PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA
OBOWIĄZUJĄCE
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM
W MOSTACH
Podstawa prawna :
Cel główny:
Uzasadnieniem wprowadzenia niniejszych procedur jest troska o zdrowie i bezpieczeństwo każdego dziecka objętego opieką w naszym Przedszkolu. W sytuacjach trudnych oraz zagrażających bezpieczeństwu dziecka nauczyciele i pozostały personel Przedszkola są zobowiązani postępować zgodnie z przyjętymi procedurami. Rodzice zobowiązani są do zapoznania się i przestrzegania niniejszego dokumentu.
Osoby, których dotyczą procedury:
Do przestrzegania procedur zobowiązani są wszyscy pracownicy Przedszkola, Wicedyrektor oraz Rodzice.
Obowiązki, odpowiedzialność, upoważnienia osób realizujących zadanie, które jest przedmiotem procedury:
Wicedyrektor – ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny w Przedszkolu; zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez Przedszkole poza budynkiem Przedszkola; kontroluje obiekty należące do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów; sporządza protokoły z kontroli obiektów; odpowiada za jakość pracy pracowników, za organizację pracy; opracowuje procedury i instrukcje związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom.
Nauczyciele – są zobowiązani do nadzoru nad dziećmi przebywającymi w Przedszkolu oraz do rzetelnego realizowania zadań związanych z powierzonym stanowiskiem; zapewniają opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze bezpieczeństwa; upowszechniają wśród dzieci wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtują właściwe postawy wobec zdrowia, zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych; są zobowiązani do przestrzegania przepisów prawa ogólnego i wewnętrznego. Inni pracownicy przedszkola – są zobowiązani do rzetelnego realizowania zadań związanych z powierzonym stanowiskiem oraz z funkcją opiekuńczą i wychowawczą przedszkola; pomagają nauczycielom w codziennej pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej; są zobowiązani do przestrzegania przepisów prawa ogólnego i wewnętrznego.
Rodzic - w trosce o bezpieczeństwo własnego dziecka, powinni znać procedury zapewnienia bezpieczeństwa obowiązujące w Przedszkolu; w tym zakresie powinni także współpracować z Wicedyrektorem, wychowawcami swojego dziecka oraz innymi pracownikami Przedszkola.
Sposób prezentacji procedur:
każdego roku we wrześniu.
Dokonywanie zmian w procedurach:
Wszelkich zmian w opracowanych procedurach dotyczących bezpieczeństwa dzieci może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Pedagogicznej Wicedyrektor Przedszkola. Wnioskodawcą zmian może być także Rada Rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
Wykaz procedur:
poza terenem przedszkola- str. 21
którego jest stosowana przemoc w rodzinie lub mają miejsce zachowania agresywne – str. 25
15.Procedura postępowania w przypadku identyfikowania zagrożenia wybuchu gazu – str. 41
Procedura nr 1.
PROCEDURA BEZPIECZNEGO POBYTU DZIECKA
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM
W MOSTACH.
Rodzice (opiekunowie prawni): przyprowadzają do przedszkola dziecko zgodnie z godziną zadeklarowaną w umowie, pozostawiają je pod opieką nauczyciela oraz odbierają w ustalonym w umowie czasie, najpóźniej jednak do godz. 16.00.
Nauczyciele: muszą mieć świadomość swojej odpowiedzialności za życie i zdrowie powierzonych opiece dzieci. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków powinna być priorytetem wszelkich ich działań. Pracownicy przedszkola: ponoszą współodpowiedzialność za bezpieczny pobyt dziecka w Przedszkolu, zwracają uwagę na bezkonfliktową i bezpieczną zabawę dzieci oraz ich zgodne korzystanie z zabawek, odpowiadają za stan zabawek i sprzętu w sali.
Wicedyrektor: jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom i pracownikom poczucia bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
Opis procedury:
1.Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wiek dzieci, ich możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych. Zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem.
2.Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
3.Przedszkole zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym.
4.Nauczyciel jest świadomy odpowiedzialności za życie i zdrowie dzieci jaka na nim spoczywa, a w przypadku ich narażenia ponosi za to pełną odpowiedzialność dyscyplinarną. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków powinna być priorytetem wszelkich jego działań.
5.Dzieci są przyprowadzane do Przedszkola przez rodziców bądź inne osoby przez nich upoważnione od godz. 6.30. Rodzice są poinformowani o sposobie przyprowadzania i odbierania dziecka z Przedszkola. Rozbierają dziecko w szatni, oddają pod opiekę bezpośrednio nauczycielce pełniącej dyżur w sali.
6.Od godz. 7.30 czynne są już wszystkie grupy.
7.Każda grupa wiekowa powierzona jest opiece jednego lub dwóch nauczycieli, sprawowanej zgodnie z ustalonym w arkuszu organizacyjnym czasem pracy oddziału.
8.Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci w grupie bez opieki.
9.Podczas pobytu w Przedszkolu dzieci są objęte ciągłym dozorem i opieką. Dzieciom przebywającym w sali, nie wolno wychodzić z niej samowolnie, bez powodu i dozoru. Nie wolno także samowolnie wychodzić z budynku Przedszkola. Dziecko przez cały czas powinno być otoczone opieką nauczyciela lub upoważnionego pracownika Przedszkola.
10.W pierwszych dniach pobytu w przedszkolu nauczyciel zapoznaje dzieci z rozkładem pomieszczeń przedszkolnych, z zasadami bezpiecznego korzystania z urządzeń w ogrodzie. Ustala się normy i zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu i pomieszczeń Przedszkola.
11.Nauczyciele obserwują dzieci podczas zabaw, kierują zabawą lub ją inspirują. ingerują kiedy dochodzi do konfliktów między dziećmi, jeśli nie są w stanie same ich rozwiązać. W czasie zabaw dowolnych nauczyciel zwraca przede wszystkim uwagę na bezpieczeństwo dzieci, odpowiada za stan zabawek i sprzętu, którym bawią się dzieci.
12.Nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, systematycznie wdraża dzieci do zgodnej zabawy, do przestrzegania zasad zgodnego współżycia z rówieśnikami, uczestniczy w zabawach dzieci. Zapoznaje dzieci i ich rodziców z systemem motywacji, nagradzania i ponoszenia konsekwencji zachowania.
13.Ustalone z dziećmi zasady stanowią tzw. Kodeks Grupy, który zamieszczony jest w widocznym miejscu w każdej sali.
14.W trakcie prowadzonych zajęć (bez względu na miejsce: sala zabaw, ogród przedszkolny, inne) nauczyciel skupia się na pracy i opiece nad dziećmi. Wszelkie sprawy związane np. z organizacją i przygotowaniem zajęć, załatwianiem spraw służbowych z Wicedyrektorem lub innymi pracownikami Przedszkola nauczyciel obowiązany jest załatwiać po godzinach wynikających z rozkładu zajęć. Omawianie z rodzicami spraw dotyczących dzieci nauczyciel stara się prowadzić po zajęciach lub podczas konsultacji indywidualnych.
15.Przebieg zajęć obowiązkowych i ćwiczeń ruchowych nauczyciel winien starannie przemyśleć pod kątem bezpieczeństwa dzieci, aby przewidzieć ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.
16.W trakcie zajęć z dziećmi nie wolno pozostawić grupy bez nadzoru. Gdy nauczyciel musi wyjść, np. do telefonu, toalety, grupą powinien zająć się inny nauczyciel lub pomoc nauczyciela. Nauczyciel powinien ograniczyć swoją nieobecność do minimum.
17.Planowanie, organizacja i przebieg wycieczek powinny być zgodne z obowiązującym w Przedszkolu regulaminem wycieczek i spacerów.
19.Podczas pobytu dzieci w ogrodzie przedszkolnym, zajęcia i zabawy odbywają się na wyznaczonym terenie, z wykorzystaniem sprzętu dostosowanego do potrzeb i możliwości dzieci, pod stałą opieką nauczycieli, pomocy nauczyciela i pracowników obsługi.
20.Przed każdym wyjściem na przedszkolny plac zabaw wyznaczony pracownik ma obowiązek sprawdzić, czy urządzenia ogrodowe są sprawne i nie stanowią zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci.
21.W przypadku odbierania dziecka podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym, nauczyciel wymaga od rodzica i dziecka, aby fakt odebrania dziecka był zgłoszony nauczycielce opiekującej się dzieckiem.
22.Odbiór dzieci z przedszkola jest możliwy wyłącznie przez rodziców lub inne osoby pełnoletnie przez nich upoważnione pisemnie. Zakaz odbierania dziecka przez któregoś z rodziców musi być potwierdzone orzeczeniem sądowym.
23.Odbiór dziecka nastąpi po wcześniejszym okazaniu przez wyznaczoną osobę dowodu osobistego lub innego dowodu tożsamości.
24.Nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej wskazuje, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (np. agresywne zachowanie, nietrzeźwość). Personel Przedszkola ma wówczas obowiązek zatrzymać dziecko w Przedszkolu do czasu wyjaśnienia sprawy. W tym przypadku należy wezwać drugiego rodzica, opiekuna prawnego dziecka lub upoważnioną osobę. Jeżeli jest to niemożliwe personel Przedszkola ma prawo wezwać Policję.
27.W razie wystąpienia wypadku dziecka na terenie Przedszkola lub poza nim nauczyciel jest obowiązany natychmiast powiadomić Wicedyrektora oraz:
28.Procedura powypadkowa określona jest w odrębnych dokumentach.
31.Przedszkole pośredniczy w rocznym ubezpieczeniu dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków. Rodzice, którzy nie wyrażają zgody na ubezpieczenie dziecka, zobowiązani są złożyć na piśmie odmowę ubezpieczenia lub oświadczenie o indywidualnym ubezpieczeniu dziecka.
33.Nauczyciel jest zobowiązany natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dla innych.
34.Nauczyciel jest zobowiązany zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie
Przedszkola i zawiadomić o tym Wicedyrektora.
Procedura nr 2
PROCEDURA PRZYPROWADZANIA
I ODBIERANIA DZIECKA
Z PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO
W MOSTACH.
Cel procedury
Określenie szczegółowych obowiązków rodziców i nauczycieli podczas przyprowadzania do przedszkola i odbierania z przedszkola dzieci przez rodziców (opiekunów prawnych) lub upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
Zakres procedury
Procedura dotyczy nadzoru nad dziećmi od momentu wyjścia z rodzicami z domu do Przedszkola do momentu odebrania dziecka z Przedszkola, czyli przekazania go w ręce rodziców.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Rodzice (opiekunowie prawni): są zobowiązani powierzyć dziecko pod opiekę nauczyciela. Rodzice bądź inne osoby dorosłe przez nich upoważnione odbierają dziecko z Przedszkola.
Nauczyciel: bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia do sali do momentu odebrania go przez rodziców.
Personel przedszkola: ponosi współodpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka od momentu wejścia do sali do momentu odebrania go przez rodziców.
Opis procedury
1.Rodzice powierzają dziecko nauczycielowi, który od chwili przejęcia dziecka pod opiekę bierze za nie pełną odpowiedzialność; -dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane przez rodziców lub osoby uprawnione. W szczególnych przypadkach Wicedyrektor wyraża zgodę na odbiór dziecka przez osobę nieletnią na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez rodziców dziecka; -odpowiedzialność za dziecko odbierane z Przedszkola przez osobę niepełnoletnią ponoszą rodzice, którzy takie upoważnienie wydali; -pisemne upoważnienie rodzica do odbioru dziecka z Przedszkola przez osobę przez niego uprawnioną.
2.Upoważnienie takie jest skuteczne przez cały okres uczęszczania dziecka do Przedszkola, jednakże rodzic może w każdej chwili je zmienić.
3.Jednorazowe upoważnienie winno zawierać dane określone jak wyżej i być potwierdzone telefonicznie przez rodzica.
4.Osoba upoważniona winna okazać nauczycielowi pisemną zgodę rodzica oraz swój dowód tożsamości.
5.Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
6.Rodzic lub osoba upoważniona osobiście komunikuje nauczycielowi chęć odebrania dziecka z Przedszkola lub ogrodu przedszkolnego;
7.Osoba odbierająca dziecko z Przedszkola będąca w stanie nietrzeźwym nie będzie mogła go odebrać.
9.Rodzice lub osoby uprawnione są zobowiązani do odbioru dziecka w godzinie zadeklarowanej w umowie zawartej z Przedszkolem, najpóźniej jednak do godziny 16.00.
10.W przypadku nieodebrania dziecka w godzinach pracy Przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców bądź osoby upoważnione o konieczności odebrania dziecka; w przypadku braku kontaktu z rodzicami lub upoważnionymi osobami pod wskazanymi numerami telefonów nauczyciel oczekuje z dzieckiem w Przedszkolu do godz. 17.00. Po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia najbliższy Komisariat Policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami lub osobami uprawnionymi do odbioru dziecka w celu podjęcia dalszych działań prawnych.
11.Z przebiegu zaistniałej sytuacji sporządza się protokół zdarzenia podpisany przez świadków, który przekazuje się Wicedyrektorowi.
12.Rodzice dzieci dowożonych autobusem szkolnym mają obowiązek odebrania dzieci o ustalonej porze w harmonogramie dowozów od osoby sprawującej nadzór nad dziećmi dowożonymi w autobusie szkolnym.
13.W sytuacji, gdy na dziecko dowożone autobusem szkolnym nie jest odebrane przez rodzica bądź osobę upoważniona do odbioru dziecka w miejscowości, do której dziecko jest dowożone, osoba upoważniona do opieki nad dziećmi dowożonymi ponownie odwozi dziecko do Przedszkola i przekazuje je pod opiekę nauczyciela grupy.
14.Rodzic, który nie odebrał dziecka dowożonego autobusem szkolnym w miejscowości, do której dziecko jest dowożone odbiera dziecko z Przedszkola do godziny 16.00.
15.Rodzic ma obowiązek wcześniejszego poinformowania nauczyciela o braku możliwości odbioru dziecka lub odbioru dziecka dowożonego autobusem szkolnym i ustaleniu z nauczycielem godziny odbioru dziecka z Przedszkola nie później jednak niż w godzinach pracy Przedszkola.
16.Nauczyciel lub osoba sprawująca opiekę na dziećmi dowożonymi może odmówić wydania dziecka rodzicowi, bądź osobie upoważnionej do odbioru dziecka, gdy stan tej osoby wskazuje, że jest pod wpływem alkoholu, środków odurzających lub osoba ta zachowuje się agresywnie, a o zaistniałej sytuacji powiadamia nauczyciela grupy.
17.W takiej sytuacji nauczyciel natychmiast kontaktuje się z kolejną osobą upoważnioną do odbioru dziecka, natomiast dziecko dojeżdżające jest ponownie dowiezione do Przedszkola i przekazane pod opiekę nauczyciela. O zaistniałej sytuacji nauczyciel powiadamia dyrektora i sporządza notatkę służbową. Jeżeli nikt z osób uprawnionych do odbioru dziecka nie odbierze go z Przedszkola do godz. 16.00, nauczyciel postępuje jak w pkt.10.
Procedura nr 3.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W RAZIE PODEJRZENIA,
ŻE DZIECKO ODBIERA Z PRZEDSZKOLA RODZIC
(PRAWNY OPIEKUN), BĘDĄCY POD WPŁYWEM ALKOHOLU
LUB NARKOTYKÓW.
Cel procedury
Określenie sposobu postępowania nauczyciela w przypadku podejrzenia rodzica lub osoby upoważnionej do odbioru dziecka o stan wskazujący na spożycie alkoholu, środków odurzających czy zachowanie agresywne.
Zakres procedury
Procedura dotyczy nadzoru nad dziećmi w momencie odbierania dzieci z Przedszkola przez rodziców lub upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Rodzice (opiekunowie prawni): są zobowiązani do odbierania dziecka z Przedszkola zapewniając mu pełne bezpieczeństwo.
Nauczyciel: oddaje dziecko rodzicowi lub osobie upoważnionej do odbioru zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo, reaguje na wszelkie podejrzenia w tej kwestii.
Personel przedszkola: jest zobowiązany do zgłaszania nauczycielowi wszelkich przypadków podejrzeń rodzica lub osób upoważnionych do odbioru o niemożność sprawowania opieki zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo.
Opis procedury
Nauczyciel :
1.Stanowczo nie wydaje dziecka i jednocześnie zawiadamia o tym fakcie innego dorosłego członka rodziny, bądź inną osobę upoważnioną do odbioru dziecka z Przedszkola.
2.Powiadamia Wicedyrektora Przedszkola.
3.W przypadku, gdy rodzice/ opiekunowie odmówią odebrania dziecka z Przedszkola lub w przypadku przedłużającej się nieobecności rodziców po godz. 16 00, Wicedyrektor placówki może podjąć dalsze kroki w postępowaniu po konsultacji z jednostką Policji. Po rozeznaniu przez Policję sytuacji domowej dziecka, Wicedyrektor może:
-podjąć decyzję, że wychowawca, bądź inny pracownik przedszkola może odprowadzić dziecko do domu,
-gdy nie ma rodziców, wspólnie z Policją podejmuje decyzje dotyczącą dalszego postępowania w danej sytuacji (np. zabrania dziecka do pogotowia opiekuńczego, czyli tzw. placówki interwencyjnej),
6.Jeżeli powtarzają się przypadki, w których rodzic/opiekun prawny odbierający dziecko z przedszkola znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków to wychowawca rozpoznaje sytuację domową i rodzinną dziecka, jeżeli zachodzi taka konieczność powiadomienia o tym fakcie policję (specjalistę ds. nieletnich) celem rozeznania sytuacji domowej i dziecka, a następnie powiadamia sąd rodzinny.
Procedura nr 4.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU KONIECZNOŚCI UDZIELENIA
DZIECKU PIERWSZEJ POMOCY
Cel procedury
Procedura ma zapewnić wychowankowi przedszkola/pracownikowi właściwą opiekę poprzez udzielenie mu pierwszej pomocy przedlekarskiej w stanie nagłego zagrożenia jego zdrowia lub życia.
Zakres procedury
Procedura dotyczy zasad i zakresu czynności podejmowanych w celu ratowania życia dziecka/pracownika, przed wezwaniem i pojawieniem się fachowej pomocy medycznej.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Rodzice (opiekunowie prawni): są informowani o konieczności wcześniejszego odebrania dziecka z Przedszkola w przypadku podejrzenia choroby dziecka (gorączka, kaszel, katar, wysypka itp.), niewymagającej udzielenia pierwszej pomocy przedlekarskiej.
Nauczyciele: mają obowiązek znać normy i zasady postępowania w przypadku konieczności udzielenia wychowankom pierwszej pomocy, muszą mieć świadomość swojej odpowiedzialności zażycie i zdrowie powierzonych swojej opiece dzieci. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków powinna być najważniejsza we wszelkich działaniach.
Pracownicy przedszkola: są zobowiązani do zapoznania się z obowiązującymi przepisami w zakresie zasad postępowania w przypadku konieczności udzielenia pierwszej pomocy i do ich przestrzegania.
Wicedyrektor: jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom i pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środków do jej udzielenia.
Opis procedury:
W przypadku choroby zakaźnej, urazu, długotrwałej choroby dziecka rodzice zobowiązani są do powiadomienia o tym fakcie wychowawcę grupy lub Wicedyrektora i po każdej chorobie zakaźnej, a także po chorobie trwającej dłużej niż tydzień poinformować wychowawcę grupy o zakończonym leczeniu i braku przeciwwskazań do dalszego uczęszczania dziecka do Przedszkola. 1.Pierwsza pomoc przedlekarska to pomoc w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia wychowanka przedszkola/pracownika.
2.Pierwsza pomoc przedlekarska polega przede wszystkim na wezwaniu pogotowia ratunkowego oraz wykonaniu czynności podejmowanych w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowia, w tym również z wykorzystaniem wyrobów medycznych oraz produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza, dopuszczonych do obrotu w Polsce.
3.W przypadku zaistnienia wypadku w przedszkolu pracownik Przedszkola, który zauważył zdarzenie lub jest jego świadkiem, jest zobowiązany w pierwszej kolejności zapewnić opiekę poszkodowanemu poprzez wezwanie fachowej pomocy medycznej.
4.Wzywający pogotowie ratunkowe jest zobowiązany udzielić pracownikowi pogotowia ratunkowego wszelkich informacji niezbędnych do udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu, a także postępować zgodnie z instrukcjami wydanymi przez lekarza, ratownika lub dyspozytora pogotowia ratunkowego.
5.Pracownik Przedszkola będący świadkiem zdarzenia lub pracownik, który je zauważył jest zobowiązany zabezpieczyć miejsce wypadku i w razie konieczności wyprowadzić pozostałe osoby z miejsca zagrożenia, a jeśli nie ma możliwości zrobienia tego osobiście, powinien wezwać osobę, która wykona te czynności.
6.Pierwszej pomocy przedlekarskiej w sytuacji wymagającej nagłego działania poszkodowanemu udziela pracownik przedszkola, który zauważył wypadek lub jest świadkiem zdarzenia.
7.W miarę możliwości do udzielenia pierwszej pomocy wzywa się pracownika Przedszkola przeszkolonego w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej.
8.Osoba udzielająca pierwszej pomocy przedlekarskiej powinna udzielić tej pomocy zgodnie z przyjętymi zasadami udzielania pierwszej pomocy.
9.Czynności podjęte w ramach udzielania pierwszej pomocy powinny być wykonywane do czasu podjęcia czynności kwalifikowanej pierwszej pomocy przez przybyłego na miejsce zdarzenia ratownika lub też do czasu rozpoczęcia medycznych czynności ratunkowych przez przybyły na miejsce zdarzenia zespół ratownictwa medycznego.
10.Do czasu przybycia pogotowia ratunkowego do obowiązków udzielającego pierwszej pomocy przedlekarskiej należy w szczególności wykonanie w razie konieczności opatrunku, ułożenie poszkodowanego w bezpiecznej pozycji, wykonanie sztucznego oddychania oraz masażu serca, niedopuszczenie do sytuacji zagrożenia życia.
11.Jeśli pierwszej pomocy przedlekarskiej ma udzielać nauczyciel prowadzący w tym samym czasie zajęcia wychowawczo-dydaktyczne i opiekuńcze z grupą wychowanków przedszkola, jest on zobowiązany do ustalenia opiekuna dla pozostałych dzieci.
12.Pozostawienie reszty dzieci bez opieki jest niedopuszczalne.
13.O zaistnieniu wypadku w przedszkolu niezwłocznie powiadamia się Wicedyrektora przedszkola.
14.Postępowanie po zaistnieniu wypadku w przedszkolu regulują przepisy Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
15.W razie wystąpienia urazów (skaleczenia, otarcia, zasinienia) niewymagających udzielenia pierwszej pomocy przedlekarskiej i niepowodujących stanu nagłego zagrożenia zdrowia lub życia wychowanka przedszkola nauczyciel za zgodą rodzica może dokonać niezbędnych czynności mających na celu udzielenie dziecku pomocy.
16.O każdym wystąpieniu urazu nauczyciel będący świadkiem zdarzenia lub nauczyciel, pod którego opieką dziecko się znajduje, powiadamia niezwłocznie rodziców (opiekunów prawnych) dziecka oraz Wicedyrektora przedszkola.
17.Uraz(skaleczenie, otarcie,zasinienie) nie stanowi wypadku.
18.W przypadku wystąpienia urazów u dzieci będących pod opieką Przedszkola nie sporządza się dokumentacji powypadkowej. Procedury powypadkowej Rozporządzenia w sprawie i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, nie stosuje się.
19.W przypadku podejrzenia choroby dziecka niewymagającego udzielenia pierwszej pomocy przedlekarskiej (gorączka, kaszel, katar, wysypka itp.) nauczyciel niezwłocznie powiadamia rodziców (opiekunów) dziecka i informuje ich o konieczności wcześniejszego odebrania dziecka z Przedszkola.
Procedura nr 5.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA
W PRZYPADKU NIESZCZĘŚLIWEGO WYPADKU
Cel procedury
Zapobieganie wypadkom w placówce przedszkolnej oraz określenie obowiązków i zadań personelu przedszkola w sytuacji wystąpienia nieszczęśliwego wypadku. Zapewnienie profesjonalnych działań pracowników gwarantujących poszkodowanemu dziecku/pracownikowi należytą opiekę i niezbędną pomoc.
Zakres procedury
Procedura dotyczy sprawowania nadzoru na dziećmi/pracownikami oraz ochrony ich życia i zdrowia w sytuacji wystąpienia wypadku na terenie Przedszkola.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Rodzice (opiekunowie prawni): podejmują wszelkie decyzje związane z leczeniem dziecka. Personel przedszkola: zapobiega wypadkom poprzez wykonywanie obowiązków zgodnie z przepisami i zasadami BHP.
Nauczyciele: zapobiegają wypadkom poprzez ustalenie norm bezpiecznego zachowania się dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu, zapewniają poszkodowanemu dziecku opiekę w razie konieczności sprowadzają fachową pomoc medyczną, w miarę możliwości udzielają poszkodowanemu pierwszej pomocy, informują o wypadku Wicedyrektora Przedszkola ora rodziców poszkodowanego dziecka.
Wicedyrektor: powinien zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę poszkodowanemu, który uległ wypadkowi, powiadomić odpowiednie organy o wypadku, jaki zdarzył się na terenie przedszkola lub podczas zajęć organizowanych poza jego terenem oraz powołać zespół powypadkowy.
POSTĘPOWANIE W RAZIE WYPADKU DZIECKA W PRZEDSZKOLU
1.Nauczyciel albo inny pracownik przedszkola będący świadkiem wypadku lub poinformowany o wypadku, niezwłocznie udziela poszkodowanemu pomocy: w miarę możliwości udziela pierwszej pomocy przedlekarskiej i wzywa karetkę pogotowia.
2.Rodzaj udzielanej pomocy uzależniony jest od potrzeb poszkodowanego dziecka i rodzaju wypadku.
3.W przypadku braku możliwości udzielania pomocy lub wezwania karetki świadek wypadku lub osoba poinformowana o wypadku prosi o pomoc pierwszego napotkanego pracownika Przedszkola. Pracownik nie może odmówić udzielenia pomocy lub wezwania karetki.
4.Tryb udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej określony jest osobną procedurą
5.Świadek wypadku nie może pozostawić poszkodowanego bez opieki do czasu przybycia karetki lub innego opiekuna.
6.Świadek wypadku lub osoba, która dowiedziała się o wypadku, niezwłocznie zawiadamia dyrektora przedszkola o wypadku albo prosi innego pracownika o poinformowanie o zaistniałym wypadku Wicedyrektora lub, w przypadku jego nieobecności na terenie placówki, zastępcę dyrektora bądź intendenta.
7.Wicedyrektor, zastępca lub samodzielny referent niezwłocznie informują o wypadku rodziców albo prawnych opiekunów dziecka.
8.W przypadku zaistnienia wypadku w danej grupie i konieczności zajmowania się przez nauczyciela zarówno poszkodowanym, jak i pozostałymi dziećmi, pracownik obsługi pracujący w danej grupie przekazuje na polecenie nauczyciela pozostałe dzieci nauczycielowi z sąsiedniego oddziału. Nauczyciel może wskazać innego pracownika obsługi zobowiązanego do przekazania dzieci.
9.Niedopuszczalne jest pozostawianie dzieci pod opieką pracowników obsługi na dłuższy czas niż jest to konieczne do przekazania dzieci pod opiekę innego nauczyciela.
10.Nauczyciel z sąsiedniego oddziału nie może odmówić przyjęcia dzieci do oddziału. Dopuszczalne jest podzielenie wychowanków i umieszczenie ich w pozostałych pracujących oddziałach, jeśli liczba dzieci w oddziale jest zbyt duża, aby nauczyciel zapewnił im należytą opiekę.
11.Za koordynację działań związanych z przestrzeganiem niniejszej procedury odpowiedzialny jest Wicedyrektor, a w razie jego nieobecności zastępca lub intendent.
12.Niedopuszczalne jest gromadzenie się pracowników Przedszkola wokół poszkodowanego w wypadku, tworzenia atmosfery sensacji czy paniki. Należy, w miarę możliwości, starać się, żeby wypadek nie zakłócił w znacznym stopniu pracy placówki.
13.Dalszy tryb postępowania w przypadku zgłoszenia i ustalenia okoliczności wypadku określony jest w odrębnych przepisach.
14.Wicedyrektor Przedszkola na najbliższym spotkaniu z pracownikami Przedszkola omawia okoliczności i przyczyny wypadku, wskazuje prawidłowe zachowania i odstępstwa od niniejszej procedury, informuje o wnioskach i podjętych działaniach profilaktycznych zmierzających do zapobiegania analogicznym wypadkom.
Procedura nr 6.
PROCEDURA ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA
NA PLACU ZABAW,
PODCZAS SPACERÓW I WYCIECZEK
POZA TERENEM PRZEDSZKOLA
Cel procedury
Określenie sposobu postępowania nauczyciela w przypadku organizowania spacerów i wycieczek poza teren Przedszkola, organizowania zabaw i korzystania ze sprzętu w ogrodzie przedszkolnym raz określenie norm i zasad korzystania z urządzeń w ogrodzie zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
Zakres procedury
Procedura dotyczy sprawowania nadzoru na dziećmi podczas ich pobytu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek poza teren przedszkola.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Nauczyciel: ma obowiązek dopilnować, aby zabawy przez niego organizowane były z zasadami bezpiecznego użytkowania ogrodu przedszkolnego, zapewnić bezpieczeństwo podczas spacerów i wycieczek.
Personel przedszkola: ma obowiązek współuczestniczyć podczas zabaw dzieci w ogrodzie, ponosi współodpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci podczas organizowanych spacerów wycieczek.
Wicedyrektor: określa zakres odpowiedzialności i obowiązków nauczyciela i pracowników przedszkola podczas organizowania zabaw w ogrodzie przedszkolnym, w czasie spacerów i wycieczek.
Opis procedury
1.Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny powinny odbywać się przy udziale wymaganej liczby opiekunów czyli w grupie dzieci starszych 2 opiekunów, w grupie dzieci najmłodszych (3-4 letnich) 3 opiekunów, zgodnie z Regulaminem imprez, spacerów i wycieczek obowiązującym w Przedszkolu.
2.Wyjścia poza teren Przedszkola nauczyciel odnotowuje w „zeszycie wyjść”, ze wskazaniem miejsca do którego udaje się z dziećmi, czasu trwania wyjścia i liczby uczestników.
3.Na udział dzieci w spacerach i wycieczkach realizowanych w ramach programu wychowania przedszkolnego na terenie Mostów nie wymagana jest zgoda rodziców.
4.Organizacja autokarowych wycieczek turystyczno-krajoznawczych poza terenem Mostów odbywa się z zapewnieniem 3 opiekunów na grupę 8 dzieci. Udział dziecka w autokarowej wycieczce poza Mosty wymaga zgody rodziców.
5.Nie organizuje się wycieczek podczas burzy, gołoledzi i śnieżycy.
6.Opiekun wycieczki sprawdza stan liczbowy jej uczestników przed wyruszeniem z Przedszkola, w czasie zwiedzania lub pobytu w miejscu docelowym, przejazdu i po powrocie do placówki. Zapoznaje dzieci i rodziców z regulaminem imprez, spacerów i wycieczek oraz procedurami zachowania w autokarze. Budynek Przedszkola, przyległy teren i urządzenia odpowiadają ogólnym warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisom przeciwpożarowym.
7.Jeżeli pomieszczenie lub inne miejsce, w którym mają odbywać się zajęcia stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa, niedopuszczalne jest rozpoczęcie w nich zajęć. Jeżeli stan zagrożenia pojawi się w trakcie trwania zajęć - niezwłocznie się je przerywa i wyprowadza dzieci w miejsce bezpieczne.
8.W celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony dzieci i pracowników przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej, na terenie Przedszkola zainstalowany jest monitoring wizyjny w trzech salach zajęć i na placu zabaw. Rejestracji podlega tylko obraz (wizja) nie rejestruje się dźwięku. Zasady korzystania z odczytu rejestru na monitoringu określa odrębny regulamin.
9.Podczas pobytu dzieci na terenie ogrodu przedszkolnego, od pierwszych dni września uczy się je korzystania z urządzeń terenowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Ustala się normy i zasady korzystania z ogrodu i sprzętu.
10.Nauczyciele zobowiązani są do zawierania umów z dziećmi warunkujących ich bezpieczeństwo na terenie przedszkola, ogrodu przedszkolnego, podczas spacerów i wycieczek oraz do egzekwowania przestrzegania tych umów przez dzieci.
11.W czasie pobytu dzieci na placu przedszkolnym bezpośrednią opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel danej grupy wspólnie z pomocą nauczyciela i pracownikami obsługi.
12.Nauczyciel ma obowiązek czuwania nad bezpieczeństwem i organizowania dzieciom warunków do bezpiecznej zabawy.
13.W czasie pobytu dzieci na placu przedszkolnym musi być zamknięta brama wjazdowa
do przedszkola.
14.Dzieci mogą korzystać tylko z tych urządzeń ogrodowych, przy których bezpieczeństwa pilnuje
osoba dorosła.
15.W czasie dużego nasłonecznienia dzieci powinny być zaopatrzone w odpowiednie nakrycie głowy i w miarę możliwości, przebywać w zacienieniu.
16.Nauczyciel nie organizuje zajęć z dziećmi na powietrzu w warunkach atmosferycznych ku temu niesprzyjających (zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura, burza).
17.Podczas pobytu na placu przedszkolnym, dziecko może skorzystać z toalety znajdującej się w na terenie placu zabaw.
18.W przypadku przebywania na terenie przedszkolnym więcej niż jednej grupy, wszystkie nauczycielki, czuwając nad bezpieczeństwem swojej grupy, mają baczenie na pozostałe dzieci i obowiązkowo reagują w sytuacji zagrożenia, bądź niewłaściwego zachowania dzieci.
19.Przed wyjściem na spacer, pieszą wycieczkę, wystawę, do szkoły itp., nauczyciel dokonuje wpisu do dziennika zajęć Przedszkola, w którym jest już odnotowana obecność dzieci.
20.Zawsze przed wyjściem z dziećmi, nauczyciel przypomina, i w razie potrzeby, wyjaśnia zasady zachowania się podczas wycieczki.
21.Przed wyjściem z przedszkola nauczyciel dba, aby dzieci załatwiły swoje potrzeby fizjologiczne oraz sprawdza, czy dzieci są ubrane odpowiednio do pogody i danej sytuacji.
22.Wskazane jest, by dzieci i nauczyciele poruszający się po ulicy posiadały kamizelki lub opaski odblaskowe.
23.W przypadku choroby dziecka, złego samopoczucia dziecko nie może uczestniczyć w wycieczce, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić rodziców o zaistniałej sytuacji.
24.Całkowitą odpowiedzialność za zdrowie i życie dzieci podczas spacerów i wycieczek ponosi nauczyciel.
25.W trakcie trwania spaceru, pieszej wycieczki w pobliżu Przedszkola, nauczyciel wymaga od dzieci, by szły parami w kolumnie, para za parą, a w przypadku dzieci młodszych z „wężem spacerowym”
26.Podczas przejść w pobliżu jezdni, osoby opiekujące się dziećmi asekurują je, idąc chodnikiem od strony ulicy.
27.Przed każdym planowanym przejściem przez ulicę, nauczyciel jest zobowiązany zatrzymać grupę (kolumnę) i przypomnieć z dzieciom zasady bezpiecznego przekraczania jezdni.
28.Przejście przez ulicę odbywa się tylko w wyznaczonych miejscach, dzieci przechodzą sprawnie, parami, nauczyciel asekuruje grupę, stojąc na środku jezdni, pierwszą parę prowadzi pomoc nauczyciela, nauczyciel przechodzi z ostatnią parą.
29.Szczegółowe zasady organizacji wycieczek i imprez poza terenem przedszkola określa "Regulamin imprez, spacerów i wycieczek Przedszkola Publicznego w Mostach" opracowany na podstawie obowiązujących przepisów.
Procedura nr 7.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH STWIERDZENIA ZAGROŻENIA ŻYCIA DZIECKA,
WOBEC KTÓREGO JEST STOSOWANA PRZEMOC
W RODZINIE LUB MAJĄ MIEJSCE
ZACHOWANIA AGRESYWNE.
Cel procedury
Procedura ma zagwarantować spełnienie wymagań określonych przepisami w sytuacji stwierdzenia zagrożenia życia dziecka, wobec którego jest stosowana przemoc w rodzinie lub które ma kontakt z zachowaniami agresywnymi.
Zakres procedury
Procedura określa odpowiedzialność Przedszkola jako instytucji oraz sposoby reagowania i zakres podejmowanych działań w ramach procedury „Niebieskie Karty” w sytuacji zagrożenia życia dziecka.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Rodzice (opiekunowie prawni): w przypadku podejrzenia stosowania w rodzinie przemocy wobec dziecka czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury, zwane dalej działaniami, przeprowadza się w obecności rodzica/opiekuna prawnego.
Nauczyciele: na nauczycielach Przedszkola pracujących z dziećmi spoczywa szczególny obowiązek reagowania na wszelkie przypadki zagrożenia życia dziecka, wobec którego jest stosowana przemoc w rodzinie.
Wicedyrektor: jest zobowiązany do udzielenia osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, kompleksowej pomocy, mającej na celu poprawę sytuacji. Zapewnia dzieciom i pracownikom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2003 nr poz. 114)
1.W przypadku ujawnienia sytuacji, w której skrzywdzone jest dziecko, nauczyciel lub inny pracownik przedszkola zobowiązany jest o zgłoszenia tego faktu Wicedyrektorowi Przedszkola. 2.Wicedyrektor przeprowadza z osobą powiadamiającą wywiad w celu ustalenia jak największej ilości faktów .
3.Wiceyrektor wraz z nauczycielem przeprowadzają z dzieckiem skrzywdzonym rozmowę, udzielając mu doraźnego wsparcia.
4.W przypadku fizycznego skrzywdzenia, udziela pierwszej pomocy dziecku, i w uzasadnionych przypadkach telefonicznie powiadamia rodziców o konieczności zgłoszenia się do przedszkola po dziecko.
5.Do Przedszkola zostają zaproszeni rodzice dziecka krzywdzonego. Wicedyrektor z wychowawcą powiadamiają ich o podjętych przez przedszkole działaniach interwencyjnych. W celu kontynuacji udzielania wsparcia dziecku krzywdzonemu ,zostaje zaproponowana pomoc psychologa poza Przedszkolem.
6.W przypadku podejrzenia o krzywdzenie dziecka przez osoby dorosłe (rodzice), po wstępnym rozpoznaniu sprawy, pedagog we współpracy z Wicedyrektorem kieruje sprawę do sądu rodzinnego.
Procedura nr 8.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA
W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA
U DZIECKA OBJAWÓW CHOROBOWYCH
Cel procedury
Zapewnienie zdrowych i bezpiecznych warunków przebywania, w tym ochrona zdrowia dziecka w przedszkolu.
Zakres procedury
Dokument reguluje zasady bezpiecznego i higienicznego pobytu dziecka w Przedszkolu, określa uprawnienia i obowiązki nauczycieli oraz rodziców w stosunku do chorych dzieci.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Rodzice(opiekunowie prawni):
-przyprowadzają do Przedszkola dzieci zdrowe, bez objawów chorobowych i urazów,
- w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia dziecka odbierają je z Przedszkola, w ustalonym przez procedurę trybie,
- upoważniają pisemnie inne osoby do odbierania dziecka z Przedszkola,
- podają aktualny telefon kontaktowy,
- odpowiadają za zdrowie i bezpieczeństwo swojego dziecka,
- stosują się do obowiązujących procedur.
Nauczyciele:
- odpowiadają za zdrowie i bezpieczeństwo podopiecznych,
-informują rodziców o stanie zdrowia i samopoczucia dziecka,
-powiadamiają telefonicznie rodziców w sytuacji złego samopoczucia dziecka,
-prowadzą działania prozdrowotne,
-stosują się do obowiązujących procedur.
Wicedyrektor:
-zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych poza obiektem
-monitoruje realizację zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom, w tym ochronę zdrowia dzieci,
-podejmuje starania w celu zorganizowania w Przedszkolu profilaktycznej opieki zdrowotnej dla dzieci.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM CHORYM
OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM
W ZESPOLE SZKÓŁ PUBLICZNYCH W MOSTACH
Postanowienia ogólne:
1.W przedszkolu obowiązuje zakaz podawania dzieciom leków i preparatów zdrowotnych. Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe.
2.Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do Przedszkola. Dzieci np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi.
3.Rodzice mają obowiązek udzielania nauczycielom wszelkich informacji dotyczących poważnych chorób, chorób przewlekłych czy dolegliwości dziecka (np. alergii pokarmowych i związanych z nimi szczególnych wymagań żywieniowych, schorzeń wziewnych, chorób serca, cukrzycy. W przypadku choroby przewlekłej u dziecka, na rodzicu spoczywa obowiązek przekazania nauczycielowi na piśmie szczegółowej i wyczerpującej informacji na temat choroby dziecka oraz wynikających z niej ograniczeń w funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej.
4.W przypadku występowania choroby przewlekłej rodzic omawia z nauczycielem sposób udzielania pomocy w stanach zagrożenia zdrowia np. sposób ułożenia dziecka do czasu przyjazdu lekarza lub rodzica, zapewniając w miarę możliwości spokój i bezpieczeństwo. Nauczyciel odnotowuje w dokumentacji kontaktów z rodzicami fakt odbycia takiej rozmowy.
5.W razie sytuacji spowodowanej pogorszeniem się stanu zdrowia dziecka przewlekle chorego nauczyciel równocześnie powiadamia Wicedyrektora, pogotowie ratunkowe i rodziców dziecka.
6.Jeśli w przypadku dziecka przewlekle chorego zachodzi konieczność podawania leków podczas pobytu w Przedszkolu, zgodę na podawanie leków dziecku może wyrazić nauczyciel, który odbył szkolenie z zakresu postępowania z dzieckiem przewlekle chorym w Przedszkolu.
7.Jeśli nauczyciel wyrazi zgodę na podawanie leków dziecku przewlekle choremu należy:
8.Nauczyciele na bieżąco informują rodziców o samopoczuciu dziecka lub zauważonych zmianach w zachowaniu w czasie pobytu w Przedszkolu.
9.Jeżeli w przedszkolu nauczyciel zauważy u dziecka objawy wskazujące na stan chorobowy (podwyższona temperatura ciała, uporczywy kaszel, uporczywy katar, wymioty, biegunka, ból brzucha, głowy, ucha, gardła, wysypka niewiadomego pochodzenia, urazy, wyraźne zmiany w zachowaniu, itp.) natychmiast powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o dolegliwościach dziecka, Wicedyrektora Zespołu Szkół Publicznych w Mostach oraz sporządza odpowiednią notatkę w dokumentacji.
10.Po otrzymaniu od nauczyciela informacji o złym stanie zdrowia dziecka, rodzic jest zobowiązany do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.
11.W sytuacji niemożności nawiązania kontaktu z rodzicami, nauczyciel podejmuje wszelkie możliwe działania w celu nawiązania kontaktu z osobami upoważnionymi przez rodziców do odbioru dziecka.
12.Nauczyciel lub inny pracownik wyznaczony przez dyrektora opiekuje się dzieckiem do czasu przybycia rodziców lub osób upoważnionych.
13.W sytuacjach nagłych (utrata przytomności, zasłabnięcia i omdlenia, złamania, krwotoki, zwichnięcia, urazy, ciała obce w nosie, gardle, oku, uchu, ukąszenia i użądlenia, oparzenia
i odmrożenia, zatrucia) nauczyciel jest zobowiązany do podjęcia działań związanych
z udzieleniem pomocy przedmedycznej w zakresie posiadanych umiejętności oraz wezwania Pogotowia epilepsji czy epizodów padaczkowych, itp). Informacje powyższe wyłącznie w formie pisemnej z dołączonym zaświadczeniem lekarskim o chorobie dziecka należy składać do nauczyciela grupy.
Postanowienia końcowe:
1.Procedury postępowania z dzieckiem chorym obowiązują wszystkich pracowników Przedszkola Publicznego w Zespole Szkół Publicznych w Mostach oraz rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola.
2.Z procedurami postępowania z dzieckiem chorym rodzice zostają zapoznani na pierwszym zebraniu ogólnym rozpoczynającym rok szkolny lub podczas rozmów indywidualnych nauczyciela grupy z rodzicem. Potwierdzenie znajomości procedur stanowi podpis rodzica na liście „ Zapoznanie się z Procedurami postępowania z dzieckiem chorym obowiązującymi w Przedszkolu Publicznym w Mostach”
Procedura nr 9.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W RAZIE WYSTĄPIENIA
OBFITYCH OPADÓW ŚNIEGU, OBLODZEŃ I INNYCH ZAGROŻEŃ ZWIĄZANYCH
Z WARUNKAMI ATMOSFERYCZNYMI
Procedura nr 10.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA
W PRZYPADKU ROZPYLENIA, ROZLANIA, ROZSYPANIA SUBSTANCJI SZKODLIWYCH, TOKSYCZNYCH.
Nauczyciele lub inni pracownicy Przedszkola, którzy zaobserwowali lub uzyskali od innych informację potwierdzającą powyższe sytuacje, mają obowiązek:
Procedura nr 11.
PROCEDURA ZABEZPIECZENIA PLACÓWKI PRZED WEJŚCIEM OSÓB NIEUPOWAŻNIONYCH
1.Każdy pracownik Przedszkola powinien dbać o bezpieczeństwo osób w nim przebywających.
2.Przed wpuszczeniem na teren placówki nieznanej osoby każdy pracownik Przedszkola zobowiązany jest upewnić się co do jej tożsamości oraz zasadności obecności na terenie Przedszkola.
3.Osoby, które podają się za kontrolerów, inspektorów itp. powinny być natychmiast odprowadzone do gabinetu Wicedyrektora. Pracownicy przedszkola nie są upoważnieni do zezwolenia na jakąkolwiek kontrolę bez wiedzy i zgody wicedyrektora przedszkola lub wyznaczonej przez niego osoby.
4.Każdy pracownik Przedszkola ma prawo i obowiązek zainterweniować, kiedy widzi nieznaną sobie osobę na terenie placówki. W tym celu może:
5.Każdy pracownik Przedszkola jest zobowiązany dopilnować, by dokładnie zamykać za sobą drzwi wejściowe do placówki.
6.Każdy pracownik Przedszkola ma obowiązek interweniować, jeżeli zauważy na terenie przedszkola dziecko pozostające bez opieki.
Procedura nr 12.
PROCEDURA ZABEZPIECZENIA
PLACÓWKI PRZED WŁAMANIEM
1.Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do dołożenia wszelkich starań związanych z zabezpieczeniem placówki przed włamaniem i kradzieżą. W tym celu zobowiązuje się wszystkich pracowników do:
Procedura nr 13.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU
AWARII OGRZEWANIA
1.Niniejsza procedura zostaje zastosowana przez Wicedyrektora Przedszkola, jeżeli w salach przedszkolnych temperatura spadnie poniżej 18°C.
2.Wicedyrektor Przedszkola po stwierdzeniu awarii ogrzewania uruchamia rezerwowe źródło ogrzewania (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa ppoż. oraz BHP), jeżeli istnieje taka możliwość.
3.Jeżeli wicedyrektor Przedszkola nie ma możliwości szybkiego usunięcia awarii lub podłączenia zapasowego źródła ogrzewania, wówczas ma prawo do zawieszenia zajęć.
4.Jeżeli decyzja o zawieszeniu zajęć dotyczy dnia następnego:
-wicedyrektor w formie pisemnej zawiadamia o tym fakcie wszystkich rodziców/opiekunów odbierających dzieci,
-rodzice/opiekunowie potwierdzają zapoznanie się z informacją podpisem,
-informacja powinna zawierać: okres zawieszenia oraz przyczynę podjętej decyzji,
-rodzice dzieci nieobecnych zostają powiadomieni telefonicznie.
5.Jeżeli decyzja o zawieszeniu zajęć zapada w trakcie trwania dnia przedszkolnego:
-wychowawca telefonicznie zawiadamia rodziców/opiekunów o konieczności odebrania dziecka,
-wicedyrektor/nauczyciel przedstawia rodzicom/opiekunom pisemną informację o zawieszeniu zajęć,
-rodzice/opiekunowie potwierdzają zapoznanie się z informacją podpisem.
6.Nauczyciele aż do momentu odbioru dzieci zapewniają im opiekę w najcieplejszym pomieszczeniu w Przedszkolu. Dbają o właściwy ubiór dzieci, dostarczają ciepłe napoje, w razie potrzeby okrywają kocem. Zaleca się także zabawy ruchowe dla rozgrzania organizmu (dostosowane do możliwości i chęci dzieci).
7.Wicedyrektor podejmuje decyzję o odwołaniu zawieszenia zajęć po usunięciu awarii i ustaleniu właściwej temperatury w salach (min. 18°C).
Procedura nr 14.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA
W PRZYPADKU AWARII PRĄDU
1.Jeżeli nauczyciel stwierdzi awarię prądu, zawiadamia o tym niezwłocznie Wicedyrektora Przedszkola lub intendentkę.
2.Wiecedyrektor lub intendent powiadamia właściwą jednostkę. W razie stwierdzenia zagrożenia – pogotowie energetyczne (991), w razie awarii niestwarzającej zagrożenia – dostawcę prądu.
3.Po ewentualnym przyjeździe pogotowia energetycznego Wicedyrektor oraz cały personel Przedszkola stosują się do jego poleceń (łącznie z ewakuacją). Jeżeli Wicedyrektor uzna to za konieczne, może zarządzić ewakuację przed przyjazdem pogotowia energetycznego.
Procedura nr 15.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA
W PRZYPADKU ZIDENTYFIKOWANIA ZAGROŻENIA WYBUCHU GAZU
1.Jeśli osoba wchodząca do budynku Przedszkola lub już w nim przebywająca (pracownik Przedszkola, rodzic, gość) wyczuje zapach gazu ziemnego lub innego, zobowiązana jest do podjęcia działań chroniących ludzkie zdrowie i życie oraz minimalizujących ryzyko wybuchu
2.Wicedyrektor Przedszkola po otrzymaniu informacji o zagrożeniu podejmuje następujące działania:
-Wicedyrektor lub intendent zawiadamia pogotowie gazowe oraz administratora budynku, -wydaje wyznaczonemu pracownikowi zalecenie niewpuszczania do budynku żadnych osób, aż do chwili, gdy specjaliści nie ustalą źródła zapachu gazu i nie wydadzą stosownych decyzji,
-w przypadku podejrzenia dużego zagrożenia podejmuje decyzję o ewakuacji osób już przebywających w budynku,
-wydaje zakaz włączania oświetlenia elektrycznego oraz innych urządzeń elektrycznych, a także wyłączania już palącego się oświetlenia,
-wydaje zakaz używania otwartego ognia (np. zapałek, zapalniczek),
-zamyka osobiście zawór gazu lub wydaje polecenie innej upoważnionej osobie (np. konserwatorowi),
-nakazuje wszystkim pracownikom przedszkola otwarcie okien na oścież,
-udziela wyczerpujących informacji ekipie specjalistów pogotowia oraz udostępnia pomieszczenia i sprzęt konieczny do przeprowadzenia akcji,
-stosuje się do wskazówek udzielanych przez osoby uprawnione.-Wicedyrektor Przedszkola zezwala na ponowne użytkowanie budynku przedszkola dopiero po otrzymaniu zezwolenia od specjalistów stwierdzających ustanie zagrożenia.
Procedura nr 16.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W RAZIE OGŁOSZENIA ALARMU POŻAROWEGO
1.Osoba, która zauważy ogień powiadamia osoby bezpośrednio zagrożone i Wicedyrektora Przedszkola
2.Wicedyrektor podejmuje decyzję o ogłoszeniu ewakuacji.
3.Ewakuację ogłasza wicedyrektor lub osoba wyznaczona przez wicedyrektora w następujący sposób:
*przekazany pomocom nauczycieli grup .
4.Zasady postępowania w razie ogłoszenia ewakuacji:
a)WICEDYREKTOR / INTENDENT – powiadamia Straż Pożarną tel. 112 lub 998 udzielając zwięzłej informacji: gdzie się pali, co się pali, ilość osób przewidzianych do ewakuacji, swoje nazwisko i imię, czeka na potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia. Następnie kieruje się do wyjścia ewakuacyjnego i na miejscu zbiórki oczekuje na przyjazd Straży Pożarnej – przekazuje komunikat dowódcy o przebiegu akcji ewakuacyjnej, o ilości osób przebywających w budynku.
Procedura nr 17.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU STWIERDZENIA
WSZAWICY I ŚWIERZBU
Cel procedury
Procedura ma zapewnić higieniczne warunki pobytu dzieci w Przedszkolu oraz chronić przed rozprzestrzenieniem się wszawicy i świerzbu w placówce.
Zakres procedury
Procedura dotyczy postępowania w przypadku stwierdzenia wszawicy i świerzbu w Przedszkolu.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
1.Rodzice (opiekunowie prawni): muszą mieć świadomość konieczności monitorowania na bieżąco czystości skóry głowy i ciała własnego dziecka.
2.Nauczyciele: zobowiązani są do natychmiastowego zgłaszania dyrektorowi przedszkola sygnałów dotyczących pojawienia się wszawicy i świerzbu w placówce.
3.Pracownicy obsługi: winni zgłosić swoje podejrzenia, co do wystąpienia wszawicy lub świerzbu w danej grupie nauczycielowi, bądź Wicedyrektorowi.
4.Wicedyrektor: jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom higienicznych warunków pobytu w Przedszkolu, a pracownikom higienicznych warunków pracy.
Objawy, leczenie, profilaktyka i zapobieganie chorobom pasożytniczym skóry i głowy
Wszawica i świerzb
Opis procedury
1.Aby zapewnić higieniczne warunki pobytu dzieci w przedszkolu oraz chronić przed rozprzestrzenieniem się wszawicy i świerzbu w placówce, zobowiązuje się:
-Rodziców/opiekunów prawnych do regularnego monitorowania czystości skóry i głowy dziecka
-Nauczycieli do niezwłocznego zgłaszania Wicedyrektorowi przedszkola wszystkich informacji dotyczących pojawienia się objawów zakażenia wszawicą i świerzbem u podopiecznych, które zauważyli lub o których dowiedzieli się od rodziców/opiekunów prawnych,.
-Pracowników obsługi do niezwłocznego zgłaszania Wicedyrektorowi Przedszkola podejrzeń co do wystąpienia wszawicy lub świerzbu w danej grupie.
2.W przypadku podejrzenia wystąpienia choroby pasożytniczej na terenie placówki:
-Nauczyciel grupy zawiadamia rodziców dzieci, u których istnieje podejrzenie o wszawicę o konieczności podjęcia niezwłocznie zabiegów higienicznych skóry głowy.
3.W przypadku stwierdzenia świerzbu skierowanie do lekarza. Rodzic jest zobowiązany do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola i podjęcia leczenia.
-Wicedyrektor niezwłocznie powiadamia innych rodziców o wystąpieniu przypadku choroby pasożytniczej, z zaleceniem codziennej kontroli czystości głowy i skóry dziecka oraz czystości skóry i głów domowników. W celu prowadzenia jednolitej współpracy w działaniach na linii pracownicy placówki – rodzice (prawni opiekunowie). Rodzic/opiekun prawny otrzymanie informacji potwierdza własnoręcznym podpisem u nauczyciela w grupie.
4.W trakcie leczenia dziecko powinno pozostać w domu, żeby zapobiec przenoszeniu się pasożyta na inne dzieci. Dziecko wraca do Przedszkola po zakończeniu leczenia.
-Rodzice (opiekunowie prawni) dziecka, po przebytej chorobie pasożytniczej skóry głowy i ciała (jeśli zaistnieje taka potrzeba), zobowiązani są do dostarczenia zaświadczenia lekarskiego, że dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do Przedszkola.
5.W sytuacji stwierdzenia nieskuteczności zalecanych działań, nauczyciel zawiadamia o tym Wicedyrektora Przedszkola w celu podjęcia bardziej radykalnych kroków (zawiadomienie ośrodka pomocy społecznej o konieczności wzmożenia nadzoru nad realizacją funkcji opiekuńczych przez rodziców dziecka oraz udzielenia potrzebnego wsparcia).
Procedura nr 18.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA
W PRZYPADKU
ATAKU TERRORYSTYCZNEGO
Wtargnięcie napastników do obiektu
1.Poddaj się woli napastników – wykonuj ściśle ich polecenia.
2.Staraj się zwrócić uwagę napastników na fakt, że mają do czynienia z ludźmi (personifikowanie siebie i innych – zwracaj się do uczniów po imieniu – zwiększa szansę ich przetrwania).
3.Pytaj zawsze o pozwolenie, np. gdy chcesz się zwrócić do uczniów z jakimś poleceniem.
4.Zapamiętaj szczegóły dotyczące porywaczy i otoczenia – informacje te mogą okazać się cenne dla służb ratowniczych.
5.Staraj się uspokoić dzieci – zapanuj w miarę możliwości nad własnymi emocjami.
6.Dopóki nie zostanie wydane polecenie wyjścia: − nie pozwól dzieciom wychodzić pomieszczenia oraz wyglądać przez drzwi i okna, − nakaż dzieciom położyć się na podłodze.
7.W chwili podjęcia działań zmierzających do uwolnienia, wykonuj polecenia grupy antyterrorystycznej. UWAGA! Bądź przygotowany na surowe traktowanie przez Policję. Dopóki nie zostaniesz zidentyfikowany, jesteś dla nich potencjalnym terrorystą.
8.Po zakończeniu akcji: − sprawdź obecność dzieci celem upewnienia się, czy wszyscy opuścili budynek - o braku któregokolwiek dziecka poinformuj Policję, − nie pozwól żadnemu z dzieci samodzielnie wrócić do domu, − prowadź ewidencję dzieci odbieranych przez rodziców/osoby upoważnione.
Procedura nr 19.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA
W PRZYPADKU
ZAGROŻENIA BOMBOWEGO
Symptomy wystąpienia zagrożenia:
Podstawową cechą terroryzmu jest to, iż nie ma wyraźnych znaków ostrzegawczych o możliwości wystąpienia zamachu lub są one trudno dostrzegalne.
1.Zainteresowania i uwagi wymagają:
− rzucające się w oczy lub po prostu nietypowe zachowania osób, pozostawione bez opieki przedmioty typu teczki, paczki itp., osoby wyglądające na obcokrajowców, osoby ubrane nietypowo do występującej pory roku,
− samochody, a w szczególności furgonetki, parkujące w nietypowych miejscach (miejscach organizowania imprez i uroczystości).
Postępowanie w sytuacji otrzymania informacji o podłożeniu ładunku wybuchowego:
OGŁOSZENIE ALARMU BOMBOWEGO ORAZ PROCEDURY POSTĘPOWANIA
W CZASIE ZAGROŻENIA BOMBOWEGO:
JAK ZACHOWAĆ SIĘ PO OTRZYMANIU INFORMACJI O PODŁOŻENIU LUB GROŹBIE PODŁOŻENIA „BOMBY”:
INFORMACJA O PODŁOŻENIU BOMBY
WYKRYCIE/ ZNALEZIENIE BOMBY (PODEJRZANEGO PRZEDMIOTU)
PO WYBUCHU BOMBY:
Procedura nr 20.
PROCEDURA KONTAKTOWANIA SIĘ Z MEDIAMI
W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
Sytuacja kryzysowa jest skrajnym odejściem od normy, jest sensacją, którą to media są bardzo zainteresowane. Nie można ich lekceważyć, bo mają duży zasięg i dużą wiarygodność. Image placówki jest przez to poważnie zagrożone.
− Mów pierwszy o złych wiadomościach.
− Bądź absolutnie pewien faktów i stwierdzeń, które podajesz.
− Bezwzględnie zachowaj spójność przekazu, logikę i konsekwencję.
− Nie upubliczniaj informacji dotyczących bezpieczeństwa, objętych tajemnicą.
− Analizuj dane.
− Nie snuj spekulacji, podejrzeń i nie stawiaj hipotez.
− Reaguj błyskawicznie i zdecydowanie na plotki dementując je i wykazując ich fałsz lub głupotę. − Trzymaj nerwy na wodzy i nie licz na wyrozumiałość żądających wyjaśnień lub oczekujących informacji.
− Pokazuj, że Wicedyrektor Przedszkola kontroluje sytuację i ma wizję wybrnięcia z niej. − Nie ujawniaj nazwisk ofiar zanim nie dowie się o tym rodzina.
− Zawsze wyrażaj troskę z powodu strat, cierpień, ofiar, zniszczeń, nawet gdyby były nieuniknione i najbardziej uzasadnione.
„Choćbyśmy nawet mogli stać się uczonymi uczonością drugich, mądrzy możemy być jedynie własną mądrością.”
72-132 Mosty
Mosty 4