczają uczniom adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych. Znajomość ich konsekwencji spowoduje u ucznia podjęcie racjonalnego wyboru, a co za tym idzie zmianę postaw i zachowań.
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent naszej szkoły:
DIAGNOZA SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ
Każdego roku przeprowadzana jest diagnoza środowiska wychowawczego, analizuje się potrzeby i zasoby szkoły z zakresu wychowania i profilaktyki w szkole na podstawie:
- obserwacji bieżących zachowań uczniów na terenie szkoły, uwag wpisanych do dziennika
- półrocznych sprawozdań opracowanych przez wychowawcę, opiekunów organizacji, przewodniczących zespołów wychowawczych i pedagoga szkolnego.
W wyniku diagnozy i ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego wyłoniono następujące obszary problemowe:
KRYTERIA EFEKTYWNOŚCI
ZADANIA I OBOWIĄZKI PODMIOTÓW REALIZUJĄCYCH PROGRAM
Dyrektor szkoły:
Pedagog szkolny:
Nauczyciel:
Wychowawca klasy:
Rodzice:
W oparciu o pięcioletni program wychowawczo-profilaktyczny, powołany przez dyrektora szkoły zespół nauczycieli, opracowuje roczny plan pracy, w którym uwzględnia się działania wychowawcze i profilaktyczne.
OBSZARY, STANDARDY, ZADANIA
OBSZAR 1: WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Cele:
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
W planowaniu i organizacji działań wychowawczo-dydaktycznych uczestniczą rodzice uczniów. |
Zachęcanie rodziców do uczestnictwa w życiu szkoły. |
Rodzice, uczniowie
|
Wychowawcy, dyrekcja szkoły
|
Wg kalendarza imprez szkolnych i klasowych
|
Podejmowanie wspólnych inicjatyw w zakresie rozwiązywania trudności lub eliminowania zagrożeń.
|
Rodzice, uczniowie
|
Wychowawcy, dyrekcja szkoły, pedagog
|
Wg potrzeb |
|
Rodzice inicjują i współorganizują czas wolny swoich dzieci |
Włączanie rodziców w organizację czasu wolnego uczniów. |
Rodzice
|
Wychowawcy, pedagog |
Zgodnie z planem pracy wychowawcy
|
Szkoła podejmuje działania integrujące lokalną społeczność |
Współpraca z organizacjami pozarządowymi, instytucjami i zakładami pracy działającymi w lokalnym środowisku.
|
Uczniowie, rodzice, przedstawiciele lokalnego środowiska
|
Dyrekcja, wychowawcy |
Wg potrzeb
|
OBSZAR 2: BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY UCZNIÓW
Cele:
Standardy |
Zadania |
Objęci zadaniem
|
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Bezpieczna szkoła sprzyja właściwemu rozwojowi dziecka. Uczniowie dbają o bezpieczeństwo własne oraz innych osób. |
Ochrona społeczności szkolnej przed zachorowaniem na
|
Rodzice, uczniowie, nauczyciele |
Dyrekcja, nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
Na bieżąco |
Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i poza nią.
|
Rodzice |
Wychowawcy, zespół ds. profilaktyki, pedagog |
Wg harmonogramu planu pracy wychowawcy klasy |
|
Upowszechnianie informacji o instytucjach udzielających pomocy osobom zagrożonym.
|
Rodzice
|
Pedagog |
Wg potrzeb |
|
Stosowanie zasad higieny pracy i ergonomii w pracy szkoły. |
Uczniowie
|
Wychowawcy, pedagog, dyrekcja szkoły, koordynator ds. bezpieczeństwa, społ. insp. pracy
|
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
|
Stosowanie zasad bezpieczeństwa w praktyce. |
Uczniowie
|
Wychowawcy, koordynator ds. bezpieczeństwa, SIP
|
Na bieżąco |
|
Realizacja programów profilaktycznych rekomendowanych przez instytucje i organizacje wspierające oświatę.
|
Uczniowie
|
Pedagog, wychowawcy |
Wg harmonogramu danego programu |
|
Troska o zdrowie i kondycję psychiczną uczniów.
|
Uczniowie |
Nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
Na bieżąco |
OBSZAR 3: KSZTAŁTOWANIE POSTAW OBYWATELSKICH. ROZWIJANIE SAMORZĄDNOŚCI WŚRÓD UCZNIÓW
Cele:
Standardy |
Zadania
|
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uczniowie aktywnie i twórczo uczestniczą w życiu szkoły, pełnią role społeczne i obywatelskie |
Włączenie uczniów w procesy podejmowania decyzji i upowszechnianie aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły
|
Uczniowie, nauczyciele |
Nauczyciele |
Wrzesień |
Zachęcanie uczniów do pełnienia ról społecznych
|
Uczniowie, nauczyciele |
Wychowawcy, nauczyciele |
Wrzesień |
|
Promowanie aktywnej postawy uczniowskiej
|
Uczniowie, nauczyciele |
Wychowawcy, Nauczyciele, pedagog |
Cały rok
|
OBSZAR 4: TWORZENIE PRZYJAZNEGO KLIMATU W SZKOLE
Cele:
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uczniowie są współodpowiedzialni za klimat i atmosferę panującą w szkole |
Badanie samopoczucia uczniów w szkole.
|
Uczniowie, nauczyciele |
Nauczyciele, pedagog |
Październik, luty |
Ustalenie i respektowanie zasad tworzenia właściwych stosunków między członkami społeczności szkolnej.
|
Uczniowie, nauczyciele |
Wychowawcy, nauczyciele |
Na bieżąco |
|
Udział uczniów w różnych formach zajęć oraz uroczystościach klasowych i szkolnych integrujących grupę lub zespół klasowy.
|
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Wg harmonogramu imprez szkolnych i klasowych |
|
Działania mające na celu ponowną integrację uczniów oraz uczniów i nauczycieli oraz zbudowanie dobrych relacji.
|
Uczniowie, nauczyciele |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog |
Na bieżąco |
|
Podejmowanie działań stwarzających warunki do poznania przez uczniów polskich i ukraińskich kultur obydwu krajów, ukazania różnic i podobieństw łączących Ukraińców i Polaków, wyjaśniania tradycji, obrzędów, zwyczajów i ważnych dla obydwu krajów wydarzeń.
|
Uczniowie, nauczyciele, rodzice |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog. |
Na bieżąco |
OBSZAR 5: WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH
Cele:
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Szkoła zapewnia rozwój uczniom zdolnym, stwarza warunki do rozwoju indywidualnych talentów i uzdolnień
|
Rozpoznawanie uzdolnień uczniów. |
Uczniowie |
Pedagog, nauczyciele wychowawcy |
Na bieżąco |
Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w zakresie diagnozowania i określania form wsparcia.
|
Uczniowie |
Pedagog, nauczyciele wychowawcy |
Na bieżąco |
|
Rozwijanie zainteresowań i zamiłowań uczniów. |
Uczniowie
|
Nauczyciele |
Na bieżąco |
|
Umożliwienie uczniom weryfikowania wiedzy i umiejętności poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju konkursach i zawodach sportowych
|
Uczniowie
|
Nauczyciele |
Wg harmonogramów konkursów |
|
Promowanie osiągnięć uczniów.
|
Uczniowie
|
Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele |
Na bieżąco |
|
Realizowanie projektów edukacyjnych pod kierunkiem nauczycieli i samodzielnie.
|
Uczniowie |
Wychowawcy, nauczyciele |
Zgodnie z harmonogramem projektów |
|
Udział w innowacjach pedagogicznych. |
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Zgodnie z harmonogramem innowacji |
|
Szkoła wspiera uczniów z trudnościami edukacyjnymi |
Diagnozowanie uczniów z trudnościami edukacyjnymi.
|
Uczniowie
|
Wychowawcy, pedagog |
Zgodnie z potrzebami |
Objęcie uczniów pomocą psychologiczną –pedagogiczną. |
Uczniowie
|
Pedagog, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, dyrektor, nauczyciele
|
Zgodnie z potrzebami |
|
Motywowanie uczniów do zwiększonego wysiłku. |
Uczniowie
|
Wychowawcy nauczyciele przedmiotu
|
Na bieżąco |
|
Współpraca z rodzicami i wsparcie ich działań w zakresie udzielania pomocy uczniom w nauce.
|
Rodzice i uczniowie |
Wychowawcy, pedagog, nauczyciele |
Na bieżąco |
|
Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w zakresie diagnozowania i określania form wsparcia.
|
Uczniowie
|
Pedagog, wychowawcy |
Zgodnie z potrzebami |
|
Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudnościami w kontaktach z rówieśnikami.
|
Uczniowie
|
Pedagog, wychowawcy |
Zgodnie z potrzebami |
|
Dostosowanie wymagań związanych z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności nauczania zdalnego.
|
Uczniowie |
Dyrekcja szkoły, nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
Na bieżąco |
|
Szkoła wspiera rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno- wychowawczych |
Organizowanie pomocy rodzicom w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno- wychowawczych.
|
Rodzice
|
Wychowawcy, pedagog, dyrekcja szkoły |
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
Informowanie rodziców uczniów z Ukrainy, jakiego wsparcia może udzielić szkoła oraz do jakich osób, instytucji, urzędów mogą się zwrócić o pomoc. Wskazywanie im sposobów radzenia sobie w trudnej sytuacji, zarządzania emocjami.
|
Rodzice uczniów-uchodźców |
Wychowawcy, pedagog, dyrekcja szkoły |
Wg potrzeb |
|
Kadra pedagogiczna szkoły posiada odpowiednie kwalifikacje i umiejętności, umożliwiające realizację zadań dydaktyczno-wychowawczych
|
Uzupełnianie i zdobywanie dodatkowych kwalifikacji przez nauczycieli w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
Nauczyciele |
Dyrektor, lider Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli |
Zgodnie z planem Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli |
OBSZAR 6: KSZTAŁTOWANIE POSTAW PATRIOTYCZNYCH I TRADYCJI SZKOŁY
Cele:
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Szkoła rozwija postawy patriotyczne oraz tworzy i kultywuje tradycje narodowe I szkolne |
Poznawanie i kultywowanie historii własnego narodu, ważnych postaci historycznych, miejsc pamięci narodowej.
|
Uczniowie |
Wychowawcy, nauczyciele |
Wg planów pracy wychowawcy i planów dydaktycznych |
Poznawanie historii, zwyczajów i tradycji miejscowości i regionu
|
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Wg planów pracy wychowawcy |
|
Kultywowanie świąt państwowych i symboli narodowych |
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Wg kalendarza imprez i uroczystości szkolnych
|
|
Tworzenie i kultywowanie tradycji szkoły. |
Uczniowie, rodzice |
Wychowawcy, Nauczyciele, opiekunowie organizacji szkolnych
|
Wg kalendarza imprez i uroczystości szkolnych |
|
Dokumentowanie historii szkoły. |
Nauczyciele, uczniowie
|
Nauczyciele, administrator strony internetowej
|
Wg potrzeb |
|
Szkoła kształtuje pozytywny wizerunek i upowszechnia swoje osiągnięcia w środowisku |
Dbanie o wizerunek i mienie szkoły.
|
Uczniowie, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, nauczyciele, rodzice |
Na bieżąco |
Promocja szkoły w środowisku |
Uczniowie, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, nauczyciele, rodzice
|
Na bieżąco |
OBSZAR 7: KSZTAŁTOWANIE POSTAW MORALNYCH ZGODNIE Z OGÓLNIE PRZYJĘTYMI NORMAMI ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Cele:
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uczniowie znają swoje prawa i obowiązki, przestrzegają ich w codziennym życiu szkolnym |
Egzekwowanie przestrzegania przez uczniów zapisów zawartych w dokumentach szkoły.
|
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele, rodzice |
Na bieżąco |
Uczniowie otrzymują właściwe wzorce postępowania do kształtowania wartościowych postaw moralnych
|
Dostarczanie uczniom właściwych wzorów postępowania.
|
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele rodzice |
Na bieżąco |
Kształtowanie świadomości przeżyć związanych z wojną i jej konsekwencjach dla zdrowia psychicznego.
|
Uczniowie, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy, nauczyciele rodzice |
Wg potrzeb |
|
Uczniowie dostrzegają wartość każdego człowieka, szanują jego godność, wykazują tolerancję wobec odmienności innych ludzi i różnic światopoglądowych
|
Podejmowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych oraz znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej (działalność wolontariacka).
|
Uczniowie |
Wychowawcy, rodzice, nauczyciele, dyrekcja szkoły |
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
Uczenie tolerancji i budzenie szacunku wobec różnych religii, kultur, tradycji, szacunku wobec osób innej narodowości.
|
Uczniowie
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Na bieżąco |
OBSZAR 8: POSTAWY SPOŁECZNE
Cele:
Standardy
|
Zadania
|
Objęci zadaniem
|
Odpowiedzialni
|
Termin realizacji
|
Uczniowie zachowują się zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami |
Zapoznanie z obowiązującymi w szkole zasadami zachowania się oraz normami współżycia społecznego. |
Uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Wg potrzeb
|
Wdrażanie i przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad zachowania się, poszanowania praw i potrzeb innych.
|
Uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Na bieżąco
|
|
Uczniowie potrafią właściwie komunikować się ze wszystkimi członkami społeczności szkolnej |
Wyposażenie w wiedzę i umiejętności na temat skutecznego komunikowania się. |
Uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Na bieżąco
|
Przestrzeganie właściwych relacji międzyludzkich w szkole i poza nią. |
Uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Na bieżąco
|
|
Wprowadzanie sposobów i form porozumiewania się z uczniami ukraińskimi, włączanie ich w życie szkoły, organizowanie wspólnego spędzania czasu podczas różnych, aranżowanych przez szkołę, sytuacji.
|
Uczniowie, wychowawcy, nauczyciele, rodzice |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog |
Wg potrzeb |
|
Uczniowie znają swoje prawa i obowiązki |
Zapoznanie z prawami dziecka wynikającymi z Konwencji o Prawach Dziecka. |
Uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
Poznanie i przestrzeganie obowiązków ucznia. |
Uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog
|
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
|
Upowszechnianie informacji o instytucjach udzielających pomocy w przypadku łamania praw dziecka.
|
Uczniowie |
Wychowawcy klas, pedagog
|
Wg potrzeb
|
|
Rodzice i nauczyciele współdziałają w zapobieganiu problemom wychowawczym |
Wyposażanie w wiedzę i umiejętności z zakresu radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych |
Rodzice, nauczyciele |
Dyrekcja szkoły, wychowawcy, pedagog |
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
Angażowanie rodziców do rozwiązywania problemów wychowawczych.
|
Rodzice |
Dyrekcja szkoły, wychowawcy, pedagog
|
Na bieżąco |
|
Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie. Zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami potrafią rozwiązywać sytuacje problemowe.
|
Diagnozowanie sytuacji w zakresie bezpieczeństwa uczniów w szkole.
|
Uczniowie, rodzice, nauczyciele |
Wychowawcy klas, pedagog |
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
Budowanie poczucia bezpieczeństwa uczniów-uchodźców.
|
Uczniowie, rodzice, nauczyciele i inni pracownicy szkoły |
Wychowawcy klas, pedagog |
Wg potrzeb |
|
Kształcenie umiejętności nieagresywnego rozwiązywania konfliktów.
|
Uczniowie |
Wychowawcy klas, pedagog |
Wg planu pracy wychowawcy klasy i pedagoga |
|
Zapobieganie zachowaniom agresywnym i przemocy wobec innych. |
Uczniowie |
Wychowawcy klas, pedagog, osoby współpracujące ze szkołą
|
Na bieżąco |
OBSZAR 9: PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
Cele:
Standard
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uczniowie znają konsekwencje zażywania środków uzależniających, niewłaściwego korzystania z Internetu i ich wpływu na zdrowie. Wiedzą, gdzie mogą uzyskać pomoc. Utrzymują właściwe kontakty z innymi użytkownikami sieci. |
1. Dostarczanie rzetelnej wiedzy o szkodliwości palenia papierosów i stosowania innych substancji uzależniających oraz możliwościach szukania pomocy.
|
Uczniowie |
Nauczyciele, wychowawcy klas, |
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
2. Kształtowanie postaw asertywnych wobec zażywania substancji uzależniających.
|
Uczniowie |
Wychowawcy klas, pedagog |
Na bieżąco |
|
3. Zintegrowanie całej społeczności szkolnej w działaniach zapobiegających uzależnieniom i przemocy. |
Rodzice, nauczyciele i instytucje działające na rzecz profilaktyki uzależnień
|
Dyrekcja szkoły, nauczyciele, pedagog |
Wg harmonogramu planu pracy szkoły |
|
4.Poznawanie metod radzenia sobie z własną i cudzą agresją.
|
Uczniowie |
Nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog |
Na bieżąco |
|
5. Zapobieganie zachowaniom związanym z cyberprzemocą.
|
Uczniowie |
Wychowawcy klas, pedagog |
Na bieżąco |
|
6. Realizacja ogólnopolskich programów profilaktycznych rekomendowanych przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Sanepid.
|
Wszyscy uczniowie, nauczyciele i rodzice |
Koordynatorzy poszczególnych programów, pedagog i wychowawcy |
Wg ustalonych terminów |
|
7. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie profilaktyki uzależnień.
|
Nauczyciele |
Dyrektor |
Wg potrzeb |
|
8. Współpraca z instytucjami i organizacjami prowadzącymi działalność w zakresie profilaktyki uzależnień.
|
Uczniowie |
Wychowawcy klas, pedagog |
Na bieżąco |
|
9.Realizacja skutecznych i sprawdzonych programów profilaktycznych, które pomogą zapobiec odreagowywaniu stresów czasu epidemii w szkodliwy sposób.
|
Uczniowie |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog |
Na bieżąco |
OBSZAR 10: PROMOCJA ZDROWEGO STYLU ŻYCIA.
Cele:
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uczniowie prowadzą zdrowy styl życia. Przestrzegają zasad higieny. Mają wiedzę na temat prawidłowego odżywiania się i korzyści płynących z aktywności fizycznej oraz stosowania profilaktyki.
|
1. Wdrażanie uczniów do stosowania zasad zdrowego odżywiania i prawidłowej postawy ciała.
|
Uczniowie |
Opiekunowie Szkolnego Koła PCK, wszyscy nauczyciele |
Na bieżąco |
2. Udział w programach zdrowotnych finansowanych ze środków zewnętrznych. |
Uczniowie |
Dyrektor, Przewodniczący zespołu ds. profilaktyki |
Wg ustalonych terminów |
|
3. Przeciwdziałanie chorobom cywilizacyjnym. |
Uczniowie |
Nauczyciel przyrody, biologii, wychowania do życia w rodzinie, wychowawcy klas
|
Na bieżąco |
|
4. Promowanie zdrowego stylu życia, w tym właściwej organizacji czasu wolnego i aktywności fizycznej |
Uczniowie , nauczyciele |
Wychowawcy klas, nauczyciele prowadzący koła zainteresowań, nauczyciel świetlicy, dyrektor szkoły
|
Na bieżąco |
|
5 Kształtowanie sprawności fizycznej; uświadamianie znaczenia sportu w życiu; wzbudzanie motywacji do rozwijania indywidualnych predyspozycji sportowych; zachęcanie do podejmowania regularnej aktywności fizycznej. |
Uczniowie |
Nauczyciel wychowania fizycznego, wychowawcy |
Na bieżąco |
|
6. Wpajanie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń multimedialnych. |
Uczniowie |
Wychowawcy klas, nauczyciel informatyki, nauczyciel bibliotekarz
|
Na bieżąco |
OBSZAR 11: OCHRONA ŚRODOWISKA NATURALNEGO
CELE:
Standardy
|
Zadania |
Objęci zadaniem |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uczniowie racjonalnie korzystają z zasobów przyrody.
Uczniowie znają zasady selektywnej zbiórki odpadów i recyklingu
|
1. Zapoznanie z obowiązującymi zasadami zbiórki surowców wtórnych i recyklingu.
|
Uczniowie |
wychowawcy klas, nauczyciele |
Wg planu pracy wychowawcy klasy |
2. Wdrażanie do poszanowania przyrody i jej zasobów. |
Uczniowie |
Nauczyciele biologii, chemii, przyrody, wychowawcy klas |
Na bieżąco |
|
3. Troska o stan środowiska naturalnego.
|
Uczniowie |
Nauczyciele
|
Na bieżąco |
|
4. Uświadomienie młodzieży konsekwencji degradacji środowiska naturalnego i konieczności podejmowania działań proekologicznych.
|
Uczniowie |
Koordynator konkursów o tematyce ekologicznej, nauczyciele
|
Na bieżąco |
„Choćbyśmy nawet mogli stać się uczonymi uczonością drugich, mądrzy możemy być jedynie własną mądrością.”
72-132 Mosty
Mosty 4